Octavian Cernestean, viceprimar in orasul Baia Sprie, a incercat sa blocheze o investitie de peste 1 milion de euro. Motivul? Firma ginerelui sau (pe care o reprezinta) a vrut sa concesioneze acelasi spatiu. Cernestean si acolitii sai au avut grija sa "croiasca" caietul de sarcini al licitatiei dupa chipul si asemanarea firmei de "famiglie".

Asa, firma din Baia Sprie a ajuns la acelasi punctaj cu un investitor prezent in aproape 4.000 de locatii din sapte tari!

Interesele de familie ale viceprimarului din Baia Sprie, Octavian Cernestean, si ale "pretenarilor de partid" au obstructionat cea mai importanta investitie din Romania a prestigiosului concern Tengelmann! Desi, pana la urma, ratiunea a invins si investitia a fost aprobata pe ultima suta de metri, ramane imaginea sifonata (a cata oara?) a Maramuresului si certitudinea ca "era baronilor locali" e departe de a se fi incheiat.

Scenariul Tau

Mizand pe faptul ca intr-un oras mic nu se vor izbi de birocratie (inutila precautie!), filiala romana a concernului Tengelmann (Societatea Plus Discount) a propus autoritatilor din Baia Sprie concesionarea unui spatiu de 5.000 mp pentru construirea unui supermarket. Zona in care Plus Discount dorea sa investeasca peste 1 milion de euro este situata in buricul targului.

Ca bonus, germanii au promis o investitie de 25.000 euro pentru amenajarea zonei si promisiunea ca vor crea pana la 30 de locuri de munca. De asemenea, Primaria va primi in avans pe 10 ani redeventa anuala de 185 milioane lei, fara TVA.

Oportunitatea crearii unui supermarket l-a „luminat" si pe controversatul viceprimar Cernestean.

Brusc, firma Luceafarul (al carei director este Ionut Tau, ginerele viceprimarului), a devenit interesata de acest teren si s-a inscris la licitatia pentru concesionarea lui. Pana aici, nimic anormal, mai ales ca a mai existat o oferta locala.

Situatia a devenit dubioasa in momentul in care consilierii din Baia Sprie s-au intrunit pentru a stabili criteriile de selectare a ofertelor. "Intamplator", criteriile au fost gandite parca dupa chipul si asemanarea societatii Luceafarul. Oferta Luceafarul anunta cu surle si trambite o investitie de 500.000 euro.

In plus, se promitea ca zona va fi amenajata (cu pretul a 20.000 euro), ca vor fi create 22 de locuri de munca, si ca va achita o redeventa anuala de 200 milioane lei (fara sa se mentioneze daca suma asta include sau nu TVA) pe care bugetul local le-ar incasa semestrial. Practic, valoarea redeventei era singurul atu al firmei de familie a lui Cernestean. Un atu cam... subtire.

Conform ofertei, Luceafarul avea sa aduca in 10 ani(!), cu doar 150 de milioane de lei mai mult la bugetul local decat Plus Discount.

Mascarada selectiei

Desi comisia de selectare a considerat ca "oferta cea mai buna privind satisfacerea criteriilor de selectie si a intereselor cetatenilor este prezentata de firma SC Plus Discount Romania", in baza criteriilor stabilite nu s-a putut desemna un castigator pentru licitatie si cele doua firme competitoare au obtinut acelasi punctaj.

Insa in raportul comisiei de selectie se precizeaza ca imposibilitatea de a face diferenta s-a datorat "modificarii formei initiale a caietului de sarcini"(!), iar in procesul verbal se completeaza ca acesta a fost "modificat de comisia de Urbanism

Cine a incercat dirijarea licitatiei spre SC Luceafarul, nu e greu de ghicit.

Iar primarul Valer Barbuloviciu recunoaste faptul ca „vicele" Cernestean a avut grija sa elimine toate criteriile de selectie care dezavantajau firma locala! Desi o parte dintre consilieri s-a revoltat cand si-au dat seama care-i "smenul" viceprimarului, varianta dorita de Cernestean a fost aprobata printr-o hotarare de Consiliu Local (CL).

