Opt probleme majore ale vinietei de București

de Catiușa Ivanov     HotNews.ro
Luni, 28 octombrie 2019, 13:09 Actualitate | Opinii


Catiusa Ivanov
Foto: Facebook
Consiliul General a aprobat săptămâna trecută, la propunerea Gabrielei Firea, introducerea vinietei Oxigen din 2020 pentru mașinile sub Euro 4, iar mașinile sub Euro 3 nu vor mai avea acces în centrul orașului de luni până vineri, între orele 7.00 și 22.00. Din 2021 și autoturismele Euro 4 vor plăti vinieta, iar cele noneuro, Euro 1 și Euro 2 nu vor mai avea voie deloc în București. Din 2024 restricția se aplică și celor Euro 3.

Măsura taxării mașinilor poluante este una bună, aplicată la nivel european în marile capitale, însă din cauza grabei cu care este aplicată și a lipsei alternativelor nu va duce la rezultate spectaculoase. Firesc era ca întâi să avem un transport public decent, piste pentru biciclete, parcările park&ride pentru navetiști, o șosea de centură viabilă și abia apoi mașinile care poluează să fie taxate. În lipsa acestora vinieta va fi în principal o sursă de venit bunicică la bugetul local.

Lipsa alternativelor

Ca să lași mașina acasa trebuie să ai cu ce să ajungi la muncă sau cu ce să-ți duci copilul la creșă/grădiniță/școală. Mulți folosesc mașina din comoditate, dar și mai mulți o folosesc de nevoie. Cu excepția zonelor unde este metrou sau sunt linii de tramvai delimitate cu gard sau borduri, restul mijloacelor de transport nu au benzi unice și stau blocate zeci de minute în trafic. Evident că este mai confortabil să stai blocat în trafic în mașina ta, cu aer condiționat, muzică bună, decât într-un autobuz aglomerat și murdar.

Gabriela Firea a spus în mai multe rânduri că a luat măsuri pentru reducerea poluării și îmbunătățirea transportului public și a cumpărat 400 de autobuze Otokar, fiind în procedură de licitație achiziția a 100 de tramvaie, 100 de troleibuze, 100 de autobuze electrice și 150 autobuze hibrid. Este un lucru foarte bun că a făcut aceste achiziții și că se vor face. De peste 10 ani Primăria Capitalei nu mai achiziționase nimic nou, avem tramvaie din anii '60-'70 pe străzi, ceea ce este o rușine. Ce nu spune însă Gabriela Firea este că mai durează până vin tramvaiele, autobuzele și troleibuzele noi, cel puțin 2 ani. Că nu are nimeni disponibile 100 de tramvaie de azi pe mâine.

În plus, ceea ce nu înțelege primarul sau nu vrea să recunoască este faptul că toate măsurile de reducere a traficului trebuie aplicate în același timp și nu este necesar doar să îmbunătățești transportul public. Mai trebuie să faci și benzi unice (a făcut doar două în acest mandat pe linia 21 și a tramvaielor 1).

După aproape 3 ani și jumătate de mandat o altă mare restanță a Gabrielei Firea sunt pistele pentru biciclete. Și aici nu mă refer la câțiva kilometri, ci la o rețea viabilă, să poți ajunge din orice capăt al orașului în centru în condiții de siguranță.

Nici parcările park&ride promise încă de pe vremea primarului Adriean Videanu nu s-au făcut. A făcut Metrorex parcarea de la Străulești și primarul Daniel Băluță a mai făcut două, la IMGB și la Piața Sudului, dar sunt insuficiente. În lucru mai este și parcarea de la capătul Șoselei Pantelimon, făcută de Primăria Capitalei, dar mai durează cel puțin jumătate de an până va fi gata. Oricum, sunt insuficiente, iar ca să ajungă până la ele șoferii trebuie să plătească vinieta, că nu scrie nicăieri că respectivele bucățele de drum sunt exceptate.

În lipsa alternativelor cred că foarte mulți vor plăti ca să folosească în continuare mașina, iar aerul pe care-l respirăm va fi în continuare poluat.

Tot la capitolul lipsuri, de data aceasta pentru cei care doar traversează orașul, se află o șosea de centură viabilă. Nu cred că vrea nimeni să meargă prin București, dacă vine de la Pitești și are treabă la Constanța, dar dacă prin București face o oră, iar pe centură două ore, va alege varianta în care petrece mai puțin timp în trafic, chiar dacă plătește 5/15 lei. Este adevărat centura nu este în administrarea Primăriei Capitalei, ci a Ministerului Transporturilor, este treaba lor să o facă și va mai dura câțiva ani până jumătate din inelul de centură va fi gata, astfel încât să se poată ajunge direct de pe A1 pe A2. Pentru diminuarea traficului de tranzit este necesară măcar finalizarea acestei bucăți.

