Cea mai mare afacere de la malul Marii Negre cu care se poate pricopsi un guvern este… portul Constanta.

Orice partid politic aflat, temporar, la putere isi doreste sa puna mana pe cat mai multe functii de conducere lainstitutiile din acest sector de activitate, stiut fiind ca cine controleaza portul poate controla economia orasului si judetului.

Insa, de aici pana a avea impertinenta de a numi intr-o functie de conducere un personaj controversat, care mai este si partener de afaceri cu presedintele Romaniei, e cale lunga.

Nici unul dintre guvernele postdecembriste nu a avut o asemenea atitudine fata de instalarea oamenilor in posturi cheie pana la Cabinetul Tariceanu, care l-a uns director al Autoritatii Navale Romane (post echivalent cu cel de secretar de stat in Ministerul Transporturilor Constructiilor si Turismului) pe unul dintre actionarii „Triton Company“ S.A., Paul Branza.

Poate ca veti spune ca nu este nici o problema, ca societatea se ocupa de shipping, deci omul este din domeniu. Ar fi OK in cazul in care la aceeasi firma nu ar fi actionar si presedintele Romaniei, cel care nu credea in nepotisme, Comandant de Cursa Lunga, Traian Basescu.

Triton, Triton, da’ sa stim si noi!

Daca ar fi sa ne luam dupa declaratia de avere a presedintelui Romaniei, la rubrica „asociat sau actionar(…)“ apar: S.C. „Prod Cros“ S.R.L. (fabrica de inghetata), S.C. „Triton“ S.A. si S.C. „Vega Transport“ S.R.L.

Nu ne intereseaza la acest moment decat societatea Triton, asa cum se gaseste ea in declaratia de avere de pe site-ul www.presidency.ro. Daca cineva ar cauta aceasta societate la Registrul Comertului, ar descoperi cu stupoare ca… nu exista. Cea mai apropiata alternativa ar fi „Triton“ S.R.L.

Constanta, ca poate a uitat omul daca este asociat la un S.R.L. sau actionar la un S.A.

Numai ca, Triton S.R.L., pe langa faptul ca nu are nici o legatura cu activitatile navale desfasurate de societatea presedintelui (asta se cunoaste de cativa ani) nici nu are printre asociati vreun Basescu Traian, nascut la 4 noiembrie 1951, in Basarabi, Constanta si domiciliat in Bucuresti, bulevardul Aviatorilor nr. 57.

In schimb, presedintele apare printre actionarii de la societatea „Triton Company“ S.A., alaturi de Ionescu Dumitru, Ionescu Lidia Alexandra, Popa Dorel si… Branza Paul. Iar obiectul principal de activitate este constructia si reparatia de nave.

Putem presupune ca presedintele a mintit atunci cand a trecut in declaratia de avere numele incomplet al societatii la care este actionar? Pai putem, mai ales ca, acum cateva zile, mai precis pe 15 februarie, partenerul de afaceri al presedintelui era numit director al Autoritatii Navale Romane (A.N.R.), institutie cheie in portul Constanta.

Autoritatea se ocupa cu inmatricularile de nave, cu eliberarea de autorizatii pentru agentii economici din port si cu… autorizarea si controlul companiilor de crewing, obiect de activitate ce se regaseste si in fisa societatii „Triton Company“ S.A.

De altfel, directorul Barnza nu a intarziat sa se laude ca este „deschizator de drumuri in crewing-ul romanesc, recrutand personal navigant pentru partenerul olandez“.

Noua ni se pare ca la acest moment asociatul lui Basescu se afla intr-un „micut“ conflict de interese, data fiind postura sa de atotputernic peste crewing si proprietar de companie de profil.

O mare Branza sau un Basescu mai mic?!

Insa calitatea de coactionari la Triton Company nu este singura legatura dintre actualul director al ANR, Comandant de Cursa Lunga Paul Branza, si actualul presedinte al Romaniei, Comandant de Cursa Lunga Traian Basescu.

Cei doi se cunosc inca de pe bancile Institutului de Marina „Mircea cel Batran“, cand absolveau brat la brat, in anul 1976, Facultatea de Marina Civila, Sectia Transport Maritim Navigatie.

Legatura s-a pastrat si peste ani, cand Paul Branza era director Grup Nave la „Navrom“, cam in acelasi timp cand Basescu era trimis de stim noi cine sa conduca agentia din Anvers a aceleiasi companii. Credeati ca am terminat? Nicidecum.

Intre anii 1989-1992, Paul Branza ocupa functia de director si sef Grup Salvare, Ranfluare, Depoluare, PSI in cadrul Grupului de Interventie si Salvare Navala.

Cine a fost secretar de stat si ministru al Transporturilor in acea perioada? Ati ghicit, unul cu „figura spalacita, chelie pronuntata, cu suvite de par lung si razlet lipite intr-o parte, privire sasie“.

Descrierea apartine fostului comandant al navei Zimnicea, Valentin Stan, si a aparut in cartea „Marinarul“.

Daca mai adaugam la toate acestea si calitatea de membru marcant al Partidului Democrat filiala Constanta, vicepresedinte al Organizatiei Municipale, va veti dumiri cu siguranta ce calitati au primat in instalarea lui Branza la carma Autoritatii Navale Romane.

Ar mai fi de mentionat ca, exceptand perioada de dinainte de 1989 si cei trei ani in care a lucrat pentru GISN, directorul ANR nu a avut nici o tangenta cu institutiile de stat, cu atat mai putin cu autoritatile portuare.

De la GISN, Branza a trecut pe la societatea comerciala „Seawin International“ LTD si apoi a ajuns director general la „Triton Company“.

Tinand cont ca experienta manageriala din sectorul privat nu se compara cu cea dintr-o institutie publica avem convingerea ca alegerea lui in functia de director al Autoritatii Navale tine doar de algoritmul politic si de prietenia sa de aproape 30 de ani cu primul om al statului.

Atunci, permiteti-ne sa il intrebam pe Traian Basescu: unde va sunt specialistii domnule presedinte? La Triton Company sau la… fabrica de inghetata?