Scheletul metalic neautorizat care, in urma cu cateva luni, a fost ridicat in plin centrul municipiului Timisoara, la cativa metri de cladirea Operei, continua sa fie folosit pe post de "berbece" de catre opozitia locala pentru a se lovi in primarul Gheorghe Ciuhandu.

Edilul a devenit si mai vulnerabil la critici, dupa ce a propus infiintarea unei comisii care sa se ocupe de acest caz, adversarii sai politici sustinand ca s-a confirmat zicala ca: "atunci cand nu se doreste rezolvarea unei probleme, se infiinteaza o comisie".

In ciuda pesimismului cu care s-a privit activitatea comisiei de analizare a situatiei spatiului cu alta destinatie decat cea de locuinta din pasajul subteran din Piata Operei, aceasta a analizat situatia din teren si, zilele trecute, a prezentat raportul final. In document, pe post de concluzie, se recomanda organizarea unei dezbateri publice cu privire la legalizarea sau demolarea constructiei.

Istoria unei constructii ultracentrale

In baza informarilor intocmite de Directia Patrimoniu, Directia Urbanism si Serviciu Juridic, membrii comisiei au refacut traseul avizelor si lucrarilor din teren, chiar si a celor executate doar in baza unor aprobari verbale.

Istoria controversatului schelet metalic a inceput in 12 martie 2004, cand presedintele Consiliului Judetean Timis, Dan Ioan Sipos (PSD), a semnat certificatul de urbanism nr.167 si autorizatia de constructie nr. 93.

Dupa aproape o luna si jumatate, SC "Art" SRL Timisoara, firma apartinand maestrului lojei masonice din care facea parte si Sipos, a inceput lucrarile. Acestea nu au fost finalizate in cele 12 luni de valabilitate a autorizatiei, astfel ca SC "Art" SRL a solicitat si obtinut de la Primarie doua certificate de urbanism (nr. 3.106/14.06.2005 si nr.6.426/25.11.2005) pentru refacerea toaletei publice din Centru, aflata tot in pasaj, si constructii pentru servicii bar si acoperire intrari.

Desi al doilea certificat era conditionat de intocmirea unei documentatii de urbanism PUZ, precum si obtinerea unei autorizatii de constructie, SC "Art" SRL a ignorat toate obligatiile si a montat in plin centrul orasului, in contrast cu peisajul arhitectonic, 15 cadre metalice, care dadeau senzatia unui miriapod urias.

Mai mult, Directia Urbanism a Primariei Timisoara a observat ciudata constructie abia in februarie 2006, la cateva luni de la mutilarea zonei centrale si, din cauza presiunii mediatice, a dispus sistarea lucrarilor si desfiintarea constructiei. Totodata, primarul Gheorghe Ciuhandu a emis o dispozitie (nr. 647/13.03.2006) prin care a dispus demolarea stalpilor.

Directia Patrimoniu a trecut la punerea in aplicare a dispozitiei, a demolat doi stalpi, dupa care conducerea "Art" SRL a obtinut o sentinta civila (nr. 200/CA/2006) de suspendare a dispozitiei edilului. Actualmente, partile aflate in conflict si opinia publica locala asteapta ca instanta sa decida continuarea lucrarilor sau demolarea constructiei din Piata Victoriei.

De la aparitia scheletului metalic s-a vorbit pe la colturi despre arhitectul care a gandit si proiectat constructia. Presedintele Ordinului Arhitectilor Timis, Adrian Ionasiu, a recunoscut ca a realizat controversatul proiect si a venit cu argumente prin care doreste sa obtina validarea acestuia.

"E o lucrare care are doua sau trei valente. Cea mai importanta este de semnalizare a faptului ca exista ceva in subteranul respectiv. Apoi, are rol de protectia acelor intrari si, in al treilea rand, prin aceasta constructie pasajul s-ar extinde in afara cu locuri de terasa. Principala calitate a constructiei este reversibilitatea, adica poate fi inlaturata oricand daca apar alte solutii.

Proiectul propune multe lucruri, inclusiv o remodelare a intregii zone de langa muzeu, care arata deplorabil", a afirmat Ionasiu.