Una dintre firmele-capusa intretinute de Mihai Necolaiciuc, fostul director penal al SNCFR, este Trafer SRL din Dej. Cand spui Trafer spui contracte servite a"i la rand de CFR pentru diverse servicii de intretinere a structurii feroviare.

In plus, multitudinea de contracte atribuite pe baza de abonament la Necolaiciuc au fost onorate in detrimentul bazei logistice a CFR si in avantajul societatii patronate in tandem de Florentina Barbur si fostul lider sindical al depoului CFR Dej, Dumitru Irimus.

Cumetria dintre CFR si Trafer a inceput inca din 1997 si a continuat cu succes tradus prin milioane de dolari pentru societatea dejeana pana cand PSD a fost debarcat de la conducerea institutiei.

Cotidianul Buta ziua, Ardeal a prins firul unor afaceri cu iz penal accentuat, derulate in 2002 prin BCR Dej.

In combinatia pe care o dezvaluim in continuare sunt implicati mai toti maharii Dejului, protagonistii fiind directori de firme si de institutii care populeaza asa-zisul "cartier al saracilor", cunoscut pentru vilele somptuoase construite in ultimii ani.

Schema "tunului": Grigore Savan, unul dintre actionarii Sompan, a construit un imobil pe care l-a girat in schimbul unui credit de 33 miliarde de lei obtinut de la BCR Dej. Savan a intrat in dificultati de ordin financiar. Conform surselor noastre, Dumitru Irimus, sfatuit de Petric, directorul BCR Dej, a cumparat cladirea ipotecata cu 4 miliarde de lei.

BCR a scos recent imobilul la licitatie, evaluat in prezent 7 miliarde de lei.

Anul 1997 a fost unul de gratie pentru Trafer SRL din Dej. Incepand cu acest an, societatea profilata pe lucrari de intretinere si reparatii ale infrastructurii feroviare a inceput o "frumoasa prietenie" cu CFR. Florentina Barbur – patron si directorul Dumitru Irimus sunt numele legate de Trafer SRL.

Barbur s-a nascut in satul bistritean Tarlisua sub numele de Cocan si a fost, pana in 1989, primarita comunei Caseiu. Tot in aceasta comuna au fost colegi la Sectia de Masini si Tractoare (SMT), Alexandru Lapusan si Emil Savan – patronii Sompan.

Dupa 1989, Barbur si-a castigat existenta, conform unor surse apropiate, vanzand haine aduse din Polonia. In aceeasi perioada, Barbur si-a infiintat prima firma, SC Florutiu SRL, care a functionat pana in 1997, cand si-a schimbat numele in Trafer.

Directorul Dumitru Irimus, fost sef de echipa in cadrul departamentului de reparatii a Depoului CFR Dej, a ajuns dupa Revolutie lider sindical al Depoului. In acele vremuri, Irimus venea la serviciu pe bicicleta, chiar daca ajunsese finul sefului Depoului Dej, Viorel Simut.

Acelasi Simut a ajuns in scurt timp directorul general al Companiei Nationale CFR. Desi lucra inca la CFR, Irimus, spun sursele noastre, a colaborat cu Barbur, pentru ca apoi sa fie cooptat in Trafer pe postul de director, unde a ramas pana acum. Numirea lui Simut a lansat Trafer la bursa licitatiilor CFR pe plan national.

Astfel, Trafer a depasit atat cantitativ, cat si valoric contracte precum renovarea birourilor CFR Dej. Trustul GAZETA a dezvaluit si modul in care Trafer a inteles sa-si onoreze multitudinea de contracte pe bani publici in zona Ardealului si a Moldovei.

Dupa debarcarea lui Simut de la sefia CFR, Trafer si-a facut un loc in "inima" lui Mihai Necolaiciuc. Prima dovada a fost contractul pentru renovarea garilor din Regionala CFR Iasi, unde Necolaiciuc a fost director inainte de-a ajunge la Bucuresti.

Generozitatea fostului director general al CFR a fost recompensata de Trafer printr-un apartament de protocol la Baile Felix . In anul 2002, cand afacerile mergeau ca pe roate, Trafer SRL a cumparat o cladire vis-à-vis de benzinaria OMV din Dej. La prima vedere, totul parea a fi o investitie facuta de o firma prospera.

