Constructorii SAMTID umfla potul. Pentru cinci judete cuprinse in etapa a doua a programului de reabilitare a retelelor regionale de apa, constructorii vor incasa in urmatoarele saptamani, dintr-un foc, peste 18 milioane de euro.

Suma reprezinta avansul de 30 de procente pe care Ministerul Integrarii Europene, in calitate de co-semnatar al contractelor cu constructorii, s-a obligat sa le plateasca in avans inainte de inceperea lucrarilor.

Constructorii pentru cele cinci judete din etapa II, ulterioara programului-pilot, au fost stabiliti la sfarsitul saptamanii trecute, iar pana la validarea contractelor de catre Delegatia Comisiei Europene numele constructorilor raman secrete.

Avansul consistent va trebui virat, iar mare parte din aceasta suma va trebui platita de autoritatile locale, nu doar de Ministerul Finantelor Publice.

Coordonatorul SAMTID din partea Ministerului Administratiei si Internelor, clujeanul Iuliu Pacurariu, a confirmat ieri ca Directiile Generale ale Finantelor Publice din cele cinci judete s-au confruntat cu probleme financiare in a asigura co-finantarea. Este vorba de DGFP din judetele Maramures, Mures/Harghita, Arad, Suceava si Prahova.

Consultantul general al lucrarilor, Louis Berger, a ratat negocierea directa pentru contractele de consultanta pe cele cinci lucrari din etapa a II-a a programului din cauza problemelor aparute in santierele din Alba si Calarasi, despre care cotidianul nostru a relatat recent.

Louis Berger a trebuit sa solicite prelungiri la cele doua santiere, astfel ca pentru cele cinci santiere din etapa a II-a a programului consultanta a fost scoasa la licitatie. Louis Berger a fost una dintre firmele care au participat, insa rezultatele nu fusesera facute publice pana ieri.

Avansul de 30 la suta prevazut in cele cinci contracte este foarte legal, cel putin aceasta sustine ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre.

O situatie similara a fost inregistrata intre constructorul autostrazii Transilvania, Bechtel Inc., si Ministerul Transporturilor, din cauza unei prevederi contractuale care prevedea achitarea unui avans de 30 de procente din valoarea lucrarilor.

Premierul Tariceanu a declarat recent referitor la acest aspect ca suma reprezinta un "imprumut fara dobanda" acordat companiei americane si ca in acest context achitarea acesteia ar fi ilegala.

Este vorba de o suma considerabila, de 250 de milioane de euro, insa in urma ultimelor renegocieri partile au convenit achitarea procentului de 30 la suta din valoarea anuala a contractului, si nu din cea totala. Dobre a confirmat ieri pentru "Buna ziua, Ardeal" ca avansul de 30 de procente este legal. "Cine-i SAMTID?", a intrebat Dobre. "Daca e prevazut in contract, atunci e legal conform legii", a adaugat Dobre.

Lucrarile la etapa a II-a a programului SAMTID de reabilitare a retelelor de apa vor incepe cel mai devreme in martie.

Supraveghetorul lucrarilor SAMTID din partea Ministerului Administratiei si Internelor, Iuliu Pacurariu, sustine ca inainte ca lucrarile sa poata fi demarate Directiile Generale ale Finantelor Publice din cele cinci judete vor trebui sa achite avansul precizat in contract.

Merita precizat ca cele cinci contracte au fost intocmite in baza legislatiei europene si nu a celei romanesti, releva anunturile de licitatie. Este vorba de Ordonanta Consiliului Europei nr. 3909/89 din 18 decembrie 1989, amendata prin Ordonanta Consiliului Europei nr. 769/2004.

Legea Finantelor Publice, 500/2002

Artl 52. Executia bugetara: 7) Guvernul poate stabili prin hotarare, la propunerea ministrului finantelor publice, actiunile si categoriile de cheltuieli pentru care se pot efectua plati in avans de pana la 30% din fondurile publice, criteriile, procedurile si limitele care se vor folosi in acest scop. (8) Sumele reprezentand plati in avans, efectuate potrivit alin. (7) si nejustificate prin bunuri livrate, lucrari executate si servicii prestate pana la sfarsitul anului, in conditiile prevederilor contractuale, vor fi recuperate de catre institutia publica care a acordat avansurile si se vor restitui bugetului din care au fost avansate.

In cazul nelivrarii bunurilor, neefectuarii lucrarilor si serviciilor angajate pentru care s-au platit avansuri, recuperarea sumelor de catre institutia publica se face cu perceperea majorarilor de intarziere existente pentru veniturile bugetare, calculate pentru perioada de cand s-au acordat si pana s-au recuperat.