Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) incepe in aceasta perioada scoaterea la licitatie a unui numar de 5 proiecte noi ce privesc Autostrada "Transilvania".

In plina perioada de criza financiara, cand bugetul CNADNR a fost redus de la 600 la 200 milioane de euro, companiei ii arde de licitatii la proiecte ce prevad mutarea si protejarea instalatiilor si utilitatilor existente pe amplasamentul Autostrazii "Transilvania": Brasov - Targu Mures - Cluj - Oradea – Bors.

Asta in ciuda faptului ca, deocamdata, lucrarile stagneaza, fondurile alocate fiind de avarie. Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri din Romania scoate la licitatie 5 proiecte adiacente autostrazii "Transilvania".

Aceste proiecte vizeaza mutarea si protejarea instalatiilor si utilitatilor existente pe amplasamentul viitoarei autostrazi, printre care reteaua de apa si canalizare, conductele de gaze si petrol sau reteaua de electricitate. Pentru atribuirea contractelor de lucrari se va aplica procedura de licitatie deschisa.

Apa sau autostrada

Pe sectoarele 2B Luna – Cluj - Gilau si 3C Suplacul de Barcau - Bors ale viitoarei autostrazi Brasov-Bors, cele 5 proiecte ce urmeaza sa fie scoase la licitatie vizeaza lucrari de protejare a instalatiilor si utilitatilor existente pe aceste amplasamente.

La capitolul mutari si protejari de conducte de apa si canal, lucrarile implica conductele de presiune, statiile de pompare, instalatiile de aerisire si de golire, hidrantii si puturile de alimentare.

In acest proiect este prevazuta si dezafectarea a trei puturi care asigura o parte din alimentarea cu apa a orasului Turda, urmand ca acestea sa fie refacute din sursa Cornesti. Firma care va licita acest proiect are la dispozitie o perioada de numai 5 luni pentru a termina lucrarile.

Castigatorul licitatiei pentru conductele de petrol si gaz va trebui sa execute lucrari la instalatiile de aerisire si conductele de presiune intr-o perioada de 3 luni, la fel ca si cel care isi va adjudeca proiectul ce vizeaza reteaua de electricitate existenta pe amplasamentul autostrazii.

Acestia din urma vor avea in vedere retelele de joasa si medie tensiune, stalpii si posturile de transformare. Mutarea si protejarea de cabluri de telecomunicatii subterane si supraterane, precum si de stalpi si camere de tragere va trebui terminata tot intr-o perioada de trei luni de zile.

Proiectul vedeta

Ultimul proiect scos la licitatie are in plan imbunatatirile funciare existente pe sectoarele 2B si 3C ale autostrazii pe care inca nu o avem.

Principalele tipuri de lucrari pe care firma care isi va adjudeca proiectul va trebui sa le execute in cinci luni calendaristice vizeaza conductele de presiune, digurile, statiile de pompare, instalatiile de aerisire si golire, hidrantii si puturile de alimentare. Numai garantia de participare la licitatia acestui obiectiv se ridica la 22.130 euro.

Firmele care isi vor prezenta ofertele trebuie sa fi realizat in ultimii cinci ani o lucrare similara cu o valoare mai mare sau egala cu sume cuprinse intre 26.812 euro si 1.106.508 euro, in functie de proiect, iar cifra medie anuala de afaceri pe ultimii 3 ani a firmei trebuie sa fie mai mare sau egala cu dublul sumelor anterioare.

Ofertantul trebuie sa isi mentina oferta valabila 60 de zile de la data depunerii ofertelor.

Bilete sunt, dar nu e tren

Un exemplar de documentatie pentru elaborarea si prezentarea ofertei costa 25 milioane lei iar data limita pentru depunerea ofertelor este 1 iulie, deschiderea ofertelor urmand sa aiba loc in data de 4 iulie la ore diferite pentru fiecare din proiecte.

Garantia de participare pentru cele 5 obiective se ridica la suma de 32.700 euro, iar firmele ofertante trebuie sa prezinte un certificat constatator privind indeplinirea obligatiilor exigibile la plata impozitelor si taxelor catre stat, precum si contributia pentru asigurarile sociale de stat pana in ultima zi a lunii mai.

Prestarea lucrarilor este rezervata doar societatilor atestate de Asociatia Profesionala de Drumuri si Poduri din Romania. Criteriul care va fi utilizat pentru atribuirea contractului de lucrari este oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere tehnico-economic.

Cum va fi onorata aceasta oferta cand Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania de abia are fonduri pentru a "conserva"

lucrarile de la autostrada, ramane de vazut.

Autostrada viselor

Autostrada "Transilvania" ar fi trebuit sa fie cel mai mare proiect de infrastructura din Europa. Aceasta trebuia sa aiba 415 km si era proiectata cu 267 de poduri si viaducte, 94 de pasarele si 58 de pasaje.

Daca lucrarile ar fi fost demarate in 2004 si ar fi fost sustinute corespunzator financiar, autostrada ar fi trebuit sa fie terminata in 2012. Proiectul are o valoare estimativa de cel putin 2,2 miliarde de euro, iar banii ar fi trebuit sa fie scosi din taxa de drum.

Asa cum GAZETA v-a informat, proiectul a fost insa sters de pe lista de prioritati dupa ce PSD a pierdut alegerile. De atunci, Bechtel, firma careia i s-a incredintat fara licitatie proiectul, a primit din ce in ce mai putine fonduri.

Bechtel a aflat prin intermediul presei ca in 2005, din cele 600 de milioane euro de cat ar fi avut nevoie pentru lucrari, vor primi doar 200 de milioane de euro. Momentan, totul se afla la cota de avarie si, deocamdata, nimeni nu stie care va fi viitorul autostrazii.

De curand, premierul Tariceanu a anuntat ca autostrada Brasov-Bors este mai putin importanta, Coridorului IV Pan European, Nadlac-Arad-Timisoara-Lugoj-Deva-Sibiu-Pitesti-Bucuresti-Cernavoda-Constanta, fiind prioritar.

Potrivit calculelor Ministerului Transporturilor, costul total de executie al Coridorului IV se ridica la patru miliarde de euro, cu variante de ocolire ale oraselor Sibiu, Pitesti si Constanta. O parte din lucrari urmeaza sa fie suportata din fonduri europene.