RADP Turda este structurata pe trei tipuri de activitate: salubrizare, intretinere de spatii verzi si intretinere si reparatii de strazi. Nici unul dintre aceste segmente nu functioneaza rentabil, dar cel mai deplorabil este serviciul de salubritate.

Datoriile populatiei si agentilor economici la serviciul de salubritate au depasit 300.000 de lei, iar actiunea de recuperare a sumelor prin instanta s-a dovedit ineficienta si prea costisitoare pentru regie. "Nu vom reusi sa avem un serviciu eficient atat timp cat jumatate din populatie nu plateste ridicarea gunoiului si nici nu putem sista serviciul, pentru ca nu ne lasa legile de mediu.

Am incercat si cu frumosul si cu amenzile, dar turdenii se pare ca nu au bani si pentru salubritate", s-a plans directorul RADP, Radu Nechita. Problema gunoiului menajer nu se opreste aici. Odata colectat, acesta se depoziteaza la rampa de pe strada Cheii, care nu are autorizatie de mediu.

In perioada 2003-2004, serviciile de salubritate ale primariilor din cele doua localitati au incercat colaborarea cu municipiul Campia Turzii, pe teritoriul careia este amplasat utilajul de impachetat gunoi menajer de tip Power Pack. Consilierii locali au respins asocierea din cauza tarifelor prea mari propuse.

Utilajul impacheteaza baloti ecologici, depozitati apoi pe o rampa special amenajata intre cele doua localitati. Masina prelucreaza gunoiul prin maruntire, compacteaza deseurile astfel obtinute si le impacheteaza intr-o folie speciala din polietilena.

Deseurile neselectate au dus de multe ori la ruperea foliei sau la defectarea aparatului, motiv pentru care s-a trecut la o preselectare a gunoiului. Chiar si dupa preselectare utilajul a inregistrat numeroase defectiuni, iar in prezent nu functioneaza.

In momentele de defectiune sau de lipsa a foliei speciale de impachetare, cele doua municipii au fost nevoite sa isi foloseasca rampele neautorizate ecologic.

Tarife europene neagreate de buzunarul turdeanului

Potrivit Directivei privind depozitarea deseurilor din cadrul negocierilor pentru aderarea la Uniunea Europeana, pana la 16 iulie 2009, toate depozitele de deseuri nepericuloase vor trebui sa fie conforme cu cerintele europene, ceea ce inseamna inchiderea graduala a rampei de gunoi de pe strada Cheii pana la 16 iulie 2017, monitorizarea ei timp de 30 de ani si asigurarea unei capacitati de depozitare conforme normelor in vigoare. Pentru municipiul Turda, inchiderea rampei ar insemna cheltuieli de 49 de miliarde de lei. Administratia locala s-a ferit de introducerea in taxa de salubritate a unei sume alocate lucrarilor de inchidere a rampei, tocmai pentru ca tariful actual nu este agreat de populatie.

Tot tariful a fost si motivul pentru care Turda nu mai transporta gunoiul menajer la utilajul Power Pack. La pretul serviciului, de 1,4 lei, s-a introdus si costul transportului deseurilor pana la rampa din Campia Turzii, tariful ajungand la aproape 2 lei.

In momentul in care administratia locala din Campia Turzii a decis majorarea preturilor, turdenii au renuntat la agregatul Power Pack. "Parerea mea e ca trebuie sa ne gandim cum depozitam tot ce adunam si cum depozitam ceva cu care chiar nu putem face nimic. PET-urile se vand in pierdere, hartia costa ceva bani ca sa o colectezi si sa o valorifici", sustine viceprimarul Turzii, Sorin Saveanu.

Organizarea unei colectari selective a gunoiului menajer i-ar obliga pe cei de la regie sa realizeze investitii de peste 200.000 de lei. Un eurocontainer din tabla zincata costa, in medie, 460 de euro plus TVA, in timp ce unul de plastic poate fi achizitionat la 260 de euro.

Pentru recoltarea PET-urilor, RADP a ales producerea unor containere in regim propriu cu costuri de circa 1.400 de lei pentru o bucata. Cele aproximativ 100 de containere pentru PET-uri vor costa bugetul regiei turdene 160.000 de lei, suma ce se vrea a fi recuperata obligand asociatiile de proprietari si persoanele juridice sa cumpere noile eurocontainere.

Lucrul acesta este greu de crezut, avand in vedere greutatile intampinate la recuperarea banilor pe facturile de salubritate.

Discutii cu italienii si cu nemtii

Una din solutiile ivite pentru folosirea unei rampe autorizate ecologic a fost proiectul Primariei Cluj Napoca, cu finantare din fondurile ISPA ale UE, cu o singura rampa pe intreg judetul Cluj.

"Din 2007, regionalizarea va permite realizarea unei rampe la nivel jedetean sau la nivelul unei regiuni, cu puncte de preluare, selectie a deseurilor in teritoriu si transportul deseurilor care nu pot fi valorificate la aceste rampe", a declarat primarul Turzii, Tudor Stefanie.

Pana la realizarea proiectului, administratia locala este in discutii cu doua firme din Italia si Germania pentru preluarea serviciului de salubritate. "Intreg sistemul de salubrizare este in discutii cu acesti investitori, de la adunare, la selectare si depozitare a deseurilor menajere", a explicat Stefanie. El nu a vrut sa dea alte informatii despre investitori.

"Reprezentantii celor doua firme vor fi invitati sa isi expuna oferta consilierilor locali, daca vor dori, in prima sedinta extraordinara, iar atunci se va putea face public si numele lor", a declarat Stefanie.