Conform ordinului din 30 iunie 2010 maine, 1 septembrie, ar trebui sa intre in vigoare noul mecanism de compensare al medicamentelor pentru bolile cronice, scrie dr. Sorin Paveliupe blogul lui.Schimbarea nivelului de compensare pentru medicamentele destinate tratamentului unor afectiuni cronice inseamna de fapt anularea compensarii pentru unele produse moderne si obligarea pacientilor sa revina la tratamente inferioare din punct de vedere al eficacitatii.

Pentru a continua sa foloseasca actualele scheme de tratament multi pacienti au nevoie de cel putin inca o pensie consistenta-ceea ce este o imposibilitate.

Aceasta masura trebuie analizata din mai multe puncte de vedere:

  • Al eficacitatii (al obtinerii obiectivului propus)- intr-adevar, pe termen scurt se va obtine o reducere a cheltuielilor CNAS cu medicamentele compensate;
  • Al eficientei (al costului global al masurii) efectele vor fi dezastruase. Medicamentele moderne nu sunt acceptate in practica daca nu aduc economii globale sau daca nu prelungesc in mod evident viata. A le interzice de facto inseamna sau sa crestem costurile spitalizarilor - boala respectiva agravandu-se, fie sa acceptam deliberat o scurtare previzibila a vietii semenilor nostri cu boli cronice - sperand la o compensare a costurilor prin scaderea numarului de bolnavi ca urmare a decesului acestora.
  • Al moralitatii masurii-retragerea subventiilor pentru unele tratamente  reprezinta in fapt impunerea unui impozit imoral-impozitul pe boala. Este astfel incalcat principul solidaritatii, o solutie mult mai echitabila fiind o crestere a contributiei pentru sanatate cu 0,5%. In acelasi timp si medicii sunt aruncati intr-o dilema morala profesionala, cea a incalcarii juramantului hipocratic: "Voi prescrie tratamentul pentru binele bolnavilor mei dupa capacitatea si priceperea mea!" Ce va face medicul specialist din spital? Va prescrie tratamentul modern din farmacia spitalului cu recomandarea de continuare in ambulator a unui tratament pe care pacientul nu si-l permite SAU va ignora faptul ca are, cel putin pe perioada internarii posibilitatea de a trata eficace semenul sau aflat in suferinta?
  • Al competentei manageriale.  S-au facut toate eforturile pentru a preintampina aceasta masura? Eu zic ca nu. Actuala conducere a destinelor sanatatii a preluat de la fosta conducere o ancheta de amploare care aducea dovezi indubitabile asupra fraudelor din domeniul medicamentelor compensate. Ascunderea acestor dovezi, refuzul de a le da publicitatii si de a efectua controale inseamna o evidenta complicitate la frauda iar cei pagubiti sunt cei mai loviti dintre concetatenii nostrii-bolnavii. Din punct de vedere tehnic masura este extrem de prost pusa in practica-pana astazi, cu o zi inainte de implementare nefiind data publicitatii metodologia de calcul a noilor preturi. O asemenea masura, ilegala prin incalcarea legii transparentei decizionale denota incompetenta de a elabora actul normativ in timpul asumat-termenul de 1 septembrie fiind stabilit in 30 iunie-deci cu cel putin 2 luni inainte. Rezultatul este previzibil, implementare defectuoasa, perturbarea activitatii farmaciilor, descoperirea ulterioara de inadvertente si inevitabil contestarea ampla, administrativ si chiar juridic. Astfel, cativa asa zisi tehnocrati determina suferinta si perturbarea activitatii a sute de mii de pacienti si zeci de mii de oameni angajati in lantul de distribuire a medicamentelor.
  • Al comunicarii externe. Asa cum ne-am obisnuit deja comunicarea acestui guvern este o catastrofa. In locul explicatiilor se prefera ascunderea in birourile ministeriale si directoriale! Adesea se lasa impresia ca se introduce COPLATA-dezavuand o masura eminamente benefica si necesara-dar amanata la calendrele grecesti din incompetenta si lipsa de vointa politica. Neintelegand fineturile acestei masuri NIMENI nu-si asuma explicarea masurilor, fugind de raspundere, lasand impresia, probabil reala ca de fapt la conducerea sistemului sanitar nu se afla NIMENI.

Am convingerea ca aceasta masura incorecta prin neincadrarea sa intr-o strategie ampla si coerenta va conduce la suferinte si drame nestiute. Culmea este ca aceasta masura guvernamentala nu va putea fi combatuta decat de niste organizatii incomplet ajunse la maturitate-Asociatiile pentru protectia pacientilor. Va fi o lupta intre David si Goliat. Minuni s-au mai intamplat, altfel nu s-ar fi povestit. Vom vedea!

PS: Multi au identificat dramele din sistemul sanitar ca fiind cel mai bine reflectate de exceptionalul film al lui Cristian Puiu-Moartea domnului Lazarescu. In opinia mea insa creatia care ilustreaza cel mai bine criza din domeniul sanitar (si nu numai) este unul din cele mai vechi filme romanesti, mai putin cunoscut azi, dar perfect actual, "Directorul nostru" din anul 1955, al regizorului Jean Georgescu (interzis pentru ca spunea astfel lucrurilor pe nume-cel mai adesea suntem condusi de niste incompetenti!).

Completare:

1. Astazi, 31 septembrie 2010, a aparut pe site-ul CNAS ordinul prin care termenul de 1 septembrie impus prin ordinul 615/2010 se proroga pentru 1 octombrie, urmind ca in cele 30 de zile ramase "vor defini, particulariza si aproba indicatorii pentru implementarea mecanismului costvolum-rezultat definit si aprobat prin ordin al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate".

2. Din precizarile aduse de directorul general adj. al CNAS Dorin Ionescu, noua metoda de compensare introdusa este cea a pretului de referinta, deoarece "medicamentele sunt echivalente si s-a produs o risipa enorma nejustificata". Asa fiind, intreb cum va pedepsi primul ministru persoanele care din incompetenta sau prin complicitate cu firmele care au fost beneficiare ale inactiunii lor au provocat pagube de zeci de milioane de euro bugetului de asigurari de sanatate?