Pentru oradeni, avionul, cel mai rapid mijloc de transport, a apropiat Vestul si a indepartat capitala tarii. Cursa aeriana Oradea-Bucuresti si retur este aproape nefrecventata.

In schimb, Roma, Verona, Düsseldorf sau Stuttgart au devenit orasele cele mai accesibile oradenilor. Intr-o zi, un oradean poate ajunge in oricare dintre metropolele Italiei ori Germaniei, iar seara sa ia cina acasa, in familie.

Cursa spre capitala tarii se face doar cu cazare in Bucuresti. Preturile unui drum spre Europa nu difera prea mult de unul spre capitala Romaniei. Administratia judeteana este mai preocupata de o echipa de fotbal fara rezultate decat de viitorul Aeroportul international din Oradea.

Tarom – servicii sau deservicii?

Aeroportul cu trafic international din Oradea are, de la 1 octombrie, vama si granita proprii. Zeci de oradeni se imbarca zilnic in cursele spre noua orase din Italia, trei din Germania si una dus spre Bucuresti.

Conform grilei de program a companiei Tarom, oradenii se pot intoarce din Capitala doar a doua zi, dis-de- dimineata. Exceptie fac zilele de joi, cand parlamentarii bihoreni isi incheie saptamana de lucru.

"In ultimii trei ani, traficul calatorilor pe intern a scazut cu circa 30%, in timp ce pentru cursele externe am inregistrat o crestere cu peste 17 procente", ne precizeaza comandantul Aeroportului Oradea, Gheorghe Pasc.

"In momentul de fata, Taromul face un deserviciu oradenilor", spun sefii aeroportului. Afirmatia lor este sustinuta si de o serie de clienti ai unicei curse interne din Oradea.

"Avionul pleaca de la Oradea la 10,30 si, dupa ce face un ocol pe la Satu Mare sau Baia Mare, ajunge la Bucuresti pe la 12 si jumatate. De la Otopeni pana la locurile unde oradenii au probleme, mai faci aproape doua ore.

Ei bine, pentru un om cu probleme in Capitala si care se grabeste, ca de aia ia avionul, cursa nu-i rentabila. Si unde mai pui ca seara nu ai cu ce sa te intorci acasa, urmatoarea cursa este abia a doua zi la opt si jumatate dimineata", ne-a declarat Traian Mateas, un investitor canadian, stabilit in Oradea, reintors recent in tara.

Tarom acuza taxele aeroportuare mari

Reprezentantii companiei Tarom sustin, la randul lor, ca, chiar si cu cele doua judete deservite, cursa de Oradea nu este rentabila, din cauza numarului mic de solicitari, la care se mai adauga taxele aeroportuare deosebit de ridicate.

"Ca sa reluam cursele de seara, asa dupa cum spuneti dumneavoastra, avionul si echipajul trebuie sa ramana peste noapte la Oradea, or, taxele percepute de Aeroportul Oradea pentru fiecare ora de stationare a avionului sunt foarte ridicate", ne preciza seful companiei Tarom Oradea.

De cealalta parte, sefii aeroportului spun ca Taromul isi gestioneaza defectuos problemele. Surse din interiorul companiei sustin ca, daca reprezentantii administratiei judetene, in administrarea carora se afla aeroportul, ar fi fost interesati sa sprijine accesul bihorenilor in capitala tarii, ofereau Taromului facilitati care sa faca Oradea mai atractiva.

In sezonul de iarna, compania anunta o scadere drastica a curselor sale aeriene spre judetele din vestul tarii. Deocamdata Taromul ramane in continuare, mijlocul de transport favorit al parlamentarilor bihoreni. Pentru confortul celor circa 10 deputati si senatori care se intorc acasa, compania de stat executa in fiecare joi seara o cursa speciala de Oradea.

Spania, cursa aeriana mult asteptata

Potrivit statisticilor Aeroportului Oradea, in ultimii doi ani, numarul pasagerilor externi este aproape dublu fata de numarul celor care iau avionul pentru orasul de pe Dambovita. Anul trecut, spre exemplu, din cei circa 37.000 de cetateni care s-au imbarcat la Oradea, 21.500 au plecat spre Düsseldorf, München, Stuttgart, Ancona, Verona, Napoli, Florenta sau Roma si doar 1.600 au avut treburi la Bucuresti.

Seful Aeroportului sustine ca a fost contactat de cateva companii aeriene si ca, din primavara anului viitor, Oradea ar putea avea curse directe cu Londra, Paris si unul din marile orase ale Spaniei, unde lucreaza un numar mare de bihoreni. "Pentru ca Aeroportul Oradea sa devina, intr-adevar, operationl spre tarile vestice, ne-ar mai trebui cateva investitii. In primul, continuarea reparatiilor capitale la pista de aterizare, marirea capacitatii de parcare a avioanelor, modernizarea terminalelor pentru sosiri externe, ca plecarile le-am rezolvat.

O alta problema stringenta ceruta de comunitatea europeana se refera la spatiile pentru refugiati, pentru ca vom avea si astfel de cetateni, carora, pana la rezolvarea problemelor lor, aeroportul trebuie sa le asigure cazarea si masa", a explicat comandantul Aeroportului.

Aeroportul, surclasat de FC Bihor

Pana la implinirea visului de a deveni un adevarat aeroport international, inaintea vecinilor unguri de la Seged, lucratorii aeroportuari din Oradea nu dispun de o masina performanta de protectie a avioanelor impotriva inghetului, investitie care nu depaseste 17 miliarde de lei vechi. Pe primele zece luni ale acestui an, Consiliul Judetean Bihor a alocat Aeroportului Oradea 1.200.000 RON, suma reprezinta mai putin de un sfert din cat inghite echipa locala FC Bihor din bugetul public.