Fenomenul X si amenda de 100.000 de euro pe zi

de Ioana Lucacel, Mircea Crisan     Gazeta de Maramures
Miercuri, 28 martie 2007, 0:00


(Foto: Gazeta de Maramures)

Termene depasite, posibilitatea activarii procedurii de infrigement si implicit a amendarii cu 100.000 de euro pentru fiecare zi de intarziere, solutii care impun derogari de la directivele europene. Pe scurt, povestea iazului de decantare Bozanta, pe care, teoretic, nu ar mai fi trebuit sa se depoziteze deseuri de la finele anului trecut. Practic...



Din cauza nerespectarii angajamentelor de mediu, Romania poate fi amendata de Comisia Europeana cu 100.000 de euro pentru fiecare zi de depasire a termenelor stabilite. Procedura poarta denumirea de infrigement si poate fi fi activata din varii motive. Unul dintre ele ar putea fi si Iazul de decantare Bozanta.



Concret, potrivit unei hotarari de Guvern (HG 349/2005) care implementeaza directiva europeana privind depozitarea deseurilor, pe acest iaz trebuia sistata depozitarea la 31 decembrie 2006.



Cum la acea data activitatea Remin era in “stand-by”, in iazul Bozanta nu mai era depozitat steril, in schimb, intrau ape de mina, namoluri de la toate statiile de epurare a apelor miniere, aflate in administrarea Conversmin, si namolul de la statia de epurare a Baii Mari. Intr-un final “glorios”, Conversmin se pare ca s-a conformat hotararii de Guvern.



In schimb, Remin continua sa deverseze apele de mina in iaz, iar S.C Vital S.A continua sa depoziteze namolul de la statia de epurare, in baza unui contract cu Remin. Cum situatia e subreda, s-au cautat solutii care sa impace si “capra si varza”, cum ar veni. Adica sa rezolve si problema depozitarii deseurilor, dar sa respecte si directivele europene.



Potrivit unui studiu, iazul ar fi in siguranta doar daca s-ar mai depozita inca 800.000 de tone de steril. Numai ca, legal, solutia gasita de experti nu poate fi aplicata. Deocamdata. Derogare de la directive UE? Potrivit studiului comandat de Remin, stabilizarea iazului cu cele 800.000 de tone de steril ar dura doi ani.



Practic, in aceasta perioada, legea nu ar putea fi respectata si, implicit, nici directivele europene.



Ori, in acest caz, Comisia Europeana ar putea recurge la procedura de infrigement, iar Statul Roman s-ar putea pricopsi cu o amenda uriasa: 100.000 de euro pentru fiecare zi de intarziere in aplicarea directivelor si angajamentelor asumate! Singura solutie ar fi obtinerea unei derogari de la aceasta directiva pentru perioada in care s-ar stabiliza iazul.



Directorul Remin, Vasile Pintea, spune ca s-au initiat deja demersurile pentru aceasta solicitare, iar acum mingea e in curtea Ministerului Mediului: “numai apele de mina si namolul de la Vital se mai depoziteaza in iaz. Dar, potrivit studiului, ar fi nevoie de 800.000 de tone de steril pentru a-l nivela.



Acest steril ar urma sa vina de la minele cu care vom incepe sa lucram dupa ce ne rezolvam problema datoriilor istorice cu Electrica. Daca incepem activitatea, in doi ani am putea depune aceasta cantitate de steril. Am obtinut avize de peste tot, dar ne trebuie o derogare de la directivele UE, pe care trebuie sa o obtina Ministerul Mediului, acum de ei depinde.



Daca nu obtin aceasta derogare, atunci exista un plan B pentru noi: depozitarea pe Iazul Transgold-ului, Aurul, pe care se sisteaza depozitarea doar la finele anului 2010. In cazul in care am obtine derogarea, in prima faza facem depunerea si doar dupa aceea ecologizarea iazului”.



"Ii dam drumul in Sasar!”



Daca Remin are un plan B in cazul in care Ministerul Mediului nu obtine derogari de la directivele europene, SC Vital SA nu prea are unde depozita namolul de la statia de epurare a Baii Mari. Singura solutie ar fi sa se sisteze ... epurarea.



