In calitate de presedinte al CJ Vrancea (2001-2004), baronul Marian Oprisan a praduit sute de mii de euro din fondurile alocate de stat pentru refacerea drumurilor si podurilor din acest judet

Calitatea proasta a unor drumuri si poduri (unele afectate recent de ploi, dar cu "panglica europeana" taiata de Oprisan) este cauzata si de scurgerea unor finante publice in buzunarele clanului Oprisan

Intr-o perioada in care fosta Regie Autonoma Drumuri si Poduri Vrancea executa importante lucrari de reparatii ale infrastructurii judetene (2001-2004), Marian Oprisan s-a folosit de functia detinuta in CJ Vrancea pentru a cheltui in interes propriu bugetul de stat.

In aceeasi perioada dificila pentru noua SC Drumuri si Poduri Vrancea (SCDPVN) aceasta regie de stat abia reusea sa plateasca salariile angajatilor.

Serviciul de Investigare a Fraudelor din IPJ Vrancea s-a sesizat din oficiu (in urma unor semnale din mass-media) asupra faptu-lui ca in decembrie 2001 CA al SCDPVN a hotarat achizitionarea in leasing financiar a unui autoturism marca AUDI S6 cu motivarea "urmarirea lucrarilor executate de societate si pentru siguranta circulatiei rutiere".

Hotararea CA SCDPVN a fost luata, potrivit datelor din dosarul de cercetare penala nr. 6294/P/2005, la solicitarea expresa a presedintelui CJ, Marian Oprisan. Solicitarea lui Oprisan era abuziva si total nejustificata deoarece regia avea repartizate deja pentru aceste activitati trei autoturisme ARO si un break Dacia 1310.

Sub presiunile politice (si de alta natura) exercitate de baronul Oprisan directorul general al SCDPVN, Viorel Oglan, si directorul economic, Vasile Burloiu, au aprobat achizitionarea autoturismului de lux Audi S6 printr-un leasing in valoare totala de 65.000 de euro pe 18.12.2001.

Un Audi S6 si benzina de jumatate de miliard de lei

In dosarul de urmarire penala nr. 172/P/2005 procurorii Parchetului Judetean Vrancea au constatat urmatoarele fapte ce intra sub incidenta Legii nr. 78/2000 (de prevenire si combatere a coruptiei): "Autoturismul Audi S6 a fost preluat de numitul Marian Oprisan, presedintele CJ Vrancea, si utilizat in interesul acestuia in perioada decembrie 2001-decembrie 2004.

Cheltuielile ocazionate de folosirea acestui autoturism, constand in benzina si reparatii, au fost suportate de catre SC Drumuri si Poduri SA Vrancea, valoarea acestora ridicandu-se la suma de 500.000.000 de lei" (adica jumatate de miliard de lei praduiti din bugetul de stat, pe langa cei 65.000 de euro, valoarea autoturismului utilizat de baron - n.n.).

Politistii de la Investigarea Fraudelor Vrancea au mai descoperit ca din evidentele societatii fraudate de Oprisan "rezulta doar un consum de combustibil, fara sa existe foi de parcurs care sa reglementeze activitatea zilnica a autoturismului".

"Plati ilicite la interventia baronului"

In acea perioada grea pentru fosta regie a drumurilor existau titluri executorii emise de DGFP Vrancea. Erau obligatii restante ale institutiei fata de bugetul de stat. In consecinta, fosta regie a drumurilor (SCDPVN - in prezent) nu putea efectua operatiuni financiare decat pentru plata salariilor angajatilor.

Si totusi regia platise leasingul cadorisit baronului de Vrancea, in pofida acestor interdictii severe.

