In urma deciziei Executivului de a retrage paza cu jandarmi de la Aeroportul International Mihail Kogalniceanu, obiectivele de interes strategic national de pe teritoriul judetului Constanta au ramas fara o protectie corespunzatoare asigurata de structurile militare specializate ale statului.

Asa cum arata cotidianul nostru in mai multe randuri, situatia cea mai critica se inregistreaza la podurile dunarene ce asigura traficul rutier si feroviar peste Bratul Borcea la Fetesti si peste fluviu la Cernavoda.

De aproape patru ani, mai precis din data de 15 iulie 2002, podurile mixte feroviaro-rutiere de la Fetesti si Cernavoda sunt pazite „cu lanterna" de angajatii CFR-ului care mai executa cate o patrulare pe poduri doar atunci cand isi aduc aminte.

Situatia a fost semnalata in premiera de cotidianul „Replica" la inceputul acestui an si cu toate ca atat noi, cat si prefectul Danut Culetu am facut demersuri oficiale de informare asupra situatiei inadmisibile existente la podurile dunarene, demersuri adresate Ministerului Transporturilor, nici in prezent aceste obiective de importanta capitala pentru derularea schimburilor comerciale ale Romaniei nu beneficiaza de paza militarizata.

Situatia protectiei inexistente a podurilor dunarene se perpetueaza din perioada ministeriatului lui Miron Mitrea, surse demne de incredere sustinand chiar faptul ca fostul ministru al Transporturilor ar fi intentionat sa impuna CFR-ului semnarea unui contract de prestari servicii de paza la poduri cu o firma privata patronata de reprezentanti ai clientelei politice a PSD-ului, insa nu mai apucat sa puna in practica o astfel de masura dupa pierderea alegerilor de catre formatiunea politica din care facea parte.

Remes a impus bodyguarzi privati pentru paza unitatilor Fiscului

De altfel, potlogaria pe care Mitrea nu a mai avut timp sa o puna la cale nu reprezinta o noutate, fiind de notorietate faptul ca Decebal Traian Remes, fostul ministru taranist al Finantelor, a impus tuturor administratiilor financiare contractarea de servicii de paza cu o anumita firma privata de profil.

Revenind la situatia dezastruoasa a pazei obiectivelor strategice din judetul Constanta, trebuie amintit aici si faptul ca platforma Centralei Nuclearo-Electrice de la Cernavoda nu beneficiaza decat partial de paza asigurata de trupele de jandarmi, restul obiectivului fiind la cheremul unor firme particulare ale caror competenta si eficienta in depistarea potentialelor actiuni cu caracter terorist la adresa centralei este mai mult decat indoielnica. Cat despre Portul Constanta, acesta a ramas de mai multi ani sub „protectia" diverselor firme cu trecere la stabii din fosta conducere a Administratiei Portuare si a ministerului de resort, cu toate ca importanta strategica a acestui obiectiv este lesne de priceput chiar si pentru neavizati.

Ratiunea pentru care s-a renuntat la paza asigurata de jandarmi sau de alte institutii militare ale statului roman a obiectivelor de interes strategic national este greu de argumentat in contextul conflictului asimetric cu organizatiile teroriste, ce se manifesta la nivel planetar, doar daca nu cumva interesele patronilor anumitor societati private de protectie si paza nu au devenit intre timp cheia de bolta a sigurantei nationale a Romaniei.