Azi o sa vorbim pentru inceput despre motoarele cu aburi. La inceput, pistoanele erau alimentate direct din boilerul in care lua nastere aburul. Acest tip de motor avea un dezavantaj major, ritmul pistoanelor era direct legat de presiunea din boiler si deci nu era posibila o miscare constanta a masinariilor actionate de motorul cu abur.

Ca sa ajunga o cantitate constanta de abur la pistoane s-a inventat o smecherie simpla, s-a atasat pistoanelor o tija rotativa la care erau atasate alte doua tije cu greutati la capete. Cand ritmul pistoanelor era prea mare, viteza de rotatie a tijei crestea, cele doua greutati se ridicau si inchideau o valva astfel incat cantitatea de abur sa scada si ritmul sa fie mai lent, cand ritmul era prea mic greutatile coborau si deschideau mai mult valva cu consecinta cresterii cantitatii de abur care ajungea la pistoane si cresterea ritmului acestora.

Fenomenul acesta regulator (n-am gasit alta rima) poarta numele de feedback negativ.

Dar daca inversam mecanismul motorul fie se opreste, fie face explozie. O cantitate prea mica de abur conduce la o cantitate si mai mica de abur si pana la sfarsit la oprirea motorului din lipsa de abur. O cantitate prea mare de abur conduce la o cantitate si mai mare pana la dezmembrarea motorului. Acesta este feedback-ul pozitiv.

Feedback-ul negativ se manifesta (sau ar trebui sa se manifeste) si in societate. Coruptia suportabila, exista peste tot, numarul de infractiuni de coruptie este diferit, trebuie sa fie tinuta in frau de Justitie, ca si criminalitatea. Cand Justitia nu functioneaza coruptia si criminalitatea devin endemice, intra in scena feedback-ul pozitiv, din cauza ca nimeni nu e pedepsit toata lumea gaseste de cuviinta sa apeleze la coruptie si sa obtina foloase sau facilitati prin acest mijloc. Cu cat feedback-ul pozitiv este mai puternic cu atat este mai greu de oprit fenomenul.

Citeste materialul integral si comenteaza pe blogul lui Dan Selaru.