Parchetul Vrancea a stabilit care au fost verigile traficului de influenta si ale abuzului in serviciu (declinate acum spre instrumentare la PNA Bucuresti deoarece prejudiciile depasesc 100.000de euro): "In aceste imprejurari, asa cum rezulta din depozitiile conducatorilor de la SC Drumuri si Poduri Vrancea, la interventiile numitilor Marian Oprisan, presedinte CJ, si Mircea Diaconu,

vicepresedinte CJ Vrancea, au semnat ordine de plata numitii Grigorica Constantin (ca director general al DGFP Vrancea), Pavel Teodor (ca director al AFP Foc-sani), Oglan Viorel (ca director SCDPVN), Burloiu Vasile (ca director economic al SCDPVN). Acestia au consemnat in fals ca destinatia sumelor inscrise reprezinta plata salariilor.

Prin aceasta mo-dalitate s-a utilizat de catre societate suma de 189 milioane de lei, desi pentru plata efectiva a salariilor s-a folosit doar suma de 44,4 milioane de lei". Aceasta ar fi numai o parte din jaful lui Oprisan operat la SCDPVN, descoperit si probat de politistii si procurorii vranceni.

Ramane ca PNA sa investigheze si sa scoata la lumina intreaga panoplie a infractiunilor de trafic de influenta si de primire de foloase necuvenite.

3,75 miliarde de lei pentru osanale in presa

Dupa ce puterea (politica) a baronului Oprisan a cazut in decembrie 2004, in ianuarie 2005 politistii IPJ au abordat cu mai mult curaj instrumentarea dosarului. Politistii au luat urmele banilor manipulati de Oprisan in interes propriu.

IJP a descoperit ca "diferenta de 145,189 milioane de lei a fost folosita pentru plati cu diferite destinatii, respectiv contracte de publicitate, contracte leasing, achizitii materiale, constructii montaj s.a.".

Mai mult, Serviciul de Investigare a Fraudelor a descoperit si faptul ca "in pofida datoriilor acumulate la bugetul de stat de catre SC Drumuri si Poduri SA, s-a ajuns la situatia in care s-au virat in contul societatii de leasing suma de 2,231 miliarde de lei si in contul ziarului Monitorul de Vrancea suma de 3,750 miliarde de lei, acestea pe perioada 2003-2004, in afara de alte cheltuieli ce

nu au nici o legatura cu plata salariilor". Acum sunt explicabile osanalele ridicate lui Oprisan de acel ziar local, care isi pierduse independenta editoriala. Coruptia politico-mediatica este vizibila.

Clanul Oprisan s-a bucurat de "beneficiile" jafului financiar comandat de baronul judetului (un fost interlop al Focsanilor inainte de 1989). IPJ a verificat numai o parte din traseele autoturismului Audi S6, insusit de baron, dar trecut in scripte ca masina de supravegheat drumurile si podurile din judet: "In luna august 2003, respectiv in ziua de 15.08.2003, autoturismul Audi S6, cu nr.

B38281, a iesit din tara prin Vama Nadlac cu destinatia Italia, impreuna cu Gherarde Lucia, mama presedintelui CJ Vrancea, Oprisan Marian, Trifan Corina Iuliana si Cercel Caliopia. Autoturismul, condus de acelasi Eduard Dumbrava, revine in tara pe data de 22.08.2003 prin acelasi punct vamal, transportandu-le pe Gherarde Lucia si Oprisan Madalina, fiica lui Oprisan Marian.

Conform evidentelor IGPF, rezulta ca autoturismul figureaza din nou iesit-intrat din si in tara pe data de 24.08.2003, condus de aceeasi persoana. Cheltuielile ocazionate de transporturi au fost suportate de SC Drumuri si Poduri Vrancea". Toate aceste infractiuni sunt raportate la art. 13 din Legea 78/2000 (de prevenire si combatere a coruptiei).

Incatusarea lui Oprisan in viitorul apropiat este posibila, data fiind valoarea mare a prejudiciului cauzat bugetului de stat prin trafic de influenta si infractiuni conexe celor de coruptie, dar si prin pericolul social pe care il reprezinta acest baron in libertate.