Scandalul de la Mesageria sta sa reizbucneasca, dupa ce, in decembrie anul trecut, angajatii au intrat in greva, pentru ca nu si-au mai primit salariile din august.

Acuzatiile ating insa si modul de privatizare a companiei, actiune girata de catre fostul ministru al Transporturilor, Miron Mitrea.

Angajatii firmei Mesageria SA au intrat in greva inainte de Craciun. Greva a inceput la Targu Mures, dupa care s-a extins la toate cele opt regionale din tara. Regionala Brasov, de care apartine si Targu Mures, a anuntat, in cursul zilei de 10 decembrie, intrarea in greva la Ludus, Razboieni, Brasov si Sibiu.

Aceeasi situatie se regassea si la regionalele Timisoara si la Bucuresti. Peste 800 de angajati din toata tara cereau achitarea salariilor, acordarea tichetelor de masa si a autorizatiilor de calatorie.

Iordan Pop este in concediu parental, iar banii pe care ii ofera statul pentru cresterea copilului au fost virati in contul firmei si acolo au si ramas. "Mi s-a comunicat ca banii mi-au fost virati in contul firmei, dar cand m-am dus sa-i scot, nu-i aveam pe card", spune Iordan Pop.

Liviu Timar, angajat al CFR timp de 21 de ani, ne-a confirmat si el ca situatia este dramatica: "Toti avem familii. Multi locuim la cativa kilometri de Targu Mures.

Multi am muncit pentru CFR mai bine de douazeci de ani si am ajuns sa ne platim biletele de tren, pentru ca nu ne mai dau nici macar acea autorizatie de circulatie. Eu am trei copii. Pentru fata, care e la facultate, platesc pensie alimentara.

M-am facut de rusine la vecini, pentru ca am imprumutat bani si nu pot sa-i dau inapoi".

Ne luptam, dar nu stim cu cine!

La Targu Mures, angajatii CFR Mesageria au suspendat greva din doua motive. Dupa doua saptamani de greva, nu s-au ales decat cu cateva kilograme in minus si minciuni din partea conducerii. Au primit o invitatie la Brasov, unde, pe data de 28 decembrie, s-a incercat o reconciliere intre parti.

Pana atunci, cei care au mai rezistat lipsei de hrana si-au lasat camara si s-au intors acasa.

Angajatii CFR Mesageia Cluj au trimis un memoriu primarului Emil Boc, in vederea solutionarii problemelor cu care se confrunta..

Cei trei semnatari ai memoriului, Zorica Zare, Nicoleta Sabau si Balint Stefan, spun ca au fost de mai multe ori la Sediul Central al firmei, la Bucuresti, solicitand prezenta patronului in vederea incheierii unui protocol, dar fara succes.

"Noi vrem sa muncim. Nu am cerut mariri de salariu, vrem doar drepturile care ne-au fost incalcate de acest Hassan, care nu respecta cele mai elementare drepturi ale angajatilor sai.

Nu numai ca nu ne-am primit salariile de trei luni, dar se pare ca nici CAS, garantii materiale si cotizatiile sindicale care au fost retinute din salarii nu au fost virate in conturi, de mai multe luni. In data de 9 septembrie 2005, Hotararea nr. 20, care prevede reducerea salariilor si a sporurilor aferente, a fost abrogata prin Hotararea nr. 22, in care se arata ca se renunta la restructurarea de personal, dar nu se specifica nimic despre drepturile salariale si alte drepturi prevazute in contractul colectiv de munca", au precizat cei trei angajati ai CFR Mesageria Cluj.

Monopol si tranzactii in noapte

SC Mesageria SA a apartinut pana in 2004 Statiei CFR Calatori si se ocupa cu transportul corespondentei si al publicatiilor. Angajatii spun ca, "prin metode obscure", o firma concurenta a cumparat SC Mesageria SA.

In contractul incheiat intre noul patron si firma, se specifica faptul ca toate drepturile angajatilor vor ramane aceeleasi, dar dupa doua luni de la privatizare, lucrurile s-au schimbat.

"Ni s-a sistat acordarea autorizatiilor de calatorie, nu am mai primit tichete de masa, permise de tren pentru membrii familiei si am fost amenintati ca nu mai primim prime sau bani pentru concedii medicale", ne-a povestit Liviu Timar.

Asta in ciuda faptului ca SC Mesageria SA desfasura o activitate profitabila. "Este un monopol.

Noul patron intentioneaza sa falimenteze firma, asa ca, de cand a cumparat-o, a inceput sa desfiinteze puncte de colectare, nu s-a mai preluat marfa, au scazut preturile la transportul de marfa, chiar daca practicam cele mai scazute tarife", a declarat Liviu Timar.

Angajatii afirma ca vanzarea firmei a avut loc noaptea, la ora 23.00, intr-un hotel din Bucuresti, iar patronul, de origine araba, nu mai are drept de sedere in tara din 2002.

