Programele televiziunilor românesti nu se pot lipsi, după cum arată grilele, de emisiuni dedicate lumii mondene. „Happy Hour” ţine publicul la curent cu viaţa şi „opera” personajelor fără biografie pe PRO TV ca şi „Drept la ţintă” pe Kanal D, Antenele abundă în mondenităţi la cotă descendentă de la „Acces direct” în jos spre „Un show păcătos”, cu notabilele excepţii totuşi, în „Dincolo de aparenţe” sau în „Conferinţa de presă”, unde personaje mondene dar şi vedete autentice sunt puse în faţa unor întrebări jurnalistice. Nici TVR nu scapă de epidemie, cu „Vizor monden”, fie şi într-o abordare de pamflet. Cum este înţeleasă la noi „mondenitatea”, cine sunt protagoniştii ei, ce fac şi ce se spune despre ei, indică pe de o parte lipsa de concept în realizarea emisiunilor, iar pe de alta arată cât de necopţi sunt cei care cred că pentru un celebrity show straşnic e de ajuns să aduci personaje dispuse să-şi ridice poalele în cap pentru faimă (proastă) şi audienţă.

Brindusa ArmancaFoto: Arhiva personala

Extrapolările care arată spre reţetele globale ale genului nu apără televiziunea din România, fiindcă la doar o privire în ograda televiziunilor comerciale din ţprile vecine ca Ungaria, Polonia, Austria, Bulgaria, nu regăsim menajeria de bordel de pe unele canale româneşti. Concluzia analistului media, Petrişor Obae, la o anchetă a „Evenimentului zilei” merită citată: „Emisiunile tabloide fac apel la instinct, ca şi ziarele de acest tip. Sex, şoc, scandal, bălăcăreală, sânge sunt cuvintele cheie ale acestor programe. Vând peste tot, nu numai la noi. Doar că în România s-a depăşit orice limită a bunului simţ. Producătorii împing din ce în ce mai departe bariera bunului simţ, pe fondul unui Consiliu Naţional al Audiovizualului incapabil să ţină în frâu derapajele acestor programe”. Dacă n-ar exista „Cârcotaşii” pe Prima TV, „Apropo TV” pe Pro TV sau, mai nou „Vizor monden” ca să ia peste picior cu inteligenţă personajele abonate la emisiunile de mondenităţi, s-ar crede că publicul românesc este un public infantil, de voyeuri şi masochisti.

După repetate anunţuri despre noua grilă, canalul B1 TV, pus pe relansare, vine cu emisiunea „Cancan TV”, în asociere cu revista Cancan, campioana tabloidizării presei autohtone, al cărei titlu îl imprumută. Cea mai nouă emisiune de gen din peisajul nostru audio-vizual a oferit de Rusalii o mostră de divertisment îndoielnic, salvată pe alocuri numai de ironia pe care gazda emisiunii, Adrian Artene, cândva jurnalist de investigaţie, o exteriorizează deloc involuntar. După un model deja uzat, o comentatoare telegenică de la revistă adaugă ridicolului subiectelor chicoteli de ţăţică. Câteva personaje din lumea artistică veritabilă sunt amestecate nedefinit cu Adelina Pestriţu, cu nu-ştiu-cum Bododel, atârnate ambele de numele fostului/actual Vârciu, cu Marilena Niţu însoţită romantic de minerul ei, sau cu fosta doamnă Moculescu aflată în atenţie pentru divorţuri, partajuri, concubinaje. Unde nu-i scandal, se inventează unul: burtierele anunţă că Marioara Zăvoranu se mărită fiindcă i-a picat în braţe buchetul miresei la o nuntă, truc ieftin unde e vizibilă conivenţa cu echipa de filmare şi cu taraful, asteptate pe marginea piscinei. Nu acelaşi lucru se poate spune despre urmărirea şi filmarea frumosului cuplu de dansatori Elwira şi Mihai Petre în tovaraşia unei prietene, pentru a induce gratuit ideea unui menage-a-trois, curată încălcare a dreptului la viaţă privată, dacă judecăm după art. 30 (6) din Constituţia României care stabileşte că „Libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viaţa particulară a persoanei şi nici dreptul la propria imagine”.

Citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro