Guvernul cauta solutii pentru limitarea importurilor de pneuri uzate si imbracaminte second-hand, dupa ce ministrii au incercat sa interzica acest tip de comert, dar au realizat ca regulile Uniunii Europene nu le permit sa aplice o astfel de masura, au declarat surse guvernamentale.

Executivul a mandatat Ministerul Economiei si Comertului, in urma cu aproximativ o luna, sa elaboreze un proiect de act normativ privind interzicerea importului de pneuri uzate si a altor produse folosite, inclusiv imbracaminte purtata sau uzata.

Ministerul a evitat, insa, sa redacteze un astfel de document dupa ce a realizat ca o astfel de restrictie este incompatibila cu prevederile Tratatului UE.

In sedinta Guvernului de saptamana trecuta, ministrul Economiei si Comertului, Codrut Seres, si ministrul delegat pentru Comert, Iuliu Winkler, au prezentat premierului Tariceanu un document prin care sunt amintite angajamentele asumate de Romania in cadrul Organi-zatiei Mondiale a Comertu-lui (OMC) si in negocierile cu UE, precum si impactul unei masuri de interzicere a importului de pneuri si

im-bracaminte uzata asupra procesului de integrare europeana. Ei au amintit, conform surselor citate, ca membrii OMC au obligatia sa nu aplice restrictii la import, in afara taxelor vamale, si ca Romania trebuie sa respecte angajamentele asumate la negocierile cu UE pentru capitolul privind libera circulatie a marfurilor.

Exceptiile stipulate de reglementarile OMC permit interzicerea importurilor unor produse in cazul in care sunt invocate masuri de protectie a vietii si sanatatii populatiei, pe baza unor studii stiintifice.

“Intentia de a adopta masuri comerciale restrictive in faza finala a pregatirilor de aderare la UE ar putea repune in discutie gradul de pregatire a Romaniei in domeniul pietei interne, dand un semnal negativ asu-pra capacitatii de a soluti-ona dificultati ale industriei prin alte masuri decat cele de natura comerciala.

Este posibil ca un astfel de demers sa se reflecte negativ in raportul de monitorizare din septembrie, adaugand noi aspecte sensibile la cele deja existenteT, se arata in documentul prezentat.

O astfel de masura ar trebui inaintata si Comisiei Europene

Cei doi ministri au explicat Guvernului ca daca se insista, totusi, in promovarea unei astfel de masuri, atunci este necesar ca proiectul de interdictie a importului sa fie transmis spre consultare Comisiei Europene, impreuna cu nota de fundamentare din care sa rezulte masurile luate deja de autoritati pentru combaterea cauzelor, eventuala lipsa de rezultate a acestora si necesitatea unei masuri urgente in acest sens.

Dupa observatiile primite din partea celor doi ministri, premierul Tariceanu a cerut ministrului Mediului, Sulfina Barbu, sa gaseasca o solutie prin care marfurile second-hand sa nu mai fie importate sub titulatura de “produseT, ci sub denumirea de “deseuri verziT.

In acest mod, pneurile si hainele vechi importate nu ar mai putea fi vandute in magazinele specializate, ci ar trebui arse sau reciclate, printr-un sistem controlat de autoritati, au afirmat sursele.

In 2001, Autoritatea pentru Protectia Consumatorilor a anuntat ca va actiona pentru interzicerea comertului cu imbracaminte second-hand si va propune majorarea cuantumului amenzilor pentru contravenienti, dupa ce fostul premier Adrian Nas-tase ceruse autoritatilor sa se implice in prevenirea im-bolnavirii populatiei ca ur-mare a importurilor de haine “la mana a douaT.

In acelasi an, Guvernul a aprobat o hotarare care stabilea ca imbracamintea si articolele textile folosite, destinate copiilor in varsta de pana la trei ani, pot fi importate si comercializate numai daca au fost supuse operatiunilor de dezinfectie si dezinsectie.

Hotararea a fost abrogata anul trecut de Executiv, pentru a indeplini angajamentele asumate in negocierile cu UE privind libera circulatie a marfurilor.

Imbracaminte uzata de peste 19 milioane de euro

In 2005, Romania a importat 67.182 de tone de imbracaminte uzata sau purtata, in valoare de 19,2 mi-lioane de euro, in timp ce cantitatile importate in pri-mele patru luni ale acestui an s-au ridicat la 20.972 de tone, cu o valoare de 6,1 milioane de euro.

Majoritatea marfurilor au fost importate din statele membre ale UE (in proportie de 91%), restul produselor fiind achizitionate din Statele Unite, Elvetia, Canada, Norvegia.

Importurile de pneuri uzate s-au cifrat anul trecut la 12.373 de tone, cu o valoare de 3,5 milioane de euro, in timp ce cantitatile importate in primele patru luni ale acestui an s-au ridicat la 3.294 de tone, in suma de 811.000 de euro, provenind in principal din Elvetia, Statele Unite, China, Israel, Turcia.

Firmele de produse “la mana a doua” protesteaza

Patronii firmelor care comercializeaza haine se-cond-hand contesta intentia Guvernului de a limita im-portul acestor produse, sus-tinand ca pe piata exista o cerere mare din partea populatiei si ca astfel de activitati comerciale sunt practicate in toate tarile membre ale Uniunii Europene. “Mi se pare absurd sa blochezi vanzarea de haine second-hand.

In toate tarile din Uniunea Europeana acest tip de comert este permis, asa ca nu inteleg de ce nu ar putea sa functioneze si la noi, mai ales ca exista cerere pe piata, iar afacerea merge acceptabilT, a declarat Erika Kis, directorul general al Best Choice Targu Mures, magazin care vinde haine second-hand.

Directorul general al firmei de comert cu produse second-hand Gertextil Bistrita, Silviu Muthi, considera la randul sau ca intentia Executivului nu este justificata economic si ar provoca grave probleme pe piata de imbracaminte.

Raportarea la situatia din statele membre ale UE ramane unul dintre principalele argumente prin care patronii firmelor de profil se pronunta impotriva limitarii importurilor.

“Nu este corect ca magazinele second-hand sa fie eliminate, deoarece si in Occident sunt astfel de firme si niciun guvern nu se gandeste sa le puna piediciT, a afirmat Carmen Vacaru, director in cadrul companiei Euromex Sibiu.