Logan, moneda de schimb pentru Dacia lui Nea' Nicu

Inainte de 1989, pentru a-si putea cumpara un autoturism Dacia 1310, romanul de rind trebuia sa depuna 70.000 de lei la CEC. In schimbul carnetului CEC primea un bon de ordine, in baza caruia isi ridica masina mult visata. Dupa Revolutie, statul a anulat aceasta practica, iar inflatia galopanta a transformat economiile de-o viata ale romanilor in sume ridicole.

De atunci au trecut 16 ani, timp in care multi si-au retras banii pentru a-si cumpara televizoare color sau masini de spalat. Aproape 1.000 de prahoveni au refuzat sa faca acest lucru, in speranta ca statul roman ii va despagubi la valoarea reactualizata, adica aproximativ 6.000 de euro pentru fiecare carnet CEC. Nicolae Zafiu din Filipestii de Tirg este unul dintre ei.

"Nu inteleg de ce sintem tratati cu atita dispret de guvernanti. Acolo sint banii nostri munciti o viata. Nu mi-am retras banii pentru ca sper sa-mi recuperez economiile la adevarata lor valoare. M-as multumi si cu un Logan". La nivel national, din cei 800.000 de posesori de carnete CEC pentru cumparare de Dacii de dinainte de Revolutie au mai ramas doar 33.000.

Procesul a ajuns la Strasbourg

Conducerea Asociatiei pagubitilor de autoturisme din Romania sustine ca procesele intentate CEC-ului si Ministerului de Finante au ajuns pina la Curtea Europeana pentru Drepturile Omului. Statul roman s-a aparat in fata instantei europene prin faptul ca intre parti nu exista nici un contract, insa deponentii spun ca numerele de ordine dovedesc relatia contractuala exista intre deponent si CEC.

In cele din urma, CEDO a respins dosarul pentru ca pagubitii s-au adresat instantei europene in numele asociatiei si nu individual. "Noi avem 3.500 de membri, multi dintre acestia fiind chiar din Prahova. Nu dorim decit ca statul roman sa ne despagubeasca, asa cum s-a procedat in tari precum Ungaria sau Polonia.

Reactualizati la cursul de schimb si cu dobinzile aferente, cei 70.000 lei depusi la CEC inainte de '89 valoreaza aproape 6.000 de euro. Daca inmultim cu 33.000 de deponenti care mai au carnete CEC inseamna un efort bugetar de 200 de milioane de euro. Vom reveni la CEDO cu cereri individuale", sustine Mihai Dogaru, vicepresedintele asociatiei.

In tara, procesele au ajuns la Curtea Constitutionala a carei activitata risca sa fie blocata din cauza sutelor de solicitari transmise de pagubiti.

Cum contactati APAR

Cine doreste sa afle mai multe despre sansele de recuperare a banilor confiscati de stat o pot face contactind reprezentantii Asociatiei pagubitilor de autoturisme din Romania (APAR). Infiintata in iulie 2002, aceasta isi are sediul in Bucuresti, Aleea Terasei Nr. 10, Bl. R12, Sc. 2; Ap.47, Sector 4. E-mail: apar@apar.info.ro sau info@apar.info.ro.

Mai multe detalii si numerele de telefon ale conducerii APAR puteti obtine accesind www.apar.info.ro. Doua kilograme de carne pentru o Dacie Reprezentanttii CEC-ului sustin ca oamenii isi pot ridica oricind banii. "Marea majoritate a prahovenilor si-a lichidat respectivele depozite.

Mai sint in jur de 1000 de persoane care inca mai au in sold sumele depuse din anii comunismului, pe care ii pot retrage oricind", ne-a declarat directorul sucursalei Prahova a CEC-ului, Lavinia Georgescu. Daca ar face acest lucru, fiecare deponent ar primi, insa, cel mult 350.000 de lei, echivalentul a doua kilograme de carne!

Initiativa esuata

La sfirsitul anului 2004, Guvernul a propus Parlamentului un proiect de lege pentru despagubirea deponentilor CEC. In schimbul celor 70.000 de lei, acestia urmau sa primeasca cite 100 de milioane de lei, echivalentul a 2.500 de euro la cursul BNR din cea perioada.

Banii ar fi fost inapoiati pagubitilor esalonat, pe o perioada de cinci ani, efortul bugetar fiind estimat atunci la 500 de miliarde de lei vechi anual. Ulterior, proiectul a fost retras de la Senat.