Anul trecut a fost un an in care investitiile in publicitate au crescut mult, iar 2007 se anunta uimitor din punctul acesta de vedere. Potrivit revistei Campaign, revelatiile anului 2006 sunt televiziunea, internetul si incercarile de auditare si masurare a unor canale media lasate in plan secundar pana acum.

Volumul total al investitiilor in reclama in anul 2006 a fost de aproximativ patru miliarde de euro, fara bartere si discounturi, conform monitorizarilor realizate de Alfa Cont Media Watch. Potrivit lui Felix Tataru. presedinte IAA, aceasta suma este irelevanta intrucat este pretul de rate-card, cifra reala neta fiind undeva la aprovimativ 400 milioane de euro.

Directorul de vanzari de la ARBO Media, Calin Rotarus, a declarat, de asemenea, ca aceasta cifra este irelevanta, avand in vedere ca publicitatea la TV se vinde la punctul de audienta si nu la rate-card.

Advertiserii au ales sa-si cheltuiasca bugetele diferit pe mediile de comunicare, in functie de brandurile pe care le au. La bugetul investit in reclama segmentul berii a fost detronat de telecom.

Cererea de publicitate s-a accentuat pe toate tipurile de canale, volumele au crescut, au luat nastere noi agentii, iar multe dintre cele deja existente pe piata au devenit membri in asociatii de profil: ARMA, BRAT, IAB, ARA.

Outdoorul si internetul s-au bucurat de o atentie mult mai mare in 2006 si s-au pornit actiuni concrete pentru auditarea si masurarea lor, internetul fiind anul trecut mediul cu cea mai rapida ascensiune.

Televiziunea va ramane lider detasat al investitiilor pe media si va continua sa detina cel mai mare procent din bugetul advertiserilor si de asemenea se va mentine tendinta de fragmentare a investitiilor pe canalele de nisa.

Ca si televiziunile, presa scrisa a inceput sa mearga pe nise. In 2006 piata s-a dinamizat si au aparut din ce in ce mai multe suplimente specializate. Advertiserii care au apelat cel mai mult la presa scrisa sunt Orange, urmat de Vodafone.

In ceea ce priveste radioul, dupa un an 2005 destul de interesant si aglomerat, 2006 s-a dovedit un an calm, in care fiecare statie a incercat sa-si consolideze pozitia si sa castige mai mult teren la nivel national prin achizitia de noi statii.Dintre campaniile derulate pe radio, cel mai bine reprezentate au fost promotiile si ofertele.

Publicitatea pe internet a avut in anul 2006 cea mai mare crestere. Aceasta crestere se datoreaza bugetelor marite ale investitorilor, a intrarii de clienti noi precum si a dezvoltarii portofoliului de site-uri. Daca anul trecut domeniul rege a fost FMCG-ul (Fast Moving Consumer Goods), in 2007 se pare ca retailerii vor fi noii veniti pe internet.

Potrivit lui Calin Rotarus, publicitatea online s-a ridicat in 2006 la 5,5 milioane euro, iar pentru acest an estimeaza ca va ajunge la 10 milioane de euro.

Cum va arata 2007

Potrivit estimarilor realizate de Initiative, piata va inregistra o crestere de circa 34%, iar in 2010 va atinge pragul psihologic de un miliard de euro net. Din punctul de vedere al impartirii bugetelor pe media, proportiile se vor pastra. Singurul mediu care va avea de suferit este outdoorul din cauza adoptarii unei noi legislatii.

Cea de-a doua editie a Topului 100 Advertisers 2007, realizat de Campaign Romania listeaza primii 100 advertiseri locali, cifrele pe care le-au investit pe medii in brandurile pe care le detin, agentiile cu care au lucrat, investitiile totale in media locala, precum si estimarile a sapte dintre cele mai importante agentii media de pe piata.

Campaign Romania este o revista de publicitate, media, marketing si PR de pe piata, editata de grupul de presa Business Media Group sub licenta Campaign UK.