Ani de zile, oricine dorea sa construiasca in Cluj, era spoliat de Primarie cu “modica” suma de 7.200 de euro, pentru fiecare loc de parcare pe care nu il putea realiza, neavand teren la dispozitie.

Mai precis, Primaria nu elibera nici certificat de urbanism si nici autorizatie de construire persoanelor fizice sau juridice, decat dupa achitarea “taxei Boc” destinat realizarii de parkinguri.

Daca in cazul persoanelor juridice (firme, banci etc.) era absolut normal sa li se ceara si asiugurarea locurilor de parcare, nu pare la fel de corect sa pretinzi acelasi lucru si persoanelor fizice. Ba mai mult, sa conditionezi eliberarea unor acte de varsarea in conturile primariei a unor sume, totusi considerabile, pentru posibilitatea de a utiliza parcari publice, contra cost.

Emil Boc, in pofida tuturor evidentelor, a mintit in repetate randuri in legatura cu aceasta taxa, sustinand ca doar bancile sau persoanele juridice sunt nevoite sa o achite. In realitate, oricine dorea macar sa-si transforme podul in mansarda, era nevoit sa plateasca buclucasa taxa, indiferent daca era sau nu proprietar de autoturism.

Acum insa, Emil Boc anunta cu bucurie ca a realizat 400 de locuri de parcare pentru decongestionarea zonei centrale. Ca municipalitatea din Cluj a inaugurat primul si cel mai mare parking public suprateran din tara. Parcarea se intinde pe cinci etaje, prevazuta fiind cu cele mai moderne dotari.

Parkingul sin spatele Primariei Cluj
Foto: HotNews.ro

Clujenii care se vor incumeta sa-si lase masina in parkingul primariei vor trebui sa se confrunte cu rigorile sistemului automatizat de taxare. La fel ca in occident, un automat emite un tichet cu data si ora intrarii, iesirea fiind apoi taxata functie de timpul de stationare.

Directorul tehnic al Primariei sustine insa ca oricine va dori sa isi lase masina in parking, va trebui sa cunoasca si „instructiunile de folosire a parkingului”.

Taxele impuse de municipalitate sunt sub cele practicate in mod curent. Acestea pornesc de la 1 leu pentru o jumate de ora, tichetul pentru o zi intreaga fiind de 10 RON. Taxarea se face din jumatate in jumatate de ora.

Exista insa si un tarif special pentru cei care opteaza sa isi faca abonament, de 250 de RON, acestia avand posibilitatea - potrivit declaratiilor lui Sorin Apostu, directorul tehnic al Primariei - sa isi lase in parking masina si peste noapte.

Clujenii care decid sa-si incredinteze masinile parkingului municipalitatii nu trebuie sa-si faca griji pentru soarta autoturismelor. Nu mai putin de 68 de camere video vegheaza la prevenirea infractiunilor. Sistemul va putea fi folosit si de soferii cu probleme de memorie.

Investitia pentru parkingul municipalitatii s-a ridicat la aproximativ 4 milioane de euro. Costurile au fost achitate integral din bugetul municipiului, dar si din asa-zisa “taxa Boc” suportata de firme si de persoane fizice.

Este vorba despre o taxa usturatoare pe care cei care doreau sa construiasca in Cluj erau siliti sa o verse cu titlu de donatie in conturile Primariei pentru a primi avizul de construire si certificatul de urbanism.

Cat de ilegala a fost aceasta masura, e alta poveste. Deocamdata, primul parking suprateran e functional la Cluj, un al doilea parking urmand a fi inaugurat in aceasta toamna. Cat despre cel de al treilea, se zvoneste ca in cursul anului viitor va fi finalizat.