La ce este buna o campanie electorala?

Cititorii nostri, care se duc mai de mult, mai des si mult mai devreme "la piata" decit cititorii altora, vor arunca o privire superioara asupra editorialului care se prefigureaza.

Cum, la ce e buna? Ce sint alegerile, daca nu un "exercitiu de piata"? Cineva vrea sa vinda ceva - partidele isi vind sigla si candidatii; cineva trebuie sa cumpere ceva, ca sa puna la murat pentru urmatorii patru ani - noi, adica, cei care sigilam cu votul pus in urna linistea celor ce vor ocupa nenumaratele fotolii parlamentare, ministeriale si prezidentiale cu care a fost generos dotata

democratia noastra de strinsura, de prada, de vitrina, de cumetrie, ori de supravietuire, cum vreti sa-i spuneti! Iar daca e piata, comert adica, cine e sufletul lui? Reclama! Care va sa zica, raspunsul la cimilitoarea mea e cit se poate de simplu: campania electorala nu este altceva decit o campanie de reclama si promovare a produsului, respectiv de agatare a lui de mina/stampila cumparatorului.

Daca este asa, unele semne de intrebare persista, totusi. Marfa ar trebui fotografiata, filmata si laudata in fata ochilor si a urechilor noastre in modalitati cit mai interesante, apetisante, atragatoare si tentante.

Ori, ceea ce vedem si auzim noi pe la posturile care se ocupa de aceasta campanie, cind nu ne face sa mutam rapid pe unul din canalele internationale de stiri, de sport, de moda, ori documentare, ne arunca inevitabil si benefic in bratele celui mai dulce somn din ultimii patru ani.

Cei cu aplecare spre dimensiunea civica vor spune ca orice campanie electorala are ca scop sa informeze electoratul. Sa-l puna in situatia de a decide in cunostinta de cauza, sa il ajute sa-si formeze singur ideile si judecatile de valoare, pe baza carora isi va fixa votul.

Problema este daca povestea asta o stie si Grivei! Adica, electoratul chiar vrea sa fie informat? Vrea sa fie in cunostinta de cauza? Vrea sa aleaga? Unde ati auzit dumneavoastra pe cineva in campanie spunindu-ne cum si pe ce s-au cheltuit banutii pe care i-ati scos din buzunar, platind din greu taxe si impozite? Cine ne-a povestit vreodata cum s-au scurs milioanele de euro, dolari si alte monede

serioase din generosul buget al statului si al primariilor in atit de curatele afaceri personale ale fruntasilor politici si ale dezinteresatilor lor sponsori? In ce campanie electorala vi s-a spus dumneavoastra ce impozite va pasc in urmatorii patru ani, daca vine la guvernare X sau Y partid? Daca este sa ne luam dupa experienta politica a ultimilor 15 ani, dupa ce se spune in campanii, atunci

ar trebui sa ajungem la concluzia grotesca dupa care electoratul nostru vrea mai degraba sa fie dus cu presul, adormit cu gogosele, prostit in fata cu minciuni, mituit cu doi mici si-o bere ori spalat pe creier cu dero-electoral.

Cei cu apetit politic mai dezvoltat vor spune ca o campanie electorala este necesara pentru a impune personalitatile politice, pentru a face cunoscuti candidatii si proiectele lor, pentru a-i confrunta direct cu alegatorii, cei de la care asteapta votul.

Asa am crede si noi, poate, daca n-am vedea aceleasi figuri pe toate gardurile si ecranele, adica aceleasi de acum 15 ani, ba chiar mai de multisor.

Iar, mai la urma urmei, ati vazut dumneavoastra un candidat care a dat cu stingul in dreptul in campanie sters de lista de partid? Ati vazut pe cineva luat de pe locul 4 si promovat pe locul 2 al listei pentru ca a facut o campanie foarte buna? N-ati vazut, pentru simplul motiv ca asa ceva nu exista in mult prea originala noastra democratie!

Cei cu ascendente, ori din zodii dominate de Marte, vor spune ca o campanie este un sir de batalii. De momente in care adversarii coboara in arena pentru a se infrunta cu toate armele de care dispun, pe viata si pe moarte. Confruntari in care nu se iau prizonieri si nimeni nu se impiedica de marimea pierderilor de singe, mai ales daca este al adversarului.

Pentru a transa definitiv concurenta, inainte chiar de a se ajunge la vot, orice este permis, orice este de asteptat. O campanie este o campanie! De unde si apetenta pentru cizme si limbaj cazon!

Daca ar fi asa, atunci unde sint confruntarile Nastase vs Basescu de la Arenele Romane, runda 1, 2, 3....12? Ceea ce vedem pe la televizor este doar un balet de fragile domnisoare care-si fac reverente si se indeamna reciproc la piruete, pentru a se inclina la final majestuos in fata publicului, culegind aplauzele adversarului!

Dupa ce veti fi epuizat posibilitatile de mai sus, unii dintre dumneavoastra, mai circotasi si cu spirit intreprinzator, vor spune, poate, ca daca nu folosesc nici electoratului si nici politicienilor, asta nu inseamna ca cineva nu se alege cu folos din campaniile electorale.

La zecile de milioane de euro care se cheltuiesc, cineva tot cistiga ceva! Mai pe la firmele de casa ale politicienilor, mai pe la visteria partidului, mai pe ici, mai pe colo, undeva se duc ele milioanele alea, ca doar nu le inghite pamintul!

Asa ca, vrem nu vrem, trebuie sa ne intoarcem la intrebarea noastra fara un raspuns prea sigur: La ce sint bune campaniile?

Intrebarea este legitima, pentru ca rosturile celei care se desfasoara acum sub ochii nostri sint tot mai absconse, daca exista, ori sublime, in eventualitatea ca nu exista!