Graba

Proiectul de introducere a vinietei Oxigen și de implementare a unor restricții pentru zona centrală a apărut în luna august, a fost aprobat la final de octombrie și majoritatea prevederilor se vor aplica de la 1 ianuarie 2020. Este un timp mult prea scurt pentru cei care doresc să schimbe mașina, poate să-și mute copilul la o școală mai aproape de casă, să schimbe serviciul etc. Un Logan nou costă de la 7.000 de euro, nu știu câtă lume are acești bani disponibili pe loc, în plus, până vine mașina durează, foarte puține modele sunt disponibile pe loc.

O altă problemă este că măsura este luată pe final de mandat, adică nu are legitimitate. Ce se întâmplă dacă Gabriela Firea pierde alegerile? După ce s-au cheltuit bani pentru toată infrastructura necesară (camere, soft-uri) vine noul primar și o anulează? Ce mesaj primesc cei care au investit și și-au schimbat mașina?

Neasumarea clară a unor ținte

Nici în proiectul de hotărâre nici în declarațiile din spațiul public Gabriela Firea nu și-a asumat niște rezultate clare după implementarea taxei. De exemplu că poluarea cu PM10 (praf) va scădea cu 30% în zona centrală și 10% în restul orașului în șase luni de la aplicarea măsurii. Sau că numărul de mașini sub Euro 3 din trafic va scădea în primul an cu 20-30%. Adică să știe omul pentru ce plătește și dacă măsura este una bună.

Inconsecvența

În urmă cu aproape 3 ani, la propunerea lui Liviu Dragnea, PSD, partid din care face parte și Gabriela Firea, a scos timbrul de mediu, acea taxă pe care cetățenii care cumpărau mașini vechi o plăteau la înmatriculare. După scoaterea ei foarte mulți români, bucureșteni, și-au cumpărat mașini vechi de 1.500-2.000 de euro. Nu mai puțin de 100.000 de mașini vechi au fost înmatriculate în 2017 în București. La nivel de țară circa 40.000 de mașini SH sunt înmatriculate în fiecare lună.

După atât de puțin timp să vii să spui că nu mai au voie cu ele în București sau că au voie doar dacă plătești nu este corect și nici moral.

Inechitate

Potrivit hotărârii adoptate, majoritatea instituțiilor publice sunt exceptate de la plata vinietei și au voie să circule cu mașinile poluante în tot Bucureștiul. Dacă ni se cere nouă să ne schimbăm mașinile și să nu poluăm, de ce nu dau ei mai întâi un exemplu?

Diferențe între diesel și benzină

Proiectul nu face diferența între mașinile care funcționează pe diesel sau benzină. De exemplu, un Euro 4 diesel poate polua mai mult decât un Euro 4 pe benzină, iar majoritatea orașelor europene care aplică taxă de acces în centru și taxă de congestie fac diferența între cele două.

Măsuri neaplicate corect

În ultimii doi ani, Primăria Capitalei a aprobat două măsuri foarte bune pentru reducerea traficului pe zona centrală și descurajarea folosirii mașinii personale. Anul trecut a majorat taxa de parcare în centrul Bucureștiului, până la 10 lei/oră în parcările publice, iar dacă măsura ar fi fost aplicată corect, poluarea în zona centrală s-ar fi redus simțitor. Municipalitatea însă nu a fost capabilă să aplice corect măsura, în sensul că a majorat taxa în parcările publice, care sunt însă puține, iar în rest se parchează pe trotuar la liber și pe prima bandă, deci mașinile continuă să vină în zona centrală. Mai mult, măsura a avut efecte negative, în sensul că trotuarele sunt mai pline ca niciodată de mașini, iar cine vrea să meargă pe jos de multe ori nu are pe unde.

A două măsură este ridicarea mașinilor care staționează neregulamentar pe carosabil, începând cu 26 august. În prima lună s-au ridicat circa 255 de mașini, o medie de 10/zi. Rezultatele au început deja să apară, însă deocamdată nimic spectaculos. Rămâne de văzut în câteva luni ce se va întâmpla, dacă Primăria se va ține de treabă.

Dreptul la proprietate

Bucureștenii care locuiesc în centrul Capitalei și au mașini sub Euro 3 ar putea fi amendați dacă nu renunță la mașină sau nu o înlocuiesc cu una mai nouă, după 1 ianuarie 2021. Ce vor face cei care locuiesc în zona respectivă cu mașinile dacă doresc să le folosească doar în weekend? Unde le duc?