De fapt, sursele noastre ne-au informat ca imobilul respectiv era garnisit cu o ipoteca de peste 30 de miliarde de lei, adica aproximativ 1 milion USD. Cladirea apartinea lui Grigore Savan, fratele lui Emil Savan-patronul firmei Sompan, sustinuta la randul ei de un alt potentat al zilei, pesedistul Alexandru Lapusan.

Grigore Savan a intrat intr-o perioada neagra din punct de vedere financiar si, conform surselor noastre nu a reusit sa sustina creditul obtinut de la BCR Dej. Atunci, dintr-o pornire "fraterna", Trafer SRL a achizitionat cladirea cu tot cu ipoteca la suma de 4 miliarde de lei.

Potrivit informatiilor noastre, confirmate din mai multe surse,Petric, directorul BCR Dej si unul din apropiatii lui Irimus si Savan, a sfatuit Trafer sa cumpere cladirea pentru a-l salva pe debitorul aflat in incapacitate de plata. Oricum, Trafer avea la ora respectiva contracte cu nemiluita.

"Imperiul" trafer a fost cladit cu grija, Barbur si Irimus stiind sa-si atraga de partea lor ofiteri SRI, din politia locala, dar si personaje sus-puse in diverse ministere, cu alte cuvinte persoane cu credibilitate si influenta.

De altfel, pentru dejeni nu mai sunt de mult un secret chefurile de pomina pe care le organiza Trafer la localul propriu din Nima, numit "Perla". Tarfer, firma cu bonitate la BCR Dej a mai obtinut un credit de la BCR, in valoare de 2 miliarde de lei, cu scopul declarat de-a infiinta o statiune in apropierea Dejului, in zona numita La Toroc, unde este un lac sarat.

Investitia a constat in doua bascule de balastru, spun localnicii. Cel mai probabil, banii au fost folositi cu chibzuinta de Trafer in alte scopuri, mai profitabile.

Insa, caderea regimului PSD a adus mari deservicii dejenilor de la Trafer, care desi au reusit in scurt timp sa creeze un imperiu financiar, cu tentacule in Bucuresti, Lugoj sau Iasi s-au trezit ca nu mai au cu ce sa-l intretina pentru ca noua conducere a CFR le-a taiat abonamentul la contracte.

Astfel, pentru recuperarea datoriilor la bugetul de stat, care au crescut spectaculos la suma de 49 de miliarde de lei in 2005, Administratia Finantelor Dej a deschis procedura de executarea silita a societatii, iar cladirea ipotecata la BCR a fost scosa la licitatie. Potrivit surselor oficiale, pretul de pornire este de 7 miliarde de lei.

Cu toate ca mai multe surse au confirmat faptul ca imobilul in cauza a fost supraevaluat acum trei ani la peste 30 de miliarde de lei, iar creditul a fost preluat de la Savan de Trafer, Petric, directorul BCR neaga acest lucru. "Creditul a fost luat pe mai multe cladiri si terenuri, inclusiv din Lugoj (unde Trafer are punct de lucru, n. red.) si din Bucuresti, pe o vila (probabil vila pavata cu marmura a lui Florentina Barbur, n.red.)si un hotel. Evaluarea s-a facut pe total. Cladirea de care vorbiti a fost, intr-adevar, cumparata de Trafer in 2001-2002. Cred ca a fost cumparata cu 4,5 miliarde. Noi le-am dat imprumut sa o cumpere si noi am ipotecat cladirea.

Insa o parte din suma a fost recuperata, la noi mai au vreo 5 sau 6 miliarde credit", a aratat directorul BCR Dej. Conform Administratiei Finantelor Dej, suma de pornire a licitatiei a scazut la 4,6 miliarde de lei pentru ca nu s-a inregistrat pana in prezent nici o oferta.

Odata cu colapsul Trafer SRL, una dintre piesele de rezistenta ale nucleului creat in Dej dupa Revolutie, s-ar putea ca celalte elemente sa urmeze aceeasi cale descendenta dupa principiul domino-ului.