Presedintele Traian Basescu i-a trimis, marti, presedintelui Senatului, Calin Popescu Tariceanu, o cerere de reexaminare asupra Legii pentru abrogarea Articolului 276 din Legea nr. 286/2009 privind Codul Penal. Articolul 276, abrogat de Senat pe 4 februarie, prevedea incriminarea faptei "unei persoane care, pe durata unei proceduri judiciare in curs, face declaratii publice nereale referitoare la savarsirea, de catre judecator sau de organele de urmarire penala, a unei infractiuni sau a unei abateri disciplinare grave legate de instrumentarea respectivei cauze, in scopul de a le influenta sau intimida".

UPDATE Ora 20:14: Presedintele Traian Basescu a gresit atunci cand a retrimis in Parlament articolul 276 din Codul Penal, deoarece oamenii politici au obligatia de a nu comenta niciodata deciziile justitiei, dar presa trebuie sa fie libera, a declarat premierul Victor Ponta, aflat in vizita la Tirana.

Seful statului arata, in scrisoare, ca libertatea de exprimare trebuie sa se exercite in limitele bunei-credinte, iar CSM nu a sustinut aceasta propunere legislativa de abrogare.

Amintim ca abrogarea acestui acord din Codul penal a fost o initiativa a PNL.

Articolul din Codul penal abrogat recent prevedea ca sanctiunea care se poate aplica era inchisoarea de la trei luni la un an sau amenda.

Initiatorii abrogarii au considerat insa ca, prin formularea respectivului articol, "declaratiile oricarei persoane, cu atat mai mult cele aparute in mass media, ar putea fi interpretate in orice moment ca fiind o presiune la adresa unui judecator sau a unui alt organ de urmarire penala". Initiatorii au sustinut ca acest articol crea posibilitatea pronuntarii unor solutii arbitrare care sa aduca atingere libertatii de exprimare.

Redam integral cererea transmisa de seful statului presedintelui Senatului:

Domnului Calin-Constantin-Anton Popescu-Tariceanu

Presedintele Senatului

In temeiul Articolului 77 alineatul (2) din Constitutia Romaniei, republicata, formulez urmatoarea CERERE DE REEXAMINARE asupra Legii pentru abrogarea Articolului 276 din Legea nr. 286/2009 privind Codul Penal.

Motivele cererii sunt urmatoarele:

1. Prin legea aflata la promulgare se abroga infractiunea de "Presiuni asupra justitiei", prevazuta la Articolul 276 din Legea nr. 286/2009 privind Codul Penal. Aceasta infractiune face parte din categoria infractiunilor contra infaptuirii justitiei si instituie o protectie atat pentru judecator, cat si pentru organele de urmarire penala. Potrivit Articolului 276 din Codul Penal, "fapta persoanei care, pe durata unei proceduri judiciare in curs, face declaratii publice nereale referitoare la savarsirea de catre judecator sau de organele de urmarire penala a unei infractiuni sau a unei abateri disciplinare grave legata de instrumentarea respectivei cauze, in scopul de a influenta sau intimida, se pedepseste cu inchisoarea de la 3 luni la un an sau cu amenda".

2. Introducerea acestei infractiuni in Codul Penal a avut in vedere, potrivit Expunerii de motive la Legea nr. 286/2009 privind Codul Penal, "drept principala ratiune asigurarea si protejarea impartialitatii si libertatii judecatorilor si organelor de urmarire penala in exercitarea atributiilor judiciare conferite de lege fata de incercarile de intimidare sau influentare a acestora. Faptele incriminate sunt inspirate din realitatile practicii judiciare, dar, mai ales, de frecventa, intensitatea si de modul de manifestare a acestor fapte in ultimii ani, constand in incercarile de influentare sau intimidare din partea partilor sau a reprezentantilor acestora, in modalitatile aratate, pe durata desfasurarii unui proces, obtinandu-se astfel o atmosfera de natura sa vicieze grav impartialitatea judecatorilor sau procurorilor, atmosfera care poate fie sa profite celor ce recurg la asemenea mijloace in cazul obtinerii efectului scontat, fie sa-i dezavantajeze prin obtinerea unei atitudini ostile din partea magistratilor." Astfel, ratiunile care au justificat introducerea acestei infractiuni persista si, in consecinta, abrogarea articolului ce sanctioneaza presiunile asupra justitiei nu este oportuna.

3. Pe de alta parte, libertatea de exprimare trebuie sa se exercite in limitele bunei-credinte, sens in care consideram ca mentinerea in Codul Penal a infractiunii de "Presiuni asupra justitiei" are un efect descurajant pentru posibilele incercari de a influenta sau a intimida magistratii, prin declaratii publice nereale, referitoare la savarsirea de catre judecator sau de organele de urmarire penala, a unei infractiuni sau a unei abateri disciplinare grava legata de instrumentarea respectivei cauze pe durata unei proceduri judiciare in curs.

4. Mai mult, Consiliul Superior al Magistraturii nu a sustinut aceasta propunere legislativa. In punctul sau de vedere adresat Parlamentului, Consiliul Superior al Magistraturii subliniaza importanta mentinerii acestei incriminari, precizand ca actuala infractiune prevazuta la Articolul 276 din Codul Penal are in vedere doar declaratiile publice nereale facute cu scopul de a influenta sau intimida, ceea ce echivaleaza cu o distorsionare a realitatii, operata cu rea-credinta, care, astfel, cum a statuat si Curtea Europeana a Drepturilor Omului, depaseste limitele unei critici acceptabile. In conceptia CEDO, "o afirmatie veridica poate fi dublata de remarci suplimentare, de judecati de valoare, de supozitii ori de insinuari susceptibile sa creeze o imagine eronata in ochii publicului". Totodata, Curtea a recunoscut ca pot exista cazuri, cand este necesar, ca puterea judiciara sa fie protejata impotriva atacurilor distrugatoare, lipsite de fond serios, cu atat mai mult, cu cat obligatia de rezerva le interzice magistratilor sa reactioneze.

Astfel, dispozitia legala prevazuta la Articolul 276 din Codul Penal se opune declaratiilor publice neadevarate facute cu rea-credinta si nu are efecte asupra declaratiilor prin care se spune adevarul, se reclama un abuz, in interes public, legitim.

De asemenea, Consiliul Superior al Magistraturii a considerat ca infractiunea prevazuta la Articolul 276 din Codul Penal trebuie sa ramana in vigoare, data fiind necesitatea independentei si impartialitatii magistratului, principii consfintite si de Articolul 124 alin. (3) din Constitutia Romaniei.

5. Incriminarea anumitor fapte ce au rolul de a influenta sau intimida magistratul este in acord cu recomandarea Comisiei Europene privind introducerea unui cadru clar privind interdictia de a critica hotarari judecatoresti si de a submina activitatea magistratilor sau de a face presiuni asupra acestora (Raportul din ianuarie 2013 al Comisiei Europene catre Parlamentul European si Consiliu privind progresele inregistrate de Romania in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare).

6. Fata de cele anterior expuse, apreciem ca se impune mentinerea acestei infractiuni in Codul Penal deoarece, prin abrogarea textului de lege propus, ar putea fi afectat bunul mers al justitiei.

Luand in considerare competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, va solicitam reexaminarea legii trimisa la promulgare, in sensul respingerii sale.