Romania a fost desemnata ca fiind cea mai atractiva destinatie pentru investitii din Europa de Sud-Est, Centrala si de Vest, inaintea Poloniei si Republicii Cehe, se arata intr-un studiu realizat de Ernst & Young. La acest studiu au participat un numar de 200 de directori executivi ai unor companii din intreaga lume.

In esenta, potrivit acestui raport, intreprins in luna octombrie 2006, este de asteptat ca in urmatorii trei ani pozitia Romaniei ca destinatie pentru investitii sa se imbunatateasca.

Informatia pe scurt:

- 58% dintre participantii la studiu au indicat Romania ca fiind o tara atractiva pentru afaceri;

- 28% dintre directorii executivi intervievati au mentionat Romania ca destinatie pentru investitii viitoare;

- Romania este destinatia preferata pentru investitii datorita nivelului redus al impozitului pe profit, costului mic al fortei de munca, potentialului ridicat de crestere a productivitatii;

- punctele slabe ale Romaniei sunt infrastructura, centrele de cercetare, stabilitatea mediului politic si calitatea vietii.

Peste 58% dintre respondenti au indicat Romania ca fiind o tara atractiva pentru afaceri, 49% au indicat Turcia, 48% Grecia si 44% Bulgaria. Doar un sfert sau chiar mai putin din cei intervievati au considerat atractive Serbia, Cipru si Moldova.

Aproximativ doua treimi din participantii la sondaj (63%) au afirmat ca perceptia lor asupra Europei de Sud-Est s-a imbunatatit in ultimul an si peste jumatate au precizat ca atractivitatea Bulgariei, Greciei, Romaniei, Serbiei si Turciei se va imbunatati in urmatorii trei ani.

“Romania impreuna cu celelalte piete europene in formare atrag infuzii de capital datorita echilibrului oferit intre posibilitatile de crestere economica si riscuri; iar Europa de Sud-Est pare a fi un concurent major cu alte piete emergente pentru investitiile straine directe”, a declarat Camelia Horlaci, country managing partner, Ernst & Young Romania.

In ceea ce priveste operatiunile curente si planurile de viitor pentru Europa de Sud-Est, o treime dintre respondenti au afirmat ca intentioneaza realizarea de investitii noi sau extinderea celor existente. 28% dintre participantii la sondaj au mentionat Romania ca destinatie pentru aceste investitii, 23% Turcia, 14% Bulgaria si 12% Serbia.

Estul bate Vestul

Europa de Sud-Est s-a clasat inaintea Europei Centrale ca destinatie pentru investitii viitoare, datorita competitivitatii sale in ceea ce priveste costul fortei de munca, flexibilitatea legislatiei muncii dar si potentialul de crestere al productivitatii.

Romania a fost indicata ca destinatie preferata pentru investitii datorita nivelului redus al impozitului pe profit, costului fortei de munca, flexibilitatii legislatiei muncii, potentialului de crestere a productivitatii si disponibilitatii locatiilor pentru investitii, inclusiv costul terenurilor si legislatia din domeniu).

Printre punctele slabe ale Romaniei, potentialii investitori au enumerat infrastructura, centrele de cercetare, stabilitatea mediului politic si calitatea vietii.

De asemenea au fost desemnate principalele asteptari ale investitorilor care vizeaza continuarea imbunatatirilor in transport si in infrastructura de comunicare, simplificarea procedurilor administrative, stabilitatea mediului politic, imbunatatirea sistemului educational.

Dintre cei care au confirmat existenta planurilor de investitii in regiune, 50% intentioneaza sa infiinteze sucursale, 19% au planuri de extindere a operatiunilor existente, iar 15% intentioneaza sa achizitioneze afaceri sau companii autohtone. De asemenea, 75% dintre cei intervievati au afirmat ca nu isi vor muta operatiunile deja existente din regiune.

Locuri de munca create de investitii

Studiul Ernst&Young a aratat ca din cele 3.066 proiecte de investitii straine directe atrase de Europa in anul 2005, Romania a atras 84.

In medie, un proiect nou a creat in Romania 310 de locuri de munca, situandu-se pe primul loc in regiune, in timp ce in Polonia au fost create 282 de locuri noi de munca pentru fiecare proiect, in Marea Britanie 63, iar in Franta 42.

Dintre companiile reprezentate in sondaj 13% au o cifra de afaceri anuala de peste 1,5 miliarde de euro, 27% au o cifra de afaceri intre 150 milioane de euro si 1,5 miliarde de euro, iar 60% au declarat o cifra de afaceri anuala mai mica de 150 milioane de euro.

In ceea ce priveste sectoarelor economice, 29% din companiile intervievate activeaza in domeniul bunurilor de consum, 23% in industria grea/industria auto/industria energetica, 22% in servicii, 12% in tehnologie si telecomunicatii, 9% in domeniul produselor farmaceutice si chimice, iar 4% in constructii si imobiliare.