Titluri din "Zi de zi" - Mures

de     Zi de Zi
Miercuri, 23 martie 2005, 0:00


  • Pe cand listele rusinii nationale, de Adrian Pop

  • Asistenti maternali lipsa, de Corina Albota

  • Votul uninominal, moft sau reforma, de Relu Tatar



    -------------



  • Pe cand listele rusinii nationale



    Ca urmare a hotararii Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, pe data de 10 martie a inceput predarea unei parti din arhivele fostei Securitati, arhive care in prezent se mai afla inca in custodia SRI.




    Cei circa 12 km de arhiva care vor fi predati Consiliului National pentru Studierea Arhivelor fostei Securitati contin numele fostilor informatori si colaboratori ai aparatului represiv comunist.



    Cu toate acestea, nu vom afla inca nimic despre cei care au facut politie politica la nivel local sau despre ofiterii acoperiti care au actionat in tara, "cuibariti" in diferite institutii, pentru a putea sa ne supravegheze din punct de vedere informativ.



    Parte dintre informatorii si colaboratorii fostului regim represiv ar mai putea fi identificati si in arhivele SIE, Ministerului Justitiei si MApN. Despre aceste arhive, deocamdata nimic.



    Chiar daca decizia de predare a acestor arhive este un succes si un moment important din procesul de consolidare a democratiei in Romania, este inca, totusi, prea putin. Ceea ce scapa multora este faptul ca Legea privind accesul la dosarele Securitatii (Legea Ticu Dumitrescu), a fost din start denaturata. Cu intentie, bineinteles.



    Intr-un anume fel, parte dintre cei care au fost, dar si dintre cei care mai sunt acum in diferite structuri de putere si de decizie ale Romaniei, fie la nivel central, fie la nivel local, au fost legati ombilical de Securitate, fie ca au vrut, fie ca nu. "Reciclati, reprofilati si redirectionati", ei pot fi in continuare utili.



    Ruperea de trecutul comunist trebuie sa inceapa cu ei, iar acest lucru inseamna in primul rand o schimbare radicala de mentalitate. Deconspirarea si inlocuirea lor cu oameni fara "trecut" este mai mult decat fireasca. Este imperios necesara.



    Profil de informator din toate timpurile



    Probabil ca un Nurnberg al comunismului nu va avea loc prea curand. Exista o complicitate tacita intre cei care au fost si cei care sunt in diferitele structuri de putere si decizie, fie ca este vorba de Romania sau despre alte tari foste comuniste. Insa dosarul unui altfel de "proces moral" incepe sa capete consistenta.



    Pe masura ce arhivele sistemului se deschid si la noi - e adevarat, foarte greu - probele se acumuleaza. Cei care le aduna nu sunt reprezentantii justitiei, ci ai stiintei si constiintei morale: istorici, politologi, jurnalisti, scriitori.



    Cu totii sunt convinsi ca adevarul trebuie stiut, ca vinovatii - oameni si idei - trebuie identificati, ca mecanismul terorii trebuie analizat pentru ca reproducerea lui sa nu mai fie cu putinta.



    De fapt care ar fi profilul moral al informatorului sau colaboratorului Securitatii? De regula un tip cu un caracter slab, timorat, asupra caruia s-au exercitat presiuni si nu a avut puterea morala sa reziste. O alta categorie ar fi a celor usor santajabili pe motive de "pete" la dosar.



    Din nefericire, au fost - si aceasta este categoria cea mai numeroasa - cei care au dorit, efectiv, sa colaboreze cu Securitatea, pentru a obtine diferite avantaje (o promovare, un apartament ceva mai in centru, o plecare in strainatate etc). Sunt cei mai blamati si pe drept cuvant.



    Ei nu au avut si nu vor avea vreodata constiinta sau scrupule morale. Dedublarea este pentru ei a doua natura. Sunt oamenii dispusi sa serveasca orice cauza, in orice timp, pentru ca ei nu se incurca in scrupule morale.



    Asemenea oameni vor fi dispusi intotdeauna sa faca acelasi lucru, iar serviciile secrete din toate timpurile ii vor exploata mereu.