Mihai Teodorescu, șeful Direcției Transporturi din Primăria Capitalei, a explicat pentru HotNews.ro că instituția nu deține date referitor la numărul rezidenților care au o mașină sub Euro 3, dar vor fi ajutați prin vouchere sau printr-un stimulent financiar, dedicat lor, să-și înlocuiască mașina. Acesta spune că scopul Primăriei nu este să-i vâneze și să-i amendeze și mizează pe buna credință a cetățenilor, dar în final se poate ajunge și la sancțiuni. Însă totul este la nivel declarativ.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















47530 vizualizari

  • +19 (31 voturi)    
    Comparatie diesel / benzina (Luni, 28 octombrie 2019, 13:25)

    Inapasevedeinvers [utilizator]

    A facut cineva comparatie intre cat polueaza 4 litri de motorina si 7 litri de benzina care se consuma/ard pe aceasi distanta in doua motoare de aceasi capacitate?
    • -16 (20 voturi)    
      aceeasi (Luni, 28 octombrie 2019, 14:07)

      Inapasevedeinvers [utilizator] i-a raspuns lui Inapasevedeinvers

      -
    • +6 (20 voturi)    
      Daca taceai... (Luni, 28 octombrie 2019, 16:00)

      IoPaNet [utilizator] i-a raspuns lui Inapasevedeinvers

      Normele de poluare sunt exprimate in grame pe kilometru, asadar consumul este irelevant (ar fi fost relevant doar daca erau exprimate in grame pe litru).

      O masina diesel euro 3/4/5 polueaza de 3 ori mai mult decat una pe benzina cu aceeasi norma de poluare, pentru ca normele de poluare pentru diesel erau cam de 3 ori mai "relaxate" decat pentru benzina. Situatia se schimba abia odata cu euro 6, cand diferentele permise sunt mult mai mici.
      • +6 (8 voturi)    
        Stiti bancul ala cu nebunii... (Luni, 28 octombrie 2019, 16:45)

        IoPaNet [utilizator] i-a raspuns lui IoPaNet

        1 plus 1 fac 2, dar ma enerveaza! :-))

        Eu nu mi-am exprimat o opinie, am scris un fapt verificabil. Cu ce deranjeaza adevarul?
      • +2 (4 voturi)    
        normele alea sunt niste limite nu sunt valori (Luni, 28 octombrie 2019, 21:16)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui IoPaNet

        absolute
        Adica nu cred ca iti inchipui ca o masina de 1,4 va emite la fel ca una de 2,2(vorbim de acelasi carburant si aceeasi clasa de poluare).
        Pe de alta parte nici-o masina nu va emite fix in parametrii fabricantului asa cum absolut nici-o masina nu va consuma cat scrie in specificatii, mai ales in Bucuresti.
        Deci un litru de carburant in plus la consum se va transforma in gaze indiferent de categorie.
      • 0 (0 voturi)    
        Am intrebat findca nu stiam. (Marţi, 29 octombrie 2019, 7:59)

        Inapasevedeinvers [utilizator] i-a raspuns lui IoPaNet

        Daca taceai (nu intrebai) prost ramaneai!

        Multumesc celor care au raspuns fara sa insulte.

        Probabil ca ai primit minusuri pentru asta, nu pentru ca ai exprimat o opinie.
        Eu ma mir cine mi-a dat minusuri pentru ca mi-am corectat dubla greseala de tastare.
    • +8 (8 voturi)    
      Dar intre diesel/benzina si hidrogen sulfurat? (Luni, 28 octombrie 2019, 16:52)

      subcultura [utilizator] i-a raspuns lui Inapasevedeinvers

      in fiecare seara in Chiajna Chitila Bucurestii Noi Giulesti vine un miros insuportabil de gunoi. Efctiv abia rezisti afara.
      Nu era asta prioritatea? Sau din asa ceva ies spagi imense. Trebuie sa ajunga mirosul in Primaverii si Herastrau ca sa intrebe cineva de sanatate pe Iridex?
      • 0 (0 voturi)    
        groapa e in Ilfov.. (Marţi, 29 octombrie 2019, 10:13)

        Hans Metter [utilizator] i-a raspuns lui subcultura

        vb cu dl Petrache
    • +1 (11 voturi)    
      g/km (Luni, 28 octombrie 2019, 17:09)

      TrueBlue [utilizator] i-a raspuns lui Inapasevedeinvers

      Emisiile se masoara in g/km indiferent de consum. La Diesel sunt mult mai mari.
      • 0 (6 voturi)    
        sa mori tu ca o masina emite fix aceleasi g/km (Luni, 28 octombrie 2019, 21:19)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui TrueBlue

        Indiferent daca consuma 12-14litri per suta km in Bucuresti sau daca consuma 6-7 litri pe autostrada?
        • +3 (3 voturi)    
          hidrogenul <br> (Marţi, 29 octombrie 2019, 0:30)

          pehash [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

          Emisiile se masoara per km, indiferent de consum. Asta nu inseamna ca emisiile sau consumul nu difera, doar ca asa se masoara. Pe kilometru, nu pe litru. De aceea toti producatorii, conform standardului, specifica atat consumul in regim de oras cat si de drum lung.

