Intr-o goana orbeasca, declansata in scopul carpirii bugetului de stat pentru a contrabalansa efectele intrarii in vigoare a cotei unice de impozitare, Guvernul Tariceanu apeleaza la artificii dupa artificii. Legislativ, echipa de la Palatul Victoria actioneaza intr-o frenezie, incercand sa convinga retroactiv FMI ca incasarile bugetare nu sunt puse in pericol.

Unul dintre actele normative aprobate in acest sens, Ordonanta de Urgenta nr. 26/2005, abroga dispozitiile legale referitoare la plata obligatiilor bugetare restante. Justificata ca un instrument necesar disciplinarii contribuabililor, asigurarii egalitatii de tratament si favorizarii unui mediu de afaceri concurential, ordonanta anterior mentionata risca sa arunce in aer economia din Romania.

Cat despre urmarile ei concrete, cu siguranta ordonanta va asigura accesul egal al firmelor romanesti – de stat sau private – la faliment.

MOARTEA PRIVATIZARII. Mai concret, societatilor (inca) de stat, cele mai multe decapitalizate si aflate intr-o perpetua intarziere la onorarea obligatiilor bugetare, li se rapesc pana si palidele sperante intrezarite de privatizare.

Daca firmele la care transferul dreptului de proprietate a avut loc pana-n data intrarii in vigoare a OUG 26/2005 ori care au clauze specifice in contractele de vanzare-cumparare (inlesnirile la plata in aceste cazuri deriva insa din respectarea prevederilor legii) vor beneficia in continuare de facilitatile primite, cele care urmeaza a fi scoase la privatizare nu se vor mai bucura de masurile st

imulatorii din Legea 137/2002, intrucat ele au fost abrogate. Pe cale de consecinta, interesul investitorilor pentru cumpararea actiunilor statului la aceste societati va tinde spre zero, in contextul in care nimeni nu simte nevoia sa achizitioneze datorii, ci afacerea in sine.

CONDITII INFERNALE. Societatile debitoare care au avut inlesniri la plata obligatiilor (buget de stat si asigurari sociale, somaj, asigurari sociale de sanatate etc.) vor beneficia de mentinerea lor numai daca, pana la 30 aprilie 2005, vor face dovada stingerii sumelor cuprinse in rate, a obligatiilor fiscale curente.

In cazul in care au avut si intarzieri, organele fiscale competente vor calcula si comunica debitorilor diferenta de dobanda si penalitatea de intarziere aferenta, in conditiile in care acestea curg de ani in sir in cuantumuri corespunzatoare ratei inflatiei din anii precedenti, mult mai mari decat actualul 0,06%/zi.

Prevederile se vor aplica si societatilor in cazul carora au inceput sau au continuat, dupa caz, masurile de executare silita. Aceste operatiuni vor continua pana la valorificare, sumele obtinute urmand a fi folosite exclusiv pentru stingerea titlurilor executorii pentru care a inceput executarea silita.

URMARI DRAMATICE. Consecintele punerii in aplicare a proaspetei ordonante vor fi extrem de dure pentru mediul economic autohton. Pe de o parte, este de asteptat declansarea unui val de executari silite si de blocari de conturi, cu precadere la nivelul intreprinderilor de stat, dar nici cele private nu vor fi ocolite.

Fapt care, fara doar si poate, va genera lipsa de eligibilitate a acestor entitati, care vor fi puse in situatia de a nu mai avea acces la licitatii.

Toate acestea la un loc implica, desi autoritatile evita s-o spuna direct, o noua transa substantiala de concedieri, iar bugetul specific va trebui rectificat in plus de catre Guvern, pentru asigurarea sumelor suplimentare necesare platii ajutoarelor de somaj.

Cu alte cuvinte, ce iei pe mere dai pe pere, fiindca – in esenta – cele mai multe dintre sumele incasate la fondul de somaj pana la sfarsitul lunii aprilie vor fi directionate inspre platile ajutoarelor de somaj.

Pe de alta parte, societatile comerciale care au contracte cu entitati bugetare si care vor ajunge in executare silita tocmai din cauza neplatii prestatiilor efectuate vor fi cat se poate de indreptatite sa actioneze statul in instanta si sa ceara executarea lui silita.

Mai mult, acestea vor putea, in acelasi timp, sa reclame inegalitatea de tratament la Consiliul Concurentei si sa solicite instantelor suspendarea executarii lor silite pana la primirea banilor de la stat.

VARIANTE. Unele dintre posibilele solutii pentru evitarea blocajului economiei, inventariate de specialisti contactati de Jurnalul National, vizeaza fie conversia in actiuni a debitelor catre creditorii bugetari (in vederea valorificarii ulterioare a acestor titluri), fie etapizarea in termeni mai realisti a obligativitatii platilor restantelor, fie o combinatie a ambelor optiuni.