Ce se va intampla cu ele, inca nu s-a spus. Noi va recomandam ca, daca vreti sa luati contact cu lumea lui Nemtoi, sa dati o fuga pana la Galeria Nemtoi, pe Calea Victoriei nr. 126, unde acesta a adus multe obiecte de arta pentru a comemora un an de la atentatele cu bomba de la Madrid, pe 11 martie 2004.

Mai aveti timp pana pe 26 martie sa admirati piese care simbolizeaza prin culoare si forma durerea cumplita a Madridului. Este greu sa intri in galerie si sa nu simti durerea, ce capata parca consistenta fizica. Opere ciudate, trunchiuri retezate cam la inaltimea unui om, cu un capat proptit pe ciment, iar celalalt, suport pentru un glob cu forma iregulata, cu multe culori suprapuse.

Tristete... Acesta este omagiul adus de Ioan Nemtoi celor mai sangeroase atentate teroriste din istoria Spaniei. Cu totul altfel este insa atmosfera de la Centrul pentru Tehnologie al McLaren desi, paradoxal, vorbim de opera aceluiasi artist. Aici, senzatia este de energie, de descatusare enorma.

Explicatia acestei colaborari sta in crezul celor de aici, ca aceste doua forme de exprimare - cel putin, asa numesc ei si Formula 1 - nu se exclud deloc, ba chiar, cu putina ingaduinta, se pot completa. «Sunt amuzate si pline de umor», spune Ron Dennis (CEO al Grupului McLaren) despre lucrarile lui Ioan Nemtoi, fara sa stim daca numitele aprecieri ar fi exact cele pe care le astepta acesta.

«Important pentru mine este ca se discuta pe marginea lor si duc departe gandul, iar asta este ce am vrut noi sa facem», adauga Dennis, convins ca si o masina de curse este o forma de arta. Este clar ca oamenii care intra acolo nu se asteapta sa gaseasca asa ceva. Poate doar niste motoare vechi sau masini scoase din uz, sclipitoare dupa ce au fost reconditionate si aratate publicului.

Intalnirea privirii cu operele realizate din sticla, sticlute de parfum, boluri, forme rotunde sau serpuite si cu destinatii mai mult sau mai putin clare, este memorabila. Inca din primele zile s-au starnit controverse, au povestit organizatorii, dar asta este bine.

In plus, artistii ale caror lucrari ajung aici au parte de o vizibilitate maxima si au sansa sa atraga oameni de factura diferita decat cei care le-ar vizita expozitiile in mod obisnuit. E o modalitate buna de a-ti striga munca mai bine si de a fi auzit de mai multi si chiar o practica comuna, in ultimii ani, de a expune piese de arta in locatii nonconformiste.

Galeriile au rareori spatiul si dinamica potrivite pentru asa ceva.

Fuziunea incitanta dintre arta si industrie

Ioan Nemtoi nu este nicidecum primul artist ale carui lucrari ajung aici, dar este unul dintre cei mai apreciati. Despre el, organizatorii spun ca «este cel mai original si productiv dintre creatorii est-europeni». Nemtoi a absolvit Academia de Arta, pasiunea lui fiind ceramica, sticla si portelan.

Desi multi dintre noi au auzit sau sunt chiar familiarizati cu sticla de Murano, aici este vorba de mai mult. Nu mai e vorba de «indemanare», ci de arta. In plus, temele abordate de artist, inclusiv din Noul si Vechiul Testament, plus formele culorile vii adus substanta operelor.

«Tradarea», «Sensuri multiple», «Apa si foc» sunt cateva dintre ele, piesa centrala a colectiei fiind o reprezentare simbolica a Cinei cea de Taina. Acum, desi lucrarile sale au mai fost aratate in locuri si ocazii diverse, precum Jocurile Olmpice, la Vatican sau la sediul UNICEF, de la New York, pana si lui Centrul McLaren pare a-i suna «neobisnuit». Lucru care face aceasta fuziune arta - industrie extrem de incitanta.

Iar petele de culoare care umplu locatia este greu sa fie deranjante…

Ron Dennis povesteste ca, prima oara cand a intrat in contact cu operele lui Nemtoi, erau ingramadite intr-o galerie intunecata si stramta: «Si, desi asta le dadea un aer dramatic, emanau totusi un soi de energie pe care o au si masinile noastre. Parea perfect sa le «imprumutam» si sa le afisam alaturi de produsele noastre».

Ceea ce vroia sa demonstreze el, dupa cum a declarat, este ca exista un fel de miscare si in obiecte statice, impresie lasata de culorile vii si de formele dinamice. O alta legatura intre modelarea sticlei si masini o ofera chiar Nemtoi, conform celor de la McLaren: «Si cand faci sticla ai nevoie de viteza de reactie, la fel ca in Formula 1.

Trebuie sa te misti repede, pentru a modela materia fluida»