Romania, tara unde impozitul este de 16%, nu poate avea autostrazi ca Austria, unde se plateste 45% impozit, a declarat joi premierul Victor Ponta, care a vizitat ultimele doua tronsoane ale Autostrazii Soarelui, Cernavoda - Medgidia si Medgidia - Constanta, finalizate ieri.

Primul ministru a amintit ca s-a intalnit in aceasta saptamana cu omologii sai austriac si slovac.

"Austria plateste 45% taxe, noi platim 16%. I-am intrebat daca putem sa avem si noi autostrazi ca ei, au spus ca doar printr-o minune", a comentat Victor Ponta.

"Cred ca Romania se sufoca daca nu avem autostrazi", a adaugat primul ministru, subliniind ca, in urmatorii patru ani, dincolo de ce se finanteaza din fondurile europene, respectiv coridoarele IV si IX, este necesara si realizarea altor proiecte, in parteneriat public privat.

El a dat ca exemplu autostrada Comarnic - Brasov, proiect aflat intr-o faza "foarte avansata", si autostrada sau drumul expres Pitesti - Craiova, in lungime de 96 km, care poate fi realizat in 24 de luni.

Victor Ponta a precizat ca "orice autostrada pe care o facem in concesiune presupune si o taxa".

In ceea ce priveste autostrada Comarnic - Brasov, proiectul ar putea fi demarat "in prima parte a lui 2013".

Acest tronson se afla in faza de licitatie in 2009 si avea termen de executie 36 de luni. "Daca Berceanu o semna, acum trebuia sa fie gata. Daca scapam de Berceanu, Videanu, Boagiu si multi altii, avem si autostrazi", a comentat primul ministru.

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a anuntat miercuri finalizarea lucrarilor pentru ultimele doua tronsoane ale Autostrazii Soarelui, Cernavoda - Medgidia si Medgidia - Constanta, executate de asocierea italiano-germana Astaldi - Max Boegl, potrivit agentiei Mediafax.

Valoarea totala a proiectului de constructie a celor doua tronsoane este de 1,48 miliarde lei, fara TVA.

Lucrarile au fost finantate din fonduri europene, bugetare si de catre BEI.

Tronsonul Cernavoda-Medgidia a fost deschis in luna iulie, circulandu-se insa pe o singura banda pe sens, in regim de drum national.

Dupa ce Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a reziliat, anul trecut, contractul cu firma Colas, care ar fi trebuit sa realizeze tronsonul de autostrada Cernavoda - Medgidia, a fost organizata o noua licitatie, castigata de consortiul Astaldi - Max Boegl, acelasi care a lucrat si la tronsonul Medgidia - Constanta.

Contractul a fost semnat in septembrie 2011, iar in octombrie au inceput lucrarile. Cei 20,5 kilometri din acest tronson urmau sa fie finalizati complet in ianuarie 2013.

La sfarsitul lunii iulie 2011 au fost inaugurati 21 de kilometri din autostrada, de la Murfatlar la Constanta, iar timp de doua luni circulatia s-a desfasurat pe o singura cale pana la finalul lui septembrie, cand a fost data circulatiei si cealalta cale.