Magnatii Scetaroute fac jocurile UE

de Nicoleta Nap     Buna ziua, Ardeal
Miercuri, 15 iunie 2005, 0:00


Comunitatea Europeana si-a plasat in Romania cateva firme strategice. Daca antreprenorul general al autostrazii Transilvania este Bechtel, iata ca nici francezii nu s-au lasat mai prejos si au reusit sa-si impuna consultantul Scetaroute. Astfel, francezii vor superviza tot ceea ce fac americanii de la Bechtel.



Scetaroute este o divizie a marelui grup EGIS, controlat de Caisse des Dépôts et Consignations" (CDC), una din cele mai importante institutii financiare din lume.



Scetaroute este, de asemenea, consultantul si proiectantul tronsonului Tureac - limita judetului Bistrita Nasaud / Suceava (25 km) al DN 17, tronson pe care lucreaza joint venture-ul Roichman Bros (Shomron) Infrasturctures 1993 & ASHTROM International Ltd. (Israel), contractul fiind adjudecat cu suma de 847,181 miliarde lei.



In octombrie 2004, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) a selectat, in cadrul unei licitatii restranse, castigatorii contractelor pentru reabilitarea drumurilor nationale care fac legatura intre Cluj-Bistrita-Nasaud- Suceava.



In urma unei licitatii care ridica, in continuare, semne de intrebare, au fost desemnati sapte castigatori, si anume: FCC Construccion, JV Efklidis-AEGEK, Proodeftiki, Wilhelm Geiger, JV Roichman, Aktor si Mochlos.



Principalii consultanti pentru realizarea acestui proiect de infrastructura sunt spaniolii de la INOCSA si francezii de la Scetaroute. Cele doua firme de consultanta le reintalnim in cazul a doua proiecte majore, legate de dezvoltarea judetului Cluj: autostrada Transilvania si piata de gros de la Dezmir.



Francezii stiu sa-si ia partea leului



Activitatea firmei Scetaroute in Romania incepe odata cu proiectul autostrazii Transilvania. La negocierile cu Ministerul Transporturilor si Constructiilor au participat doi colosi ai afacerilor internationale: EGIS, prin intermediul Scetaroute si KBR, divizia britanica a americanilor de la Hulliburton.



Guvernul a ales francezii, iar considerentele care au stat la baza acestei decizii au mai fost prezentate de trustul nostru de presa.



Dincolo de motivatia "avantajos financiara" pentru care Scetaroute a fost desemnat consultant al autostrazii, se pare ca se ascunde o miscare strategica a guvernantilor romani de a mai stinge criticile Uniunii Europene la adresa modului in care s-a incredintat constructia autostrazii "Transilvania" companiei Bechtel.



Acordarea fara organizarea unei licitatii a unui contract de interes public, cum a fost cazul Bechtel, este contrara legislatiei UE, fapt amendat imediat de raportorii europeni.



In contextul in care Europa monitorizeaza atent afacerea autostrazii, MTCT linisteste apele prin atribuirea contractului de consultanta la proiectul Bechtel unui consortiu francez. Scetaroute si BCEOM apartin grupului EGIS, un concern care numara printre clientii sai si Comunitatea Europeana.



Portofoliul EGIS este plin de institutii si guverne europene care au apelat la serviciile francezilor. Mesajul transmis de guvernantii romani Uniunii Europene este destul de transparent: afacerea autostrazii "Transilvania" nu este doar pentru americani.



Mai mult, Scetaroute a fost preferata companiei americane Hulliburton de al carei nume se leaga persoana vicepresedintelui american Dick Cheney si politica de reconstructie SUA in Irak.



Interese corporatiste



Contractul incheiat de MTCT cu Scetaroute are implicatii profunde, ce tin de politica externa sau de interesele marilor grupuri financiare care actioneaza la nivel international. Scetaroute face parte din concernul francez EGIS.



Grupul EGIS este o achizitie a corporatiei franceze "Caisse des Dépôts et Consignations" (CDC), una din cele mai importante institutii financiare din lume cu ramificatii actionariale in cele mai nebanuite domenii economice.