Comentariile ulterioare au fost inutile, insa n-au lipsit: "ca viceprimar, nu ar trebui sa-si permita sa pledeze pentru aceasta societate. Intotdeauna cand era vorba de interesele firmei Luceafarul, dansul a pledat foarte clar, desi nu era normal", afirma consilierul local Sandu Pocol.

Criteriile de selectie ale ofertelor au fost in asa fel manuite, incat punctele ce avantajau firma ce apartine de concernul german au putut fi cel mult egale cu cele ale firmei Luceafarul. Mai precis, in stabilirea castigatorului licitatiei n-a contat daca ofertantul apartine sau nu unei retele nationale sau internationale in comertul cu amanuntul.

De asemenea, evaluarea ofertei a fost in asa fel gandita, incat investitia de 1 milion de euro a primit acelasi punctaj cu investitia de 500.000 euro! In concluzie, desi oferta SC Plus Discount a fost mai profitabila pentru comunitate, nu a putut fi declarata castigatoare. In aceasta situatie evaluatorii nu au gasit alta solutie decat sa ceara sprijinul Consiliului Local.

Ofticatul Tavi

Tensiunile au continuat saptamana trecuta, cand a avut loc o sedinta extraordinara, unde o parte dintre consilierii locali au jucat rolul de aparatori ai interesului viceprimarului Cernestean, prezent la sedinta si in calitate de reprezentant al firmei de familie.

Prezenta directorului Peter Eszenz (SC Plus Discount Romania SCS) l-a deranjat vizibil pe Cernestean, cu atat mai mult cu cat Eszenz a aratat printr-o scrisoare inaintata Primariei (in care se amintea de bilantul contabil al societatii Luceafarul) ca "este putin probabil ca promisiunile facute in oferta sa aiba acoperire, de vreme ce, intreaga cifra de afaceri a societatii in 2003, an incheiat in pierdere, a fost mai mica de 500.000 euro, adica suma de care SC Luceafarul ar dispune acum pentru un singur proiect!"

In schimb, Plus a facut dovada existentei in contul curent a sumei propuse spre a fi investite in Baia Sprie.

Panica lui Cernestean a atins punctul culminant in momentul in care a vazut ca evaluatorii vor sa tina cont si de bonitatea financiara, capitalul social, cifra de afaceri aferenta anului 2004, profitul net si valoarea activului net al societatii pentru anul 2004.

Desi a sustinut fatis firma ginerelului sau, Cernestean si-a motivat agitatia prin… grija pentru pusculita Primariei: "acele investitii (ale firmei Plus), de care se vorbeste ca se va face, nu incalzesc cu nimic bugetul local… Pe bugetul local il intereseza (!) de la cine incaseaza mai mult.

Firma Luceafarul ofera mai mult, nu face un favor bugetului local, ci face un favor pentru ca isi plateste datoriile. In 10 ani, SC Luceafarul plateste mai mult cu 150 milioane lei."

Suparat ca n-a reusit sa-i convinga pe consilieri, in final, viceprimarul si-a pierdut cumpatul si a cerut sa se faca licitatie publica si "cine va oferi cea mai mare revedenta (adica firma Luceafarul), ala sa fie castigatorul. Sa se impuna in caietul de sarcini!". Dar comisia nu a cedat presiunilor si a atribuit terenul firmei Plus Discount.

Firma ginerului lui Cernestean poate depune contestatie pana la mijlocul acestei saptamani, ceea ce e echivalent cu afirmatia: circul poate continua!

Afaceri de "famiglie"

Desi lista de firme a familiei Cernestean nu-i deloc scurta, din declaratia de avere a viceprimarului din Baia Sprie, reiese ca acesta e... sarac lipit.

N-are masina, n-are parti sociale sau actiuni la nici o societate comerciala si se pare ca n-are nici macar o sursa de venit! Dramatic, nu-i asa? Rubrica in care trebuiau completate veniturile lui si ale sotiei sale realizate anul trecut e… goala.

Totusi, fostul pretendent la fotoliul de primar al orasului Baia Sprie a reusit sa-si adune niste economii la banca (peste 300 de milioane in 2003) si chiar sa doneze PSD-ului, in acelasi an, vreo 30 de milioane de lei (conform listei publicate pe site-ul Asociatiei Pro Democratia).