„Haidu este direct responsabil de moartea celor patru", crede Dan Puiu, fratele Lilianei – medicul care si-a pierdut viata in tragicul accident de elicopter din ianuarie – care-l acuza astfel pe comandorul Sorin Haidu, loctiitorul comandantului pentru zbor la Unitatea Speciala de Aviatie din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor (MAI).

Fratele victimei a inceput propria ancheta la citeva zile dupa tragedie si contesta vehement rezultatele anchetei facute publice saptamina trecuta de reprezentantii MAI.

Acesta sustine ca s-a consultat cu mai multi specialisti, de la meteorologi pina la piloti cu mii de ore de zbor la activ, si a ajuns la concluzia ca autoritatile MAI au ascuns adevaratele cauze ale accidentului si ca „au fabricat un raport".

Ancheta paralela, concluzie diferita

„Asa-zisii curenti de forfecare, prezentati de autoritatile MAI drept cauza a accidentului, nu au existat niciodata. Am consultat cinci specialisti meteorologi si toti au infirmat conditiile meteo. Toti au spus ca nu erau probleme de vreme", a spus Dan Puiu.

Nu numai conditiile meteorologice i-au ridicat semne de intrebare, ci si conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca pilotii care participau la misiunile de salvare aeriana. Din informatiile pe care le-a cules rezulta ca nici pilotul si nici copilotul nu participasera la simulari de zbor in conditii vitrege. „Pilotii si copilotii trebuie sa aiba mii de ore de zbor.

Ei nu aveau ce sa caute in zona de vizibilitate scazuta pentru ca nu au fost pregatiti sa zboare in nor. Cind se zboara in nor, se zboara cu ochii pe aparate. Din conversatia lor se vede clar ca ei cautau pista. Legatura cu turnul nu s-a pierdut nici o clipa, dar pilotii nu au cerut date, desi erau obligati.

Cind au intrat in acei nori, daca ar fi solicitat ajutorul turnului s-ar fi intrat pe un semnal radio si turnul i-ar fi adus in siguranta pe pista", crede Dan Puiu.

„S-au urcat in elicopter neinstruiti si fara asigurare"

Strigator la cer este faptul ca aparatul 302 care s-a prabusit la Iasi nu avea asigurare Casco, iar cei care au zburat nu aveau asigurare pe viata. Celelalte elicoptere SMURD erau asigurate. Desi la Iasi se stia ca elicopterul 297, cel atribuit Iasului prin ordonanta, este in revizie, in realitate el zbura pentru zona Bucurestiului.

In mod normal, elicopterul de la Iasi putea fi inlocuit doar daca era in revizie. De asemenea, oamenilor nu li s-a facut protectia muncii si „s-au urcat in aparat si neinstruiti, si fara asigurare", spune fratele medicului Liliana Puiu.

„Un idiot i-a dat copilotului ordin sa zboare"

Toate aceste elemente l-au facut pe Dan Puiu sa traga concluzia ca autoritatile au incalcat clar protocolul care reglementeaza zborurile de tip SMURD, stabilit in 1959 prin Conventia de la Chicago. „MAI nu are voie sa faca zboruri civile. Se pot face zboruri de salvare in conditii militare, dar trebuie indeplinite cerintele Aviatiei Civile.

Copilotul a gresit pentru ca a fost impins de un idiot care a dat ordin sa zboare. Haidu este responsabil de moartea celor patru. El l-a preluat pe Tomita (copilotul – n.r.) in misiuni, dar nu l-a pregatit pentru conditii dificile de zbor", a completat Dan Puiu.

Pentru a face lumina in acest caz, fratele medicului a facut o plingere la Parchetul Militar Iasi si vrea ca cei responsabili sa fie inlaturati din functii. „Daca vor continua sa conduca, pot pune in pericol si alte vieti.

Cineva trebuie sa ia atitudine si fac toate acestea pentru cei trei copii ai pilotilor care au ramas pe drumuri, dar si pentru mama mea si cea a asistentei Mioara, care este bolnava. In strainatate, daca se intimpla asa ceva, despagubirile erau de sute de milioane", a incheiat Dan Puiu.