Gheorghe Nicolau, de 59 ani, fost director al Companiei Nationale Administratia Canalelor Navigabile Constanta, pana in primavara anului trecut, a intrat in atentia ofiterilor Biroului de Investigarea Fraudelor din cadrul Politiei Transporturi Constanta.

Cel in cauza, in perioada 2003 – 2004, in baza unor hotarari ale Guvernului, a beneficiat de subventii de la buget si fonduri necesare efectuarii unor lucrari de reparatii si dragaj pe Canalul Dunare - Marea-Neagra, in valoare de 92,7 miliarde ROL.

De asemenea, Compania a primit subventii totale de 110,5 miliarde ROL, primind in plus 17,8 miliarde ROL fata de suma aprobata de Guvern, suma ce ar fi trebuit restituita bugetului de stat in termenul legal stabilit. In prezent, CN ACN Constanta datoreaza statului roman 22,1 miliarde ROL, suma ce include si penalitatile de rigoare.

Gheorghe Nicolau si ceilalti reprezentanti din conducerea companiei sunt cercetati sub aspectul savarsirii infractiunii de abuz in serviciu in forma calificata si deturnare de fonduri, fiind cercetati in stare de libertate.

Fostul director general al CN Administratia Canalelor Navigabile SA Constanta a incheiat – in numele companiei pe care o coordona – mai multe contracte dubioase cu firme la conducerea carora se aflau personaje din randul clientelei politice a fostului partid de guvernamant.

Astfel, printre cele mai mari tunuri date de Nicolau in perioada in care s-a aflat la carma destinelor uneia dintre cele mai importante companii de stat de interes strategic national se numara incheierea fara licitatie a contractului cu societatea DeltaCons Tulcea, companie aflata sub controlul clientelei politice ce gravita in jurul polului de putere de la Palatul Victoria, in perioada in care in fotoliul de premier se afla Adrian Nastase.

Este vorba despre lucrari de consolidare a malului Canalului Dunare-Marea Neagra, in valoare de 200 miliarde ROL, pe care DeltaCons si le-a adjudecat gratie bunelor relatii pe care managerii companiei tulcene le aveau cu directorul general Gheorghe Nicolau, precum si a comenzilor politice pe care acesta din urma le primea din partea lui Miron Mitrea, in perioada in care liderul PSD ocupa functia de ministru al Transporturilor.

DeltaCons a tepuit Canalul de 200 miliarde de lei

Dincolo de faptul ca scopul contractului cu DeltaCons a fost in mod clar acela de a transfera bani publici din bugetul Administratiei Canalelor Navigabile catre firma de partid a apropiatilor lui Mitrea si Nicolau, iar ulterior catre buzunarele acestora din urma si ale altor colegi social-democrati, lucrarea propriu-zisa nici nu a putut fi finalizata, deoarece societatea din Tulcea a intrat

in procedura de lichidare. Din cauza acestui aspect, CN ACN a trebuit sa reia in cursul anului trecut procedura de contractare a unui alt constructor, la momentul actual fiind in curs de desemnare o noua firma care sa finalizeze consolidarea malurilor canalului la KM 6, in zona Agigea Rosie, unde a avut loc o surpare in urma cu doi ani.

Ca si cum n-ar fi fost suficient faptul ca s-au procopsit cu un contract gras de 200 miliarde de lei vechi, reprezentatii DeltaCons au mai si falsificat scrisorile de garantie bancara.

In privinta acestui caz, actuala conducere a CN ACN a facut in cursul anului 2005 o plangere penala impotriva DeltaCons din cauza faptului ca Raiffeissen Bank – Sucursala Tulcea nu a recunoscut scrisorile de garantie bancara in valoare de peste 16 miliarde ROL pe care firma favorizata de Nicolau le depusese la sediul ACN.

De asemenea, Gheorghe Nicolau mai este cunoscut si pentru faptul ca in combinatie cu Ion Jercan, zis „Jeje", fost director general in Ministerul Transporturilor – tot in perioada ministeriatului lui Mitrea – ar fi pretins sume astronomice unor companii private pentru acordarea avizului favorabil construirii anumitor obiective comerciale in zonele limitrofe Canalului Dunare-Marea Neagra.