Constructia Autostrazii Transilvania este asteptata in Salaj mai cu seama pentru despagubirile care urmeaza sa fie acordate decat pentru importanta proiectului din punct de vedere economic. De ce? Pentru ca cei peste a caror terenuri va trece autostrada au auzit ca vor primi mii de euro pe hectar.

Autostrada va intra in Salaj pe la Marca si va traversa apoi comunele Ip, Nusfalau, Varsolt, Crasna, Mesesenii de Jos, Agrij, Treznea, Buciumi, Romanasi, Sanmihaiu Almasului si Zimbor. Masuratorile necesare realizarii proiectului au demarat inca de acum doi ani si intr-o parte din comunele amintite s-au finalizat.

Potrivit acestor masuratori realizate de specialisti topografi si angajati de la Compania Nationala de Drumuri Nationale, aproximativ 2.000 de salajeni urmeaza sa primeasca despagubiri. Pentru Salaj nu au fost stabilite deocamdata sumele care vor fi acordate ca despagubiri, dar se estimeaza ca pentru fiecare metru patrat de teren pe care va trece autostrada vor fi acordati doi euro.

Din primele masuratori a reiesit ca in comuna Crasna vor primi despagubiri circa 500 de persoane, in Mesesenii de Jos aproximativ 530 de persoane, la Zimbor alte 200 de persoane, in Romanasi 200, in Marca peste 100, iar la Ip aproximativ 100.

Mai urmeaza sa fie efectuate masuratori la Treznea si Sanmihaiu Almasului, pentru stabilirea cu exactitate a numarului de persoane care vor primi despagubiri, iar in celelalte comune sa se finalizeze. Cand vor fi acordate despagubirile si in ce conditii nimeni nu stie cu exactitate.

Oficial, Guvernul va asigura despagubiri in valoare de peste 65 de milioane de lei noi, pentru exproprierile de pe raza localitatilor, Gilau, Campia Turzii, Floresti, Savadisla, Petrestii de Jos, Luna, Sandulesti, Abram, Suplacu de Barcau, Balc, Chislaz, Tauteu, Sarbi, si Biharia. Nici in prezent nu se stie suma care va fi pusa la dispozitie pentru despagubirea salajenilor.

Asta cu atat mai mult cu cat lucrarile de constructie a autostrazii in Salaj nici macar nu au demarat, desi ar fi trebuit sa inceapa inca din primavara.

Amanari, peste amanari

Am luat legatura cu purtatorul de cuvant al companiei Bechtel, filiala Cluj, Bogdan Sgarcitu, pentru a ne oferi cateva informatii cu privire la lucrarile de constructie a autostrazii in Salaj. Am primit un raspuns cat se poate de sec: „Lucrarile au reinceput in judetul Cluj, pe raza comunei Tureni. Urmatoarea sectiune pe care se va lucra va fi Suplacu de Barcau - Bors”.

Ce inseamna asta? Inseamna ca lucrarile pe raza judetului Salaj vor demara in cel mai bun caz spre sfarsitul acestui an, iar in cel mai rau caz abia la anul. Lucrarile au fost amanate in mai multe randuri, iar ca argumente au fost aduse lipsa de fonduri si discutiile la nivel politic cu privire la firma Bechtel, pentru faptul ca a fost numita direct, fara licitatie.

Un alt semn de intrebare apare in cazul acelor terenuri pe care se afla case. Suma de doi euro va fi oferita pentru terenuri fara a se specifica daca este vorba si de terenuri pe care se afla locuinte.

Mai multi analisti de pe piata imobiliara au considerat ca o data cu constructia autostrazii se va ajunge la procese, pentru ca multe din persoanele care urmeaza sa fie expropriate vor fi nemultumite de sumele oferite. In Salaj se asteapta insa cu nerabdare constructia autostrazii, iar asta din dorinta de a castiga cat mai multi bani.

Tocmai in aceasta idee preturile la terenuri in comunele prin care va trece autostrada au crescut si de zece ori. Spre exemplu, in Crasna, pretul unui hectar de teren extravilan a crescut de la 3-4 milioane de lei vechi la peste 20 de milioane de lei vechi.

Afaceri imobiliare si efecte economice

Au aparut deja persoane interesate de cumpararea de cat mai multe terenuri in comunele Crasna, Nusfalau si Romanasi in ideea in care vor fi acordate despagubiri. Numai ca nimeni nu vinde la ora actuala terenuri in aceste comune din motive usor de inteles. Oamenii spera ca se vor imbogati.

Nu va fi tocmai asa, pentru ca terenurile vor fi evaluate si se va tine cont de zona in care se afla si de calitatea acestora din punct de vedere agricol. Spre exemplu, in Zalau, un ar de teren costa intre 3.000 si 7.000 de euro, ceea ce inseamna ca un hectar de teren poate ajunge si la 700.000, cu mult peste cat se va plati pentru un hectar din comunele prin care va trece autostrada.

Lasand la o parte problema despagubirilor, autoritatile salajene spera ca prin constructia autostrazii in Salaj vor veni investitori care vor investi bani in constructia de moteluri, unitati de alimentatie publica, benzinarii, ateliere service si alte proiecte.

Asta cu atat mai mult cu cat autostrada va avea un punct de legatura si cu viitoarea sosea de centura a Zalaului, sosea care va permite accesul si la parcul industrial al municipiului. Mai urmeaza sa se stabileasca cu exactitate perioada in care vor fi acordate despagubirile si daca banii vor fi repartizati persoanelor expropriate toti o data sau in transe.