​Avem 1,5 milioane de chestionare completate plus alte 300.000 în așteptare care urmează să fie completate, a spus luni președintele INS, Tudorel Andrei, la o conferință pe tema Recensamântului Populației și Locuințelor.

Imagine de la conferinta INS de luniFoto: Hotnews

”Am avut chestionare în care calupuri întregi de întrebări erau necompletate. Sunt calupuri legate de probleme demografice, statutul socio-economic, caracteristicile socio-culturale...Dacă nu s-a răspuns la aceste întrebări, chestionarele au fost respinse de sistem, urmând ca cel care le-a completat să reia completarea. Motivele din care s-a ”sărit” peste acele calupuri pot fi multe: pur și simplu de la neatenție la ne-cunoaștere”, a mai spus șeful INS.

Potrivit acestuia, rata de invalidare a chestionarelor este de circa 10%.” 10% din chestionarele completate se reîntorc pentru a fi completate. Personal consider că e o rată acceptabilă pentru un demers de asemenea amploare”, consideră Tudorel Andrei.

Ce a mai spus Președintele Institutului Național de Statistică:

  • Vedem un interes foarte ridicat în unele județe, cum ar fi București, Brașov și Botoșani, unde există o implicare foarte puternică a președintelui Direcției Județene de Statistică și a autorităților locale. Dacă se continuă în același ritm, este posibil să ajungem la un grad de autorecenzare de 40%, ceea ce ne-ar situa pe un loc onorabil printre celelalte state, din acest punct de vedere.
  • După cum e stabilit în lege, pentru a obține o zi liberă chestionarul trebuie validat, nu e suficient să completezi câteva răspunsuri și să-l trimiți spre validare. Există o procedură foarte clară, persoana care a încărcat chestionarul intră în sistem și își recuperează dovada că s-a autorecenzat. În situația în care chestionarul nu a fost validat va fi trebui să reia procesul sau, dacă nu îl reia, va fi vizitat de recenzori după jumătatea lunii mai.
  • Există o pondere foarte mică a CNP-urilor duble. Din câte știu, circa 2% din chestionare au CNP-ul dublu, cel mai probabil acest lucru datorându-se unor greșeli. O întrebare frecventă a fost legată de cine trebuie să completeze rubrica privind caracteristicile locuinței- chiriașul sau proprietarul? Chiriașul este cel care trebuie să declare caracteristicile locuinței respective.
  • Cea mai mare provocare a fost să gestionăm întregul proces. Am avut în prima zi acea sincopă care a dus la supra-încărcarea serverelor. A fost remediată în 24 de ore. O altă provocare a fost partea de animare a recenzorilor angrenați în autorecenzarea asistată. Gândiți-vă că a trebuit să ținem legătura cu 7000 de dispozitive pe care sunt încărcate datele. Pe fiecare dispozitiv trebuia o adresă separată de email. Aici a fost o altă provocare: redimensionarea serverul cu toate aceste cerințe. O altă provocare a fost înțelegerea faptului că alegerea unor răspunsuri din chestionar aeau la bază înscrierea primelor 2-3 litere și de multe ori s-a creat confuzia de ce anumite cuvinte pot fi găsite cu mouse-ul iar altele trebuie completate literă cu literă.

Silvia Pisică, Director general - Direcția generală de demografie și statistică socială și coordonatorul Recensământului:

  • La call-center personalul stă cel puțin 10 ore pe zi și răspund fiecărei solicitări. Call-centerul funcționează de la orele 7,00-22,00, este foarte intens utilizat începând cu ora 8 și primim apeluri chiar și cu câteva secunde înainte de ora 10, cărora bineînțeles că le răspundem. Sunt foarte mulți oameni în vârstă care ne sună și au nevoie să se asigure că completează corect chestionarul. Preferă să prevină decât să se autorecenzeze încă o dată. În cele două săptămâni avem 12.000 de apeluri la call-center. În weekend volumul e mai redus.