In perioada 1 ianuarie - 30 octombrie 2006, Politia Rutiera a inregistrat 153 de accidente grave, in urma carora au murit 65 de persoane, iar 123 au fost ranite foarte grav. In comparatie cu anul trecut, rata acestor accidente a scazut (193 de accidente cu 80 de morti si 155 de raniti grav in 2005). Judetul Cluj se afla, astfel, in topul judetelor cu probleme rutiere.

Punctele de foc, locurile in care se intampla cele mai dese si grave accidente, se afla la doar cativa kilometri de municipiul Cluj-Napoca. Pe DN1, in comuna Feleacu, intre kilometrii 471 - 472+200m, in perioada ianuarie 2001 - august 2006, s-au semnalat 10 accidente, cu 6 morti si 10 raniti grav.

Tot pe DN1, in comuna Floresti, intre kilometrii 484+78m si 485+77m, in aceeasi perioada, 4 persoane si-au pierdut viata, 7 fiind grav ranite in urma a 10 accidente extrem de violente.

Cea de-a treia zona periculoasa, care ridica probleme politistilor de la Serviciul Rutier, se afla intre kilometrii 9+500m si 10+500m, in localitatea Sannicoara, unde s-au inregistrat 13 accidente cu sase morti si zece raniti. Legislatia care este inca in vigoare e deosebit de permisiva.

Infrastructura este slaba, dar orice conducator auto, chiar si strain, daca stie regulile de circulatie si respecta indicatoarele si semnalizarile, are slabe sanse sa produca un accident, facandu-se vinovat, a declarat subcomisarul Sorin Rusu, seful Biroului Drumuri Nationale si Europene din cadrul Serviciului Politiei Rutiere Cluj.

Tot el a amintit necesitatea imperioasa a unor sisteme inteligente de supraveghere a traficului rutier, care nu numai ca l-ar fluidiza, dar ar ajuta la prevenirea accidentelor. In zona Calea Turzii se intampla zilnic doua-trei accidente. Cel putin inca un sens giratoriu ar fi necesar in zona. Exemplul celui amplasat de curand in cartierul Zorilor vorbeste de la sine.

Coloanele interminabile provocate de TIR-urile ce mergeau spre Bihor nu se mai formeaza acum, pentru ca exista o selectare pe benzi, a afirmat Rusu.

Proiecte vitale, in asteptare

Achizitionarea de sisteme de supraveghere video a fost in discutie din 200

Propunerea a fost inaintata Consiliului Judetean de catre ofiterii Politiei Rutiere inca de anul trecut. Au avut loc negocieri si s-au facut propuneri, dar am inteles ca societatea ILSA Romania a ajuns, in cele din urma, sa puna in aplicare acest proiect in judetul Arges, a declarat Sorin Rusu.

Acum este in discutie un alt proiect, cu Directia Regionala de Drumuri si Poduri (DRDP), care vizeaza separarea sensurilor de mers prin parapeti betonati de tip New Jersey, proiect care, daca ar fi pus in practica, ar putea diminua rata accidentelor grave. Impactul frontal este deosebit de violent si, in general, se soldeaza cu moartea.

Interzicerea virajelor la stanga ar impiedica aceste situatii tragice, a spus subcomisarul Rusu. Crearea de centuri ocolitoare, pe rutele Bulevardul Muncii - Apahida (Nord-Est), pentru care s-au alocat deja 700.000 de lei, si Valcele - Apahida (Sud-Est) sunt alte proiecte care se vor finaliza in cel putin 3-4 ani.

Studiile vorbesc

In 18 octombrie 2005, Search Corporation prezenta, in cadrul unei dezbateri publice, primele propuneri de fluidizare a traficului rutier. Realizatorii studiului de circulatie in municipiul Cluj-Napoca au propus amenajarea unor zone pietonale prin extinderea unor artere ale circulatiei rutiere si introducerea unor sensuri unice pe strazile Victor Babes si Republicii.

Pe termen mediu, reprezentantii societatii au propus revenirea la circulatia cu dublu sens pe axa 21 Decembrie - Memorandumului - Motilor si scoaterea circulatiei cu sens unic de pe strazile Napoca si Eroilor. Alte propuneri au vizat realizarea de zone pietonale pe Bulevardul Eroilor si Regele Ferdinand.

In perioada urmatoare, Search Corporation va efectua analize si prognoze pe baza acestor studii, urmand sa intocmeasca solutii la nivelul intregului municipiu. Aceste demersuri trebuiau initiate de multa vreme, cu 8-10 ani in urma. Acum trebuie sa ne miscam repede si sa tinem pasul cu ceea ce se intampla in oras.

Speram ca, la finalizarea celei de-a patra etape a planului rezultat in urma studiului de trafic, situatia sa rutiera din acest moment sa se imbunatateasca, declarat Sorin Apostu, directorul Directiei Tehnice din cadrul Primariei Cluj-Napoca.

In ceea ce priveste locurile de parcare, in intervalul 2004-2006, au fost identificate 728 noi locuri, din care 445 au fost aprobate de Comisia de sistematizare a circulatiei rutiere, alte 200 de locuri de parcare fiind in plan, in urma casetarii si amenajarii paraului Calvaria.

Mai multe spatii de parcare vor fi date in folosinta in momentul terminarii lucrarilor a trei parking-uri supraterane, care acum se afla in diferite faze de autorizare si executie. Investitia de 3,6 milioane de euro de pe strada Motilor va furniza 382 de locuri de parcare. 12 milioane de euro se vor cheltui pentru cele 360 din parking-ul Piata Mihai Viteazul.

Alte 3 milioane de euro sunt necesare pentru construirea a 250 de spatii de parcare pe Calea Dorobantilor. Sunt in discutie proiecte de parking si pentru zonele Ion Mester, Piata Unirii, I. C. Bratianu, cat si un parking subteran in Piata Mihai Viteazul, care se va ridica la valoarea de 9,5 milioane de euro.

Tragedia familiei Soporan

La kilometrul 462+100m, in localitatea Valcele, unde si-au pierdut viata cei doi fii ai deputatului PSD Vasile Soporan, au fost amplasate, pe tot parcursul saptamanii trecute, echipaje mobile ale Serviciului Politiei Rutiere, tocmai pentru faptul ca zona respectiva ridica probleme serioase de trafic.

Activitatea agentilor ar trebui corelata cu sistemele inteligente de captare a imaginilor de pe tronsoanele de drum si cu aparatura performanta de emisie-receptie, care sa permita scoaterea rapida din trafic a conducatorilor auto care se afla in afara legii, metoda adoptata in toate tarile europene, a declarat Sorin Rusu, seful Biroului Drumuri Nationale si Europene.

In urma accidentului de duminica, familia Soporan se confrunta cu tragedia pierderii celor doi fii, sotia deputatului PSD fiind tinuta in continuare sub supravegherea medicilor de la Institutul Inimii, in urma socului suferit.

Sotia fiului cel mare, cel care conducea autoturismul in momentul impactului violent, se afla, si aseara, la sectia de Terapie Intensiva a Spitalului Judetean Cluj, in stare grava.

Reparatiile continua

Deocamdata, continuam procesul de imbunatatire a circulatiei prin executarea lucrarilor pentru care am primit un credit bancar in valoare de 550 de miliarde anul trecut, a declarat Ioan Berche, directorul Regiei Autonome de Administrare a Domeniului Public si Privat.