    Legea trunchiata a deconspirarii



    Ceea ce ar fi dorit Ticu Dumitrescu sa fie cuprins in legea care ii poarta numele nu se regaseste. Ea a fost elaborata mult diferit fata de cum a gandit-o initiatorul ei. Asa ca, cu arhive cu tot, CNSAS nu va putea sa ne ofere decat informatiile pe care le cerem despre noi ca persoane individuale.



    Numai in mod accidental, adica daca-i vom regasi in cuprinsul dosarului nostru de urmarire informativa, vom putea afla daca prietenul, matusa, sotia, amanta, colegul de serviciu sau vecinul de palier au fost sau nu informatori ocazionali sau permanenti, colaboratori sau gazde ce au pus la dispozitia Securitatii case conspirative.



    Firesc ar fi ca numele tuturor celor care au facut politie politica, au fost informatori sau colaboratori ai Securitatii sa fie, prin grija CNSAS, date publicitatii in Monitorul Oficial pe o asa numita "lista a rusinii". Pentru a se putea realiza acest lucru, Legea Ticu trebuie regandita si aduse modificarile ce se impun.



    Acest proces de regandire si modificare a legii in cauza ar trebui sa se faca in corelatie directa cu punctul 8 din Proclamatia de la Timisoara.



    Problemele care se mai pun: au fost identificate toate fondurile de arhiva sau mai exista si altele? Daca exista, cine le mai detine si cand vor fi ele predate CNSAS-ului? Si ar mai trebui sa nu uitam un lucru: prin anii '70 a inceput microfilmarea acestor dosare la nivelul fiecarei directii regionale de Securitate (16 directii in



    total). Unde sunt microfilmele si cine le va gestiona in continuare? Pana atunci, predarea celor 12 km de arhiva de la SRI la CNSAS nu inseamna decat praf in ochi.



    La ei se poate…



    In tara vecina, Ungaria, Institutul Political Capital a publicat o lista cu colaboratori ai fostelor Servicii Secrete comuniste. A iesit la iveala faptul ca 19 responsabili de la Budapesta au fost agenti ai regimului comunist.



    Printre ei, nume importante, chiar de prima marime de pe scena politica a tarii: Peter Medgyessy, fost premier socialist, Zsigmond Jarai, actualul guvernator al Bancii Centrale a Ungariei, Istvan Csurka, presedintele celui mai xenofob si antisemit partid din Ungaria, Zoltan Pokorni, fost presedinte al Fidesz, cel mai important partid din opozitia de dreapta, parintii scriitorului Peter Esterhazy si alte nume sonore. In Slovacia, Institutul Memoriei Nationale - un fel de CNSAS de-al nostru - a inceput recent sa faca acelasi lucru.



    Printre numele cele mai cunoscute se afla cel al arhiepiscopului catolic al Bratislavei, Jan Sokol, ce figureaza pe listele de agenti ai STB, Politia Secreta din fosta Cehoslovacie. La germani si la polonezi aceasta deconspirare, cu toate riscurile oprobiului moral la care sunt expusi cei in cauza, a inceput cu mult mai devreme.



    Spre exemplu, s-au facut publice numele a circa 30.000 de vest-germani care au colaborat cu serviciile secrete (STASI) din fosta RDG.



    Nu mai vorbim de sutele de mii de colaboratori, informatori sau agenti acoperiti care au fost deconspirati de cand de aceasta problema se ocupa pastorul Gauk, insarcinatul federal pentru problemele cu documentele de securitate din fosta RDG.



    Zi de Zi, Adrian Pop, 23 mar 2005



    ---------------





  • Asistenti maternali lipsa



    In judetul Mures sunt angajati 259 de asistenti maternali, in conditiile in care numarul posturilor disponibile este de 300. Cei 259 de asistenti au in acest moment in grija 352 de copii.




    "Legea nu stipuleaza un numar maxim de copii, dar din experienta va pot spune ca acest numar este de 2 copii", precizeaza Magda Colceru, purtator de cuvant in cadrul Directiei pentru Protectia Copilului Mures.

    In acest moment exista inca cereri din partea persoanelor fizice care doresc sa obtina atestatul de asistent maternal profesionist.



