Romanii sarbatoresc venirea primaverii intr-un mod unic prin oferirea unui martisor, persoanelor dragi, la inceputul lunii martie. Motiv de bucurie pentru unii, de sarbatoare si totodata de profit pentru altii, care comercializeaza astfel de obiecte.

Dar traditia de a oferi un martisor si-a largit orizontul in ultimii ani, prin aceea ca simbolul primaverii nu mai este vazut doar intr-o potcoava, un trifoi, un cosar sau o figurina pe care sa o purtam in piept, ci poate reprezenta orice, de la o jucarie de plus, pana la obiecte vestimentare.

Se vinde si se cumpara aproape orice, asta si in functie de preferintele fiecaruia.

Pe langa traditionalele martisoare cu snur rosu si alb, materialele din care sunt facute alte martisoare difera de la caz la caz, fie flori trase in rasina, martisoare din lut, ipsos sau material textil, martisoare pictate, diverse felicitari cu flori uscate, dar si cele mai banale lucruri se pot transforma intr-un martisor.

Marian Rubnicu este producator de martisoare si recunoaste ca si in acest domeniu exista o piata concurentiala, mai ales datorita numeroaselor produse chinezesti care "iau ochii’‘ lumii.

Acesta confectioneaza martisoarele din ipsos, le toarna in forme si matrite, dupa care le transmite colaboratorilor spre comercializare.

Cu toate acestea profitul este numai in masura in care produce cantitati mari de astfel de simboluri ale primaverii, motiv pentru care nu prea produce martisoare la comanda, desi are destule cereri. Mai mult de atat, pasiunea pentru producerea martisoarelor se transforma, o data pe an, intr-o adevarata meserie.

"Eu colaborez in special cu artisti plastici, care picteaza figurinele facute de mine. Sunt solicitate tot felul de forme de la flori, trifoi cu patru foi, pana la banalii hornari, care de altfel sunt considerati ca aduc noroc. Fata de anul trecut, acum cererea este mai mare.

Daca vorbeam atunci de cateva zeci de martisoare, acum putem vorbi de cateva sute de astfel de obiecte. E adevarat ca sunt numeroase alte "lucrusoare’‘, care atrag privirile clientilor, sunt niste kitschuri, care nu se compara cu martisoarele lucrate manual.

Cu toate acestea lumea este tentata sa le cumpere, pentru ca pretul este mai accesibil si au impresia ca au facut o afacere buna, cand de fapt ei pun prea multa valoare pe pret nu pe calitate. Fac tot felul de forme si pot spune ca avem destul de mare succes pe piata.

Cat despre pret eu le vand cu 5000 de lei pentru ca sunt in cantitati mari, iar kitschurile sunt intre 25-30 de mii de lei. Iar daca se ia in considerare valoarea, manopera unor kitschuri ajunge la cateva mii de lei.

Asta e marea nemultumire a artistilor si in special a producatorilor de martisoare, la kitschuri se foloseste plastic, ceva carton, un pic de snur si gata iese ceva stralucitor, care cu siguranta va fi mai bine vandut, decat ceea ce facem noi cu profesionalism.

Am primit si numeroase oferte de a face cadouri pentru Ziua Femeii – 8 Martie, dar nu renteaza. Voi continua afacerea si la anul si sper ca lumea sa aprecieze, tot mai mult, lucrurile de calitate’‘, a declarat Marian Rubnicu, producator de martisoare.

Clujul a fost si el invadat de comerciantii care vor sa scoata un ban din vanzarea obiectelor legate cu snur rosu si alb, traditionalul simbol de Martisor.

In trecut in satele Transilvaniei martisorul rosu-alb din lana se agata la porti, ferestre, la coarnele animalelor, la strungile oilor, la tortile galetilor, pentru indepartarea deochilui, a spiritelor malefice, pentru invocarea vietii, a puterii regeneratoare care se credea ca ar fi stimulata prin insasi "culoarea vietii".

Astazi se vinde aproape orice, iar in Cluj fenomenul a luat amploare inca de acum o saptamana, cand prin oras au aparut diferite standuri pe la colturile strazii, in special in zonele centrale, unde se vand tot felul de maruntisuri.

Mai mult de atat, desi initial Primaria a interzis comercializarea martisoarelor in Piata Unirii, a aprobat mai apoi, existenta standurilor cu martisoare, pentru comercializare, lucru care a facut ca fenomenul sa ia si mai mult in amploare.

Dar parca mai mult decat oricand piata martisoarelor a fost luata cu asalt, comerciantii etaland la standuri o oferta foarte variata, unde kitschurile intrec in numar martisoarele autentice.

Pe langa brelocuri, baloane si jucarii din plus, semne zodiacale daca ai timp si chef, poti gasi si martisorul potrivit.

Iar preturile variaza si ele in functie de preferinte, de la 10 mii de lei cel mai ieftin simbol, pana la 50 de mii de lei cosuletele cu flori si chiar mai mult daca se ia in vedere diferitele martisoare placate cu aur sau incrustate cu pietre.

Si pentru a intari mai mult traditia in aceasta perioada exista ritualul alegerii unei babe intre zilele de 1 si 8 martie, pentru a afla fiecare cum ii va fi tot anul.