Un exemplu este impozitarea dividendelor distribuite prin fonduri fara personalitate juridica - entitati organizate care atrag in mod public sau privat resurse financiare ale persoanelor fizice si/sau juridice, in scopul investirii.
Sa prezumam ca un investitor isi propune sa cumpere titluri de participare intr-o societate romaneasca. Daca vrea sa aiba acces la expertiza in asemenea tranzactii, se poate asocia unui organism de plasament colectiv fara personalitate juridica care devine participant intr-o societate romaneasca. Practic, investitorul ar urma sa obtina indirect venituri de la societatea romaneasca din dividende prin organismul de plasament colectiv.
Desi, in teorie, nu ar trebui sa fie nicio diferenta intre regimul fiscal aplicat de o companie romaneasca la distributia de dividende catre un fond strain fata de distributia catre un fond romanesc, in practica ea exista. Astfel, pentru o detinere mai mica de 10%, fondul strain va suporta un impozit de 5% pe dividendele primite, in vreme ce fondul romanesc nu va suporta acest impozit.
Aceasta diferenta genereaza, in primul rand, o discriminare a unei entitati din UE fata de entitati similare din Romania, discriminare care nu este permisa de legislatia comunitara. In al doilea rand, reprezinta o bariera in fata investitorilor pe piata de capital din Romania, cele mai afectate companii fiind cele listate pe bursa locala unde, adesea, procentele de detinere cad sub pragul mai sus mentionat, de 10%.
Un articol semnat de Daniel Petre, Director Deloitte Romania
2. fondul romanesc e pasuit poate pentru ca participantii vor fi taxati ulterior la repartizarile din fond, ceea ce nu se intampla in cazul fondului strain, cand ulterior nu mai ai pe cine sa taxezi.