CDC este cea mai importanta institutie bancara din Franta, are o vechime de peste 150 de ani si a devenit in acest interval unul din liderii pietei financiare mondiale. Prin companiile sale, CDC detine un rol major in domeniile finantarii, fondurilor de investitii, gestionarea activelor financiare si administrare imobiliara.



Impreuna cu grupul "Caisse d’Epargne", CDC a creat societatea EULIA care a devenit al treilea operator financiar francez si unul din grupurile de prim plan ale Europei, cu reprezentante in sase tari europene, in Statele Unite si Japonia.



Aceasta corporatie gigant a Europei numit "Caisse des Dépôts et Consignations" este beneficiara contractului de consultanta la autostrada "Transilvania", prin control actionarial al Scetaroute.



Tandemul Roichman-Scetaroute



Dintre fostele tari aflate dupa Cortina de Fier, Ungaria, Polonia si Cehia au filiale Scetaroute. Europa de Vest, SUA, Asia si America de Sud sunt, de asemenea, gazde Scetaroute. Dupa contractul pentru supervizarea lucrarilor Bechtel, Scetaroute a castigat, in noiembrie 2004, o noua lucrare.



CNADNR in colaborare cu Banca Europeana de Investitii (BEI) – finantatorul lucrarii de modernizare a DN 1 C si DN 17 - a atribuit, in cadrul unei licitatii internationale, sapte contracte pentru executarea lucrarilor de reabilitare si modernizare pe tronsonul Cluj-Bistrita-Suceava.



Printre castigatori sunt israelienii de la Roichman, care sunt responsabili pentru traseul Tureac - limita judetului Bistrita-Nasaud / Suceava. Valoarea contractului este de peste 847 miliarde de lei.



O alta lucrare a firmei Roichman, in joint-venture cu Ashtrom, pentru autostrada Bechtel, a fost inclusa in scandalul declansat de Guvernul Tariceanu privind anularea contractelor fara licitatie atribuite de PSD.



Ashtrom – Roichman a primit cadou un contract de 181 milioane de euro, alaturi de Vinci si Strabag, alte doua companii favorizate in proiectul al carui antreprenor general este Bechtel.



Drumurile Roichman si Scetaroute



Astfel, Roichman si Scetaroute se intalnesc din nou, in cazul reabilitarii drumului care face legatura dintre Ardeal si Bucovina: francezii, in calitate de consultanti si proiectanti, israelienii in calitate de constructori, ambele impartind aceeasi paine calda romaneasca.



Lucrarile ar trebui sa fie terminate in 36 de luni, adica in trei ani. Faptic, situatia treneaza de la parafarea contractelor.



INOCSA si Scetaroure, consultanti agreati de UE



Societatea INOCSA este prezenta, alaturi de Scetraoute, in calitate de consultant al proiectului de reabilitare a drumului care leaga Clujul de Bistrita si apoi de Suceava. Astfel, feliile au fost impartite intre cele doua firme europene.



INOCSA are intrare buna la Ministerul Integrarii Europene, fiind si consultantul unui alt proiect major, platit de aceasta data din fonduri UE. De asemenea, INOCSA are atributiile de supervizor pentru lucrarile (ne)efectuate de grecii de la Balafas, care ar trebui sa construiasca piata de gros din localitatea Dezmir.



Nici n-au inceput lucrarile, desi contractul a fost atribuit in martie 2004, si Balafas a cerut o amanare a termenului de predare cu 8 luni. Se pare ca Centrul de Marketing pentru produse Agro-Alimentare va intra in functiune abia in mai 2006. Faptic, INOCSA a facut deja 12 plati, in valoare de 154.483 Euro catre Balafas.



Mai mult, societatea delegata de Consiliul Judetean, SC Agro Transilvania SA, beneficiara proiectului in valoare de 4 milioane Euro, a inregistrat deja pierderi de aproape 1 miliard de lei. Probabil ca cineva a urmarit taraganarea lucrarilor pentru a scoate mai multi bani de la UE, de la Consiliul Judetean sau de la cine se poate. In fond, nu conteaza, din moment de banii curg.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















118 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by