Mircea Mecea, director tehnic Vital, a spus ca: “nu sunt multe variante, acum se lucreaza la planul de inchidere, dar vor fi solutii date de Guvern, de cei de la Agentia de Mediu. Pana se termina statia de epurare nu avem alte solutii, decat eventual sa nu mai epuram apa. Sa deversam direct apa in Sasar, ceea ce fac foarte multe orase din tara care nu au statii de epurare.



Nu se intampla o catastrofa, doar o chestie imorala pana la urma, dar alta varianta nu exista. Nu este decizia noastra si statia de epurare din oras apartine Consiliului Local (CL). Se vor gasi masuri care se vor lua de CL, Primarie, Agentia de Mediu. Asta este solutia, inca doi ani asa se va merge. Niciodata nu se va putea trece de la o situatie la alta fara o perioada de tranzitie.



Trecerea va fi un pic mai lenta pentru toata lumea. Namolul asta nici nu este solidificat, sa-l ducem pe rampa de gunoi. Nici nu-l putem duce altundeva, pentru ca e nevoie de autorizatii si pana pana primim autorizatii trec cei doi ani. Toata lumea e interesata de gasirea unei solutii, inclusiv Ministrul Mediului o sa ne sprijine pentru ca nu se pot lua masuri absurde”.



Reprezentantii Agentiei de Protectie a Mediului (APM) recunosc ca situatia are iz de ilegalitate si ca exista riscul activarii procedurii de infrigement. Numai ca, nu pot decat sa traga semnale de alarma. In schimb, Comisia Europeana ne-ar putea amenda...



"Suntem intr-o situatie de ilegalitate!”



Viorel Iancu, director executiv al Agentei de Protectie a Mediului Maramures, a spus ca: “activitatea de depozitare e sistata pe Iazul Bozanta si s-a depus in prima faza documentatia pentru avizul de incetare a activitatii. Va urma inchiderea lui. APM si Garda de Mediu au atentionat ca pentru namolul de la Vital va trebui sa se gaseasca alta solutie. Nu stiu care, ii priveste pe dansii.



Studiul facut de expertul adus de Remin si faptul ca zice sa se mai depoziteze pe iaz, deocamdata este poveste. La noi nu a solicitat nimeni asa ceva. In primul rand, trebuie sa negocieze Romania cu UE ori, deocamdata, n-am auzit sa fie asa ceva.



Cand va aparea acea derogare, noi vom putea spune da, promovam aceasta documentatie (cand ni se va depune), in sensul ca se mai depoziteaza 800 mii de tone. Dar se poate spune si ca nu mai trebuie sa se depoziteze, ca se poate veni cu buldozerele de pe margini sa se ridice pe mijloc si gata (pentru stabilizare - n.red).



S-a pus problema ca Remin-ul nu mai are voie sa depoziteze steril, iar acum nu se mai depoziteaza. Intr-adevar, este problema apelor de mina si namolul de la Vital. Pentru apele de mina exista un proiect distinct sa se faca o statie de epurare, dar, pana atunci, se pune intrebarea ce faci cu apele de mina. Nu le mai dai pe iaz, le dai in Sasar? Riscul este al celor de la Vital.



Ei au stiut foarte bine de acum doi ani ca trebuie sa gaseasca o solutie. La noi lucrurile sunt foarte clare: in momentul cand se primeste derogarea in sensul ca s-a tratat cu UE, e bine. Pana atunci, nu e. Noi am atentionat ca suntem intr-o situatie de ilegalitate si riscam sa se activeze starea de infrigement.



In aceeasi situatie e si Romplumb cu depozitul de zgura si o statie de distributie a carburantilor de dincolo de Deal, Miana Tex. Noi ne facem datoria prin a aduce la cunostinta ca se intampla fenomenul X. Nu putem decat sa tragem unele semnale. Nu stiu pana cand vom putea lungi aceasta situatie”.



Si Crisan Calin, comisar sef al Garzii Nationale de Mediu - Comisariatul Judetean Maramures, e de parere ca: „din punctul de vedere al Garzii Nationale de Mediu, cata vreme nu se obtine o derogare de la HG 349 care transpune directiva deseurilor pe linia iazurilor de decantare nu se poate depozita in iazuri niciun deseu”.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















114 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by