Noua sala de conferinte a Centrului Roman de Afaceri „Marea Neagra“ din Mangalia a gazduit seminarul cu tema „Cum aducem turistii germani inapoi pe litoralul romanesc“, organizat de Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism din Romania.

La intalnire au participat principalii tour operatori care aduc turisti germani in tara noastra - ITS, TUI, Neckerman, FTI, Intertouring, Romatravel, Karpaten Turism, Miramundi - si reprezentanti ai autoritatilor locale si ai hotelierilor de pe litoral, printre acestia numarandu-se Corina Martin, presedintele ANAT, regiunea de Sud-Est, Dragos Anastasiu, presedinte al Comisiei de Incoming si

Turism intern si Livia Sima, vicepresedinte ANT. Marea majoritate a tour operatorilor a prezentat mai multe dintre motivele pentru care nemtii fug de litoralul romanesc, dar si de Romania in general, alegand Bulgaria, Grecia sau Turcia pentru petrecerea concediilor.

„La ora actuala, pe litoralul bulgaresc sunt circa 160.000 de turisti din Germania“, a aratat Wolfgang Schuld, tour operator ITS. „Este vorba, in primul rand, despre lipsa unei promovari coerente, a unei mediatizari, in care sa se arate adevarata fata a Romaniei.

Nu se stie nimic despre frumusetea Deltei Dunarii, despre litoralul romanesc, despre peisajele montane pe care le aveti. 96% dintre germani nu stiu ca, anul viitor, Sibiul va fi capitala culturala europeana. Din cele 15.000 de birouri ale agentiilor de turism din Germania, aproape 100% nu stiu mai nimic despre Romania.

Tot ce se stie la noi in tara este ca Romania este tara de la Marea Neagra, unde, candva, a trait Dracula“, a aratat tour operatorul german. Lipsa mediatizarii este un alt motiv pentru care nemtii nu aleg sa vina in Romania.

„Bulgaria a inteles importanta promovarii mediatice a tarii lor, astfel ca, periodic, sunt adusi in tara, pe cheltuiala statului si a hotelierilor, sute de ziaristi de specialitate din Germania. In Romania, Tarom-ul prefera sa zboare cu avioanele goale decat sa transporte gratuit ziaristii germani“, a aratat Wolfgang Schuld.

Preturile din Bulgaria - incomparabil mai mici decat in Romania

La categoria mediatizare negativa, se pare ca Romania este pe primul loc, „bobarnacele“ mediatice gen inundatii sau gripa aviara punand pe fuga si pe cel mai curajos turist german.

Mai mult, nemtii se plang de faptul ca, pe litoralul romanesc, preturile la cazare si servicii sunt comparativ egale cu cele din Monaco! Pentru o excursie, in cadrul careia se ofera mancare din belsug, stropita cu tuica si vin, in Bulgaria turistul trebuie sa scoata din buzunar 36 de euro, in timp ce, in Romania, pretul este cu 12 euro mai mare, iar serviciile mult mai slabe.

Calitatea serviciilor este execrabila in Romania, pentru ca angajatii nu sunt motivati, fidelizati. „Sezonul tine in Romania ceva mai mult de doua luni, iar angajatii, care nu au nici un fel de pregatire profesionala, incearca sa faca tot mai multi bani, fara sa le pese de nevoile turistilor.

Mai mult, o foarte mica parte dintre acestia este familiarizata cu o limba straina, astfel incat un dialog cu clientul este practic imposibil. „De cate ori ma duc intr-un restaurant de pe litoral, ospatarul ma priveste cu frica, fara sa ma intrebe ce doresc, daca vreau o cafea“, arata unul dintre reprezentantii touroperatorilor.

„Hotelurile si restaurantele ar castiga de patru ori mai mult daca ar sti cum sa isi trateze clientii“.

Plaje mizerabile, infrastructura veche de zeci de ani, cainii care sar pe turisti, manageri de hoteluri invechiti in functiile pe care le detin de zeci de ani, autoritati care refuza acordarea oricarui ajutor hotelierilor, acestea sunt numai cateva dintre cauzele reducerii drastice a numarului turistilor germani pe litoral. „Am venit cu familia pe litoral, la Neptun.

Am fost pur si simplu speriat, pe langa zecile de santiere, unde zgomotul era infernal, am vazut cladiri parasite, spatii care ar fi trebuit sa fie verzi erau maro, iar acolo unde erau verzi era vorba despre un adevarat hatis“, a declarat Winfried Hildebrandt, reprezentantul IBD-GTZ Romania.

Un milion de euro pentru promovarea turismului romanesc pe pietele externe

„Printre solutiile propuse de Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism din Romania se numara, in primul rand, crearea unui comandament al litoralului si al unui „master plan“ pentru anul viitor, in colaborare cu hotelierii, agentiile de turism si autoritatile locale.

Un astfel de comandamant exista la Prefectura Constanta, dar fara ca vreun reprezentant al hotelierilor sa faca parte din el“, a declarat pentru „Replica“ Corina Martin, presedinte ANAT, regiunea de Sud-Est.

De asemenea, participantii la seminar au cerut, printr-un memoriu scris, alocarea de catre autoritatile romane a unui milion de euro pentru promovarea Romaniei pe piata germana, in mass-media din Germania.

Pentru o imagine concreta in privinta numarului turistilor germani in Romania, am apelat la Wolfgang Schuld, tour operator ITS, care ne-a declarat ca, in 1985, in tara au venit 300.000 de turisti germani, in timp ce in 2006, aproape 12.000 de germani vor alege sa isi petreaca sejurul la mare. Unul dintre cei mai importanti tour operatori, TUI, a adus anul trecut 25.000 de nemti pe litoral.

Anul acesta - 4.000. „Operatorul a acordat Romaniei o sansa in plus, pentru ca nu s-a retras de pe piata romaneasca, dar acest lucru ar putea fi posibil, incepand cu 2007“, ne-a declarat presedintele ANAT, regiunea de Sud-Est, Corina Martin.