    Criteriile generale pe care trebuie sa le indeplineasca doritorii sunt destul de permisive: sa aiba capacitatea deplina de a lucra, sa aiba un comportament adecvat in societate, sa aiba o stare psihologica buna, sa nu aiba cazier, sa nu sufere de boli cronice transmisibile si sa faca dovada ca are un



    spatiu in care sa poata acorda o crestere specifica copilului, spatiu proprietate personala sau chirie. Indemnizatia pe care o primeste un asistent social profesionist care are grija de un copil este de 3.516.000 lei, iar pentru 2 copii de 4.929.000 lei.



    La aceasta suma se adauga sporurile, de vechime (15%), pentru cei care au in grija copii cu handicap (25%) si pentru conditii deosebite (15%).

    In cazul copiilor cu varste cuprinse intre 0 si 2 ani, Guvernul a instituit un nou program de atragere a asistentilor maternali, "Crearea retelei de asistenti maternali profesionisti pentru protectia in regim de urgenta a copiilor intre 0-2 ani separati de familie", pentru care s-au alocat momentan 140 de miliarde de lei, urmand ca alte 60 de miliarde



    sa fie suplimentate in cursul lunii viitoare. La nivel national, exista un deficit de 1.200 de asistenti maternali profesionisti, care se doreste a fi rezolvat in urmatoarele luni. Doritorii se pot adresa Directiei Judetene pentru Protectia Copilului.



    Zi de Zi, Corina Albota, 23 mar 2005



    -------------



  • Votul uninominal, moft sau reforma



    Alegerile au fost, insa, doar de fatada si rare au ramas listele pe care nu s-a intervenit de la centru pentru impunerea unuia sau a altuia dintre cei care trebuiau recompensati.




    La patru luni dupa alegeri, PSD pregateste o propunere legislativa in acest sens, care urmeaza a fi depusa la Camera Deputatilor saptamana viitoare. Propunerea social-democratilor vizeaza introducerea unui un sistem uninominal, cu doua tururi de scrutin, care ar elimina blamatele liste.



    Politicienii mureseni vad diferit aceasta initiativa, dar cei mai multi apreciaza principiul, chiar daca nu si demersul.

    Pavel Todoran, face parte din grupul social-democrat din Camera Deputatilor care a avut initiativa acestui demers , a explicat ca este vorba de reluarea unei propuneri discutate si in legislatura trecuta.



    Dar nu a reusit sa adune suficient sprijin pentru a se concretiza ca lege, chiar daca initial toata lumea se arata foarte entuziasta de acest proiect. Mai exact, se doreste introducerea votului uninominal pentru ambele camere, cu varianta de negociere ca initial sa se aplice acest principiu doar la Senat.



    Todoran considera oportuna reluarea temei votului uninominal in acest moment, pentru ca ar fi un pas important in restructurarea clasei politice prin scoaterea oamenilor politici de la adapostul listei si responsabilizarea lor.



    Ca raspuns, deputatul Eugen Nicolaescu, purtatorul de cuvant al liberalilor, a catalogat intentia PSD drept populista, demagogica, apreciind ca nu se poate vorbi despre o dorinta sincera de reforma a sistemului electoral atat timp cat in patru ani de guvernare nu au dat nici un semn ca ar dori acest lucru.



    Potrivit lui Nicolaescu, prioritatile Romaniei sunt in acest moment altele si, implicit, a respins inca o data ideea anticipatelor, apreciind ca nu este momentul ca aceasta tema sa fie abordata cu patru ani inainte de alegeri.



    Deputatul PPRM Adrian Moisoiu cosidera ca, desi este in principiu un lucru bun, si votul uninominal poate fi incorect, pentru ca va fi mult mai facila mita electorala. Moisoiu propune, in schimb, votul uninominal pe lista de partid, prin care, apreciaza el, se tine cont si de doctrina formatiunilor.



    Liberalul Virgil Mailat apreciaza, la randul lui, principiul votului uninominal, dar considera proiectul PSD nerealist. Totusi, declara Mailat, "e bine sa se mearga pe om, nu pe liste".



    Zi de Zi, Relu Tatar, 23 mar 2005








  • Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















    137 vizualizari


    Abonare la comentarii cu RSS

    ESRI



    Hotnews
    Agenţii de ştiri

    Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



    powered by
    developed by