Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anuntat nu va mai face studiu de fezabilitate pentru autostrada Iasi - Tg. Mures, urmand sa fie utilizate cele vechi, care indicau un cost de 9 miliarde de euro, motiv pentru care a si fost respins proiectul in trecut, Potrivit aceleiasi surse, potrivit informatiilor furnizate de Asociatia "Pro Infrastructura" pe pagina sa deFacebooksi preluate deZiarul de Iasi. Asociatia avertizeaza ca decizia ar crea premisele unui blocaj total intruca, pe de o parte, numeroase trasee folosite de ursi se intersecteaza (sau chiar se suprapun perfect peste) traseul Autostrazii A8 intre Targu Mures si Ditrau, iar pe de alta parte cetatenilor li s-a permis sa construiasca locuinte si alte investitii pe aliniamentul autostrazii, constructii care nu sunt prevazute de studiile de fezabilitate vechi.

Reprezentantii organizatiei au precizat ca la sfarsitul saptamanii trecute, in cadrul unei dezbateri, CNAIR a anuntat ca vor sa rezilieze contractul pentru revizuirea studiului de fezabilitate pentru Autostrada Targu Mures-Iasi, segmentul dintre Targu Mures si Ditrau, contract suspendat, in acest moment, ca urmare a unui raport al Curtii de Conturi care spune ca revizuirea unor studii de fezabilitate este nejustificata.

Potrivit Asociatiei, reprezentantii CNAIR au anuntat ca vor sa renunte complet la actualizarea studiilor de fezabilitate si pentru restul autostrazii de la Ditrau si pana la Iasi, lansand licitatiile de proiectare si executie pe baza studiilor de fezabilitate din anii 2009-2010.

Asta, in contextul in care traseele folosite de ursi se suprapun cu traseul autostrazii, iar cetatenii si-au construit case pe aliniamentul acesteia.

"Organizatiile de mediu au identificat, prin metode stiintifice bazate pe date serioase din teren, in cadrul unui proiect pan-european de proiectare a autostrazilor "verzi" (prietenoase cu mediul), numeroase trasee folosite de ursi care intersecteaza (sau chiar se suprapun perfect peste) traseul Autostrazii A8 intre Targu Mures si Ditrau. Pe acest segment, in studiul de fezabilitate din 2010, nu exista ecoducte care sa permita permeabilitatea (trecerea ursilor dintr-un habitat in altul). Tunelurile si viaductele, conform datelor culese de experti, nu sunt suficiente sau nu sunt bine amplasate", scrie Asociatia pe Facebook.

Acestia mai pun semne de intrebare si cu privire la calitatea studiului geotehnic realizat.

"Cea mai importanta componenta a studiului de fezabilitate este studiul geotehnic, cel care realizeaza o radiografie a rocilor prin care va trece autostrada. Un studiu geotehnic complet intr-o zona de munte este extrem de costisitor. Forajele sunt mult mai scumpe decat cele obisnuite, realizandu-se la mari adancimi, astfel incat sa se propuna solutii corespunzatoare pentru lucrarile de arta precum tunelele si viaductele foarte inalte. Valoarea mica a contractelor pentru realizarea studiilor de fezabilitate pe aceasta autostrada din 2010 este ingrijoratoare, ridicand MARI semne de intrebare referitoare la calitatea studiului geotehnic realizat atunci, motiv pentru care revizuirea acestor studii de fezabilitate la o calitate corespunzatoare este mai mult decat necesara!".

Asociatia face apel in acest context la Ministerul Transporturilor din CNAIR sa nu ia decizii pripite si populiste.