Traficul pe Canalul Dunare-Marea Neagra a atins in luna iunie a.c.

cifra record de 3 milioane tone, perspectiva pentru acest an fiind de aproximativ 30 milioane de tone, comparativ cu cantitatea de marfuri transportata in cursul anului trecut pe aceasta „autostrada” acvatica, ce deserveste Portul Constanta, care s-a ridicat la 28,4 milioane tone, a declarat pentru „Replica” Valentin Zeicu, directorul general al Administratiei Canalelor

Navigabile. De curand, ACN a perfectat un acord cu reprezentantii companiei North Star - unul dintre cei mai importanti operatori de containere la nivel mondial-pentru deschiderea unei linii de transport containere pe Canalul Dunare-Marea Neagra, a mai precizat Valentin Zeicu.

Conceput ca o veritabila „autostrada” acvatica menita sa deserveasca in primul rand Portul Constanta, Canalul Dunare-Marea Neagra este cotat ca o artera navigabila de clasa a VII-a, a aratat directorul general al Administratiei Canalelor Navigabile.

Altfel spus, canalul romanesc permite navigatia nu numai a navelor fluviale, ci si a celor maritime care se incadreaza in anumite limite privind dimensiunile (pescaj, lungime, latime, inaltime), aspect ce il claseaza in randul celor mai performante cai navigabile din lume construite artificial.

Includerea sa in Coridorul VII european ce cuprinde o mare parte din traseul navigabil al Dunarii, strabatand cea mai mare parte din statele centrale si est europene, ii confera Canalului Dunare-Marea Neagra o incontestabila importanta continentala.

Dincolo de comentariile defavorabile privind oportunitatea realizarii acestui obiectiv, considerat la un moment dat ca fiind doar expresia ambitiilor megalomanice ale dictaturii ceausiste, canalul a reusit in ultimii ani sa-si sporeasca traficul si sa-si dovedeasca astfel utilitatea.

Numai ca atragerea unui trafic cat mai mare pe canal si implicit sporirea rentabilitatii sale constituie un deziderat care depinde in cea mai mare masura de situatia traficului in Portul Constanta si de dezvoltarea economica a tarii si a judetului nostru.

„Ipotetic vorbind, chiar daca nu s-ar percepe nici o taxa pentru ecluzarea si circulatia pe canal, traficul nu ar creste”, a afirmat Zeicu.

Rentabilitatea transportului de containere depinde de forta operatorului

La ora actuala exista o dezvoltare a traficului de containere pe canal, insa aceasta activitate depinde de mai multi factori printre care si de forta companiei transportatoare. In situatia in care este vorba despre o companie puternica ce dispune de un numar mare de containere, respectiv de comenzi, transportul containerizat pe barje devine profitabil, a aratat directorul ACN.

De curand, Administratia Canalelor Navigabile a perfectat un acord cu compania North Star privind deschiderea unei linii de containere care sa traverseze si canalul romanesc. Deschiderea unei linii de containere nu este la indemana oricarui operator, deoarece aceasta activitate presupune transporturi derulate cu o anumita regularitate impusa si de nivelul apelor Dunarii.

In cazul liniilor de containere, ACN ofera o serie de facilitati cum ar fi un tarif unic pentru ecluzarea necuplata si cea cuplata.

In acest sens, ACN a facut eforturi in vederea perceperii tarifului unic chiar si in situatia ecluzarii necuplate (cand nu exista posibilitatea ecluzarii unui alt convoi ce se deplaseaza in sens opus cu cel ecluzat) pentru acesti clienti care utilizeaza des Canalul Dunare-Marea Neagra, a adaugat Valentin Zeicu.