          Teoretic, emisiile se pot calcula si pe litru de combustibil (in acest caz la diesel sunt mai mari), dar nu este foarte practic.
          • +2 (2 voturi)    
            emisiile din standardele EURO (Marţi, 29 octombrie 2019, 9:15)

            AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui pehash

            Sunt niste limite, va sa zica o masina euro 5 nu are voie sa treaca de o anumita limita.
            Asta nu inseamna ca nu poate emite mai putin.
            E foarte important fiindca daca fac kilometrul dintre Armeneasca si Pta Universitatii bara la bara si consum 15 la suta emisiile vor avea alt nivel decat daca merg intins cu 40km la ora si consum 5 la suta.
            Ce vreau sa spun e ca prin masurile de fluidizare a circulatiei se poate obtine o reducere a emisiilor de noxe mult mai mare decat prin taxare.
  • +28 (34 voturi)    
    e (Luni, 28 octombrie 2019, 13:26)

    liviu_ [utilizator]

    o masura doar a sa aduca bani la buget. NIMIC mai mult!

    taxand doar centru, majoritatea vor ocoli, ceea ce poate duce chiar la mai multe poluare!
    corect era interzicerea in tot bucurestiul, dand un timp decent pt inlocuirea masinii! de asemenea SOSEA DE CENTURA, PARCARI etc etc!
    • -2 (4 voturi)    
      Pesedistule, intotdeauna cand vedeti o (Marţi, 29 octombrie 2019, 8:24)

      asistat [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

      masura buna, luata special ca sa nu mai polueze tarisoara cocalarii vostri cu beamvu si diasporele infractoare, sariti ca arsi... bine v-a facut Gabița!
  • -3 (25 voturi)    
    ipocrizie sau ce? (Luni, 28 octombrie 2019, 13:42)

    TrueBlue [utilizator]

    Masura e buna dar... nu e buna. In primul rand trebuia (re)introdusa taxa de poluare la nivel national desfiintata si neinlocuita cu nimic din motive populiste. Desfiintarea acelei taxe i-a facut pe unii romani sa creada ca isi pot permite o masina dar ei de fapt nu isi pot permite decat rable, multe cu peste 10 ani vechime si peste 2-300 de mii de km rulaj. Problema este ca nu putem astepta mai intai centura, sistemul de management al traficului, parcarile si etc pentru ca poluarea este imensa. In Bucuresti, problema parcarilor ramane in urma pe masura se acutizeaza problema ca nu mai ai pe unde sa mergi. Uimitor este ca nu s-a facut diferentiere intre Diesel si benzina dar, bineinteles, este vorba tot de populism.
    • -11 (15 voturi)    
      hmm (Luni, 28 octombrie 2019, 14:39)

      Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui TrueBlue

      Eu cred ca nu stii ce inseamna MASINA cu 200k km, fata de cazan "NOU" cu 50-70k.
      • +6 (6 voturi)    
        hmmm (Luni, 28 octombrie 2019, 20:33)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

        "Cazan" sau nu, discutia este despre emisii, nu despre cat de mandru este posesorul de vehiculul sau.

        Eu cred ca tu stii ca pe piata de second hand valoarea este reflectata in pret, deci ala care cauta sa-si cumpere masina de 1500 de euro va gasi masina de 1500 de euro...
        • +1 (7 voturi)    
          eh (Luni, 28 octombrie 2019, 22:34)

          Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui pehash

          Tu ai vazut "argumentul", 2-300k km sau 10ani? Macar daca s-ar da pe mobile.de, ca poate o sa vada masini cu 200k km care ii surclaseaza the super masina lui la toate capitolele. Nemtii sunt ok sa mearga cu masinile 4-5-600k, romanasilor le pute. Bineinteles, intretinute, deci itp pe bune, ca acolo e problema de fapt.

          Sa fim seriosi, piata se autoregleaza si nu mai merg multi cu cazane reale pt ca nu merita (consum, pret piese, confort etc). Cand unu' care nu are bani inlocuieste o dacie zambetul lui iliescu cu o astra g e3 sau e4, se cheama ca e mai rau pentru cine? Pai cand era taxa de mediu, ca tot o lauda unii fara sa gandeasca, mergea si polua cu non euro, doh.
          • -2 (6 voturi)    
            corect (Marţi, 29 octombrie 2019, 0:39)

            pehash [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

            conteaza emisiile. absolut. si vrei sa spui ca o masina relativ noua, care a fost fabricata pe un standard E6, se compara la emisii cu una echivalenta ca putere, dar cu motor E3?

            piata nu se auto-regleaza din aceasta perspectiva pentru ca poluarea nu costa. guvern dupa guvern, au avut grija sa faca praf orice incercare de a taxa efectiv poluatorul. platim toti egal accizele la pompa.
            • +1 (3 voturi)    
              nope (Marţi, 29 octombrie 2019, 9:43)

              Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui pehash

              Nu sari pe fenta cu "poluarea". Stam ok inca si orice tara in dezvoltare NU-si permite s-o arda eco, greta style. Si cele ce sunt "verzi" acum au avut perioadele lor de dezvoltare. Am dat cuiva un exemplu cu termopanisti.