"Nu stim cine este acest consiliu de administratie, dar se aude ca Dana Nastase ar fi patroana, iar arabul e pus la inaintare. Cei din Cluj au trimis o hartie la PNA, dar raspunsul a venit din partea consilierului lui Nastase. Daca PSD ar fi castigat alegerile, Mesageria ar fi mers bine-mersi", spun angajatii.

Libanezul, adoptat de PSD

In varsta de 27 de ani, nascut in Liban, dar cu resedinta ba in Connecticut, ba in New Jersey, Hassan Awdi este finantator al campaniei electorale PSD si proprietar al mai multor firme, una din ele cu ramificatii in toata tara. Magnar Systems Co.SRL – firma anchetata in 2000 in afacerile Miami si Magnar System Com SRL, difera doar cu o litera. In 2000, grupul Miami, al carui actionar era Hassan Awdi, a fost anchetat pentru "evaziune fiscala de proportii", cum titra presa de atunci. In prezent, Mehdi A. Awdi are o serie de participatii in firme care au crescut in grupul Miami: de la Greenland Farm la Dracula Glass & Art Inc, Miami Industries, Miami Vendtech.

Vinovatii se spala pe maini

Fie ca este vorba despre Hassan Awdi, despre Ion Molea sau despre singurul reprezentant al CFR ramas in viata, care a asistat la semnarea contractului de vanzare-cumparare, situatia este aceeasi. Nimeni nu isi asuma nici o vina, fiecare formuleaza acuze la adresa celuilalt.

Dupa ce Hassan Awdi ne-a declarat ca nu mai are de-a face cu Mesageria, Ion Molea a infirmat acest lucru, iar Sergiu Matei, actualul director al Mesageriei, a preferat sa nu declare nimic referitor la componenta Consiliului de Administratie sau cine ar fi in continuare patronul.

"De patru luni nu mai am nici o legatura cu societatea. Eu am cumparat-o printr-o licitatie, dar dosarul de la prezentare nu a coincis cu realitatea, si am predat-o. Nu stiu nimic altceva, nu stiu ce e legal, stiu ca muncitorii au facut o greva ilegala. Sunati-l pe directorul de la Mesageria. El stie ce sa va spuna", a declarat Hassan Awdi.

Ion Molea, presedintele Federatiei Sindicale Miscare si Comercial, a fost mai ferm decat Awdi, dar angajatii spun ca acesta minte, deoarece vrea sa cumpere el Mesageria. "Mergeti la ministru. Eu i-am zis sa nu vanda atunci, dar el, al dracului ministru, a vandut Mesageria. Eu i-am zis ca ne ridicam oamenii in cap.

Au ramas 600 de oameni fara salarii. In februarie anul trecut, eu m-am intalnit cu Dobre si am cazut de acord sa primim Mesageria inapoi, dar arabul cere 21 de miliarde in loc de 7,200 cat a platit pe ea. In tara asta toate care s-au vandut, le-a facut numai ca sa castige.

Din pacate, a murit acel Dorobantu care l-a adus pe arab sa cumpere firma. Asta dupa ce, in 2000, Basescu a facilitat privatizarea CFR.

Mesageria transporta presa cu 1 leu / kg. Asa ca Dorobantu i-a zis lui Awdi – «Daca cumperi si Mesageria, vei face o afacere. Are vagoane si poti desfasura activitate de transport de valori (salariile de la centralele bancilor)»", a declarat Ion Molea.

Intrebat ce stie despe noul director al Mesageria, Sergiu Matei, Molea a precizat ca este doar un pion, impreuna cu ceilalti. "Sergiu Matei nu are nici o putere sa semneze ca oamenii. Aici e vorba de cei din subordinea ministrului. Noi suntem in hora toti.

Awdi a cumparat toate spatiile comerciale din sectorul 4 si numai terenurile lor valoreaza de o mie de ori mai mult decat a platit el", a incheiat Molea.

Sergiu Matei, insa, arunca vina pe CFR Calatori, care se spala pe maini si refuza plata serviciilor Mesageriei.

Cum se va rezolva aceasta situatie, nimeni nu stie. Cert este doar faptul ca angajatii se pregatesc din nou de greva.

"Mortul e de vina"

"Daca se va cerceta, precis mortul va fi vinovat pentru tot. Ceilalti semnatari implicati sunt conducerea societatii, cu acordul ministrului Miron Mitrea, ca actualul ministru Dobre nu a fost numit atunci in functie, Guvernul nefiind inca format.

Eu consider ca si actuala conducere a Ministerului este implicata, pentru ca nu a facut nimic ca sa indrepte starea de lucruri existenta.

Tacit, au acceptat toate murdariile lui Hassan Awdi, caruia, avem convingerea ca ii sunt indatorati oameni din intreg spectrul politic", a declarat Alexandru Lorincz, prim vicepresedintele Uniunii Sindicatelor Libere Marfa-Calatori Infrastructura Brasov.