              Poti extrapola ce am zis, daca stii/intelegi ideea, si la individ. E ca si cum nimeni nu are masina si incepem direct cu reguli gen numai euro 7 ca sa salvam planeta incepand cu Romania.

              Poluarea "costa" (consum) si se regleaza indirect dupa cum am zis - piese, confort etc + dorinta de altceva.
              • 0 (2 voturi)    
                poluarea costa mult mai mult (Marţi, 29 octombrie 2019, 15:24)

                pehash [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

                Si se regleaza indirect prin ~23.000 de morti anual, conform unui raport publicat anul trecut de ORS (Observatorul Roman de Sanatate).
                • 0 (0 voturi)    
                  yeah, right (Miercuri, 30 octombrie 2019, 0:12)

                  Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui pehash

                  Esti constient ca poluarea de la termocentrale, ca sa dau doar un mic exemplu, este mult mai mare, nu? Ca sa nu mai intram in detalii gen cum mama dracului determina unii un deces ca fiind FIX din cauza poluarii, eventual numai auto. Serios?

                  Ti-am zis sa nu te duci pe fenta? ;)

                  Sunt 3 interese directe la mijloc pe subiectul asta inventat care umple gurile si face lumea sa se simta bine si eco, ca _momentan_ nu este cazul real in Romania:
                  1. oengistii care traiesc din fonduri si piscoturi, in general fara un scop practic in viata, exceptand a face un banutz frumi frecand menta
                  2. statul care mai ia o taxa pe neve, de data asta cu suport turma, deci super usor
                  3. importatorii auto
  • +2 (12 voturi)    
    D ă-l darcu u lu i d e tetx Ca tiușo! (Luni, 28 octombrie 2019, 13:46)

    alibaba_zeul_meu [utilizator]

    Pe mobi l s e ve de sughi ț ând.

    Verifică aplicația de pe care dai "copy"! Pe "paste" apar spații in plus.
  • +18 (28 voturi)    
    Aceasta vinieta este una in pura traditie otomana: (Luni, 28 octombrie 2019, 13:46)

    Habermas [utilizator]

    scoate bani pentru Sultan si clica lui de functionari si clienti. Spui ceva, te taie cu iataganul, pardon, te bate cu jandarmul.
    • +5 (5 voturi)    
      Habermas, (Luni, 28 octombrie 2019, 17:08)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

      acesta e doar inceputul. Pun pariu cu oricine ca aceasta taxa Oxygen va fi introdusa in cativa ani de multe orase mari din Romania (Timisoara, Cluj, Constanta etc).
  • +32 (38 voturi)    
    pentru naivii fericiti ca platesc taxa de poluare (Luni, 28 octombrie 2019, 13:52)

    Je__ [utilizator]

    Taxa nu va curata nici un aer, nu va fluidiza nimic, doar se vor incasa niste bani, MULTI bani

    Deci:
    - Firea va infiinta o noua regie, care va achizitiona echipamente si sisteme de supraveghere, va angaja oameni (unii zic ca vor fi cunoscuti, amante, etc...stiti voi), va plati o chirie cui trebuie si unde trebuie...cu alte cuvinte va face ce fac toate firmele care exploateaza servicii publice (luati exemplu orasele unde se plateste parcare) vor avea 90% chelutieli de functionare, si 10% investitii simbolice cu ZERO impact

    Pe langa isi vor freca mainile producatorii de masini, ca e loc de vandut, tva de incasat si restul

    Deci totul e o afacere, care nu are legatura cu mediul...are legatura cu cine ruleaza banii colectati din aceasta taxa
  • -10 (34 voturi)    
    un articol cel putin partinitor (Luni, 28 octombrie 2019, 14:01)

    Hans Metter [utilizator]

    ultimul argument cu dreptul la proprietate e superb... de parca ar nationaliza cineva masina... dar dreptul de a avea arme cum e? nu tot proprietate e? sau dreptul de a arde cauciuc sau de a da foc la uscaciunile de pe tarlaua proprie etc....

    ne place ce e afara dar cand se incearca orice (prost asa cum e cazul si acum) sarim ca arsi. Pai hai sa ne hotaram zic, ce vrem?! stam asa blocati si sufocati de noxe dar fericiti ca avem proprietate cazan cu aer conditionat.
    • +7 (21 voturi)    
      afara (Luni, 28 octombrie 2019, 14:42)

      Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui Hans Metter

      In UK rezidentii au reducere de 90% sau ceva de genul la taxa congestie. Si daca nici Londra nu are taxe... Cum ziceai ca e afara?

      Esti constient ca Bucurestiul nu este nici in top 50 orase poluate din Europa, nu? Inclusiv orasele din AFARA, care nu au taxe de genul.
      • -1 (1 vot)    
        pai eu zic sa il facem cel mai poluat (Marţi, 29 octombrie 2019, 10:16)

        Hans Metter [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

        deci tu practic ai vrea nu doar sa nu platesti taxa dar sa si primesti bani (reducere la taxe)... hai ca esti comic.

        daca tot zici de londra. Iti propun sa mergi in centru cu cazanul si sa il parchezi pe trotuar... vedem ce se intampla (asta daca reuesti sa ajungi in centru)
        • +1 (1 vot)    
          mda (Miercuri, 30 octombrie 2019, 0:15)

          Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui Hans Metter

          Ai inteles nimic. Ti-am dat un exemplu de cum e afara acolo unde exista, taxa congestie cu reducere pentru rezidenti, si din adancul logicii tale ai dedus ca ar primi cineva bani. te-ai gandit mult inainte sa slobozesti asta?

          PS: nu sunt afectat de taxa, sezi bland. Oricum, m-am obisnuit cu lumea care nu intelege un pricipiu si aplauda ca focile orice prostie si interdictie/taxa suna frumi
  • +10 (20 voturi)    
    Mda... (Luni, 28 octombrie 2019, 14:20)

    adrian_rolland [utilizator]

    Pentru smekeri e ok sa nu mai fie masini in centru, au unde sa faca liniute.. Daca tot are instalatia plina, coana Firea putea sa introduca in zona de excluziune si periferia, Sau cum ar fi, lasa-i pe saraci sa moara, noi sa fim ok.
    • -11 (17 voturi)    
      omule (Luni, 28 octombrie 2019, 15:20)

      Hans Metter [utilizator] i-a raspuns lui adrian_rolland

      de la 1 ian 2021 nu mai intra in bucuresti (nu doar in centru) euro 0, 1 si 2. 3 din 2024. deci se va respira mai bine inclusiv la periferie
      • +3 (5 voturi)    
        @hans (Luni, 28 octombrie 2019, 17:01)

        adrian_rolland [utilizator] i-a raspuns lui Hans Metter

        Uite ce s-a votat:

        "pentru cele cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 și Euro 2, accesul este interzis în Zona de Actiune pentru Calitatea Aerului (ZACA), fiind permis pentru restul arterelor din municipiul Bucureşti numai în urma achiziționării unei viniete electronice Oxigen."

        DECI AU VOIE IN BUCURESTI la periferie!

        https://www.hotnews.ro/stiri-administratie_locala-23444481-consiliul-general-aprobat-vinieta-oxigen-masinile-sub-euro-2-nu-mai-voie-bucuresti-din-2022-iar-cele-euro-3-din-2024.htm
        • 0 (0 voturi)    
          repet .. din 2021 nu mai au voie in bucuresti (Marţi, 29 octombrie 2019, 10:18)

          Hans Metter [utilizator] i-a raspuns lui adrian_rolland

          nu doar centru. uite si in articol: "Din 2021 și autoturismele Euro 4 vor plăti vinieta, iar cele noneuro, Euro 1 și Euro 2 nu vor mai avea voie deloc în București"
      • +6 (6 voturi)    
        2021... (Marţi, 29 octombrie 2019, 0:42)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui Hans Metter

        daca tot madam pandele va fi la butoane si in 2021, sustinuta in CGMB de #ciumarosie, se va respira mai bine doar peste granite.
      • +3 (3 voturi)    
        fara masuri de fluidizare reala a traficului (Marţi, 29 octombrie 2019, 9:17)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Hans Metter

        se va respira din parti mai bine.
  • -3 (17 voturi)    
    Ce nu se vede (Luni, 28 octombrie 2019, 14:20)

    Adisson [utilizator]

    Este ca:
    1. Doamna Firea e constienta ca N Dan va fie cel mai puternic contracandidat al ei, Un mod f elegant de a fura electorat, jos palaria
    2. Miza este una imobiliara. La fel cum "facem din padurea Baneasa un parc padure".
    O paranteza: marea majoritate a oamenilor cu foarte multi bani care si-au facut casoaie pe la periferii, acum vor in centru (dar aia din centru care nu au bani sa repare fatada, nu vor sa se dea dusi sub nici o forma) Este un trend in toata tara, intrebati la imobiliari.
    3. Costurile de implementare a sistemului vigneta vor fi uriase si de nerecuperat. Plus pasa de gol la colegul cu sistemul
    4. Parcul auto se va schimba de la sine, in 10 ani va arata cu totul altfel
    5. Deci, capcane ptr cei cu vederi "rezist" dar care nu se sinchisesc sa vada mai departe
    Pe Doamna Firea o duce mintea. Pe voi va duce?
  • -12 (26 voturi)    
    fum (Luni, 28 octombrie 2019, 14:24)

    GigiBrici [utilizator]

    Masura este foarte buna,poate chiar prea blanda. hai sa nu ne mai lamentam ca incalca nu stiu ce..

    In Bucuresti se catiga binisor, cine are cu adevarat nevoie de masina isi permite sa dea 5000 euro pe o una mai noua,Euro 5.

    Iar de meltenii de pe langa Bucuresti, adica
    TR,GR,CL, chiar nu ne intereseaza , nu le convine sa plateasca, sa vina cu trenul. Orasul e sufocat in mare parte si de ei. I-as fi taxat pe toti,indiferent de norma de poluare.
    • +3 (11 voturi)    
      mda (Luni, 28 octombrie 2019, 14:45)

      Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui GigiBrici

      Ce-mi plac verzii care vad doar in dreptul lor. Ala care-ti pune termopane negociate la sange de astia "superiori", crezi ca se plimba cu duba prin oras sau face doar livrare si 'nspe ore montaj?
  • -10 (14 voturi)    
    Dreptul la sanatate (Luni, 28 octombrie 2019, 15:01)

    serbanTeodor [utilizator]

    M-am saturat sa tot citesc argumentele astea de gradinita.
    Dreptul la proprietate - nu vine frate nimeni sa-ti ia masina din ograda. Aia in occident au vazut ca le mor oamenii si le-au interzis, dar samsarii si cu tine ati vazut o oportunitate de business. Ai decenta sa platesti macar spitalizarea copiilor alora care sunt fortati sa-ti respire noxele. Ne-am ofuscat atat ptr fumatul in public. Se compara o iarba arsa cu ce iese de la un esapament?
  • +13 (15 voturi)    
    Cainii latra, satra trece (Luni, 28 octombrie 2019, 15:10)

    bigbrother [utilizator]

    Cam asa a fost cu taxa asta. Desi s-au dat x idei si s-au spus x motive pentru care modul de aplicare nu este corect, singurele modificari facute de Firea & Co au tinut de problemele legale ce pot aparea, nicidecum sa tina cont de parerile cetatenilor.

    Si nu vorbesc de ce scriem noi aici, ci de ideile date in presa, sa fi pus in discutie amendamentele celor de la USR sau si mai bine, de parerile celor care au fost la acea dezbatere publica facuta de primarie.

    Pana la urma a iesit cum a vrut Firea; intrebarea este ce facem la vara in iunie: iesim la vot sau iar mergem la mare si castiga iar Firea cu 14%?
  • +2 (16 voturi)    
    despre diesel si benzina (Luni, 28 octombrie 2019, 15:25)

    marons [utilizator]

    Buna ziua.
    Eu sunt o proasta, spre deosebire de d-na reporter.
    Am vrut sa iau masina noua, si la vremea respectiva mi-au placut doua modele unul, Euro 3 si unul Euro 4.

    Ca o preoasta ce sunt , am spus sa cumpar masina care polueaza mai putin, si am luat-o pe cea Euro 4. M-am gandit ca proasta ca cei care stabilesc normele de poluare se gandesc ca Euro 4 e mai bun ca Euro 3, si doua masini cu Euro 3 polueaza la fel.

    Dar ce proasta am fost. Euro 4 diesel poluaza mai mult ca Euro 4 benzina. Cine ne poate ajuta cu niste norme de poluare mai relevante, pe noi, proastele, care nu stim diferenta dintre benzina si motorina ? Si ne luam ca proastele dupa norma de poluare

    Va multumesc anticipat dna reporter.
    Cu stima
    • +4 (6 voturi)    
      le gaesti in directiva europeana si in lege (Luni, 28 octombrie 2019, 17:11)

      TrueBlue [utilizator] i-a raspuns lui marons

      Sunt norme separate pentru Diesel si benzina.

      https://lege5.ro/Gratuit/geydsnjsg4/valorile-emisiilor-poluante-limita-admise-la-omologarea-autovehiculelor-conform-directivelor-uniunii-europene-reglementare?dp=gizdenztgm2dk
      • 0 (2 voturi)    
        diesel/benzina (Marţi, 29 octombrie 2019, 9:32)

        marons [utilizator] i-a raspuns lui TrueBlue

        Ciar crezi ca o proasta ca mine , un cumparator obisnuit, trebuie sa citeasca normele alea ? Cand cumperi masina de spalat citesti norme, sau te uiti pe eticheta, de examplu la consumul de energie. O sa imi spuna cineva peste ani ca A++ de fapt consuma mai mult ca B, pentcu ca nush ce are masina aia inauntru.

        Deci, daca atunci cand am cumparat masina nu mi-a spus nimeni ca Euro 4 diesel nu e bun, si e mai bun Euro 3 benzina, ma astept ca nici pe mai tarziu sa nu se faca o diferentiere. De ce nu au numit normele alea Euro 4 diesel si Euro 4 benzina, si le spune inselator la fel.

        In concluzie, mi se pare ca primaria a procedat foarte corect ca se ghideaza dupa normele Euro si nu dupa diesel/benzina.

        Ca a doua concluzie ma enerveaza f. mult dna reporter ca isi da cu parerea despre diesel/benzina, si mai si critica prosteste o masura buna luata de primarie.

        Nu imi place PSD sau dna Firea, dar mi se par bune masurile astea, pentru ca trebuie sa pornesti de undeva. Nu se va putea niciodata multumi toata lumea. Daca as avea o masina Euro 2 cumparata noua din Romania, m-as simti nedreptatit. Dar as plati taxa sau schimba masina.

        Pentru diesel, ar trebui luate masuri de acum, la restrictionarea vanzarilor de masini diesel , daca se considera ca nu sunt bune. Dar nu ma lasa sa dau o gramada de bani pe un Euro 6.2 si apoi zice ca nu e bun. Anunta de pe acum, ca din 2025 sau 2030 se interzice vanzarea de diesel uri , ca sa stie lumea si producatorii ce sa faca.
        • +1 (1 vot)    
          Gabitza (Marţi, 29 octombrie 2019, 12:18)

          alibaba_zeul_meu [utilizator] i-a raspuns lui marons

          tu esti?
  • +2 (10 voturi)    
    Bal sa fie! (Luni, 28 octombrie 2019, 15:40)

    Sarpele [utilizator]

    Doamna Firea doreste un aer mai curat ptr bucuresteni Dar primarul Slatinei sau cel al Balsului orase prin care trec un drum european nu doresc un aer mai curat ptr locuitorii sai nu doresc acelasi lucru? Atunci toti primarii din tara inclusiv cei de comune sa introduca vigniete pe modelul Bucuresti Daca pleci de la Bucuresti si vrei sa ajungi la Craiova sa pleci la drum cu sacosa cu vigniete ptr toate orasele si comunele pe care le traversezi Daca e bal bal sa fie Asta este a noua problema majora pe care eu as pune-o pe primul plan Deci dragi primari din toata tara da-ti drumul la vigniete!
    • -1 (3 voturi)    
      Nu rade!! (Luni, 28 octombrie 2019, 17:10)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Sarpele

      Veti vedea ca in cativa ani toate marile orase vor avea astfel de taxe...Bals si Caracal sigur nu, dar e posibil ca in Craiova sa fie.
      • -2 (4 voturi)    
        Comment sters de user (Luni, 28 octombrie 2019, 21:47)

        Reticentul [anonim] i-a raspuns lui bancher

  • +16 (16 voturi)    
    Bal (Luni, 28 octombrie 2019, 16:13)

    GigiBrici [utilizator]

    Daca primarii de la Bucuresti la Craiova vor aer curat si vignete de tranzit, sa faca centuri ocolitoare. Eu nu am nici o placere sa trec printr-un sat, sa ocolesc vaca,caruta si nunta la cort in mijlocul drumului.
    • -1 (3 voturi)    
      Ptr Brici (Luni, 28 octombrie 2019, 16:43)

      Sarpele [utilizator] i-a raspuns lui GigiBrici

      Nu ai nici o placere dar nu ai de ales si apropo centurile nu le fac primarii le face ministerul transporturilor
    • +6 (6 voturi)    
      pot sa puna niste indicatoare (Luni, 28 octombrie 2019, 17:11)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui GigiBrici

      sa o iei pe niste poteci ocolitoare, mai treci pe langa WC-ul din curtea unuia, mai prin papusoi...si gata centura ocolitoare.
  • +18 (20 voturi)    
    CO2 g/km ??? (Luni, 28 octombrie 2019, 17:17)

    Andrei.Ohha [utilizator]

    - Un dulap pe roti nou euro 6 diesel are ~200 g/km CO2.
    - Un Golf euro 3 benzina are ~150.

    Deci care-i treaba? Ne pasa de mediu? HAHAHAHA! Ne pasa doar de bani. Ca sa avem ce fura.
  • +3 (5 voturi)    
    As fi de acord (Luni, 28 octombrie 2019, 18:20)

    vasile-roaita [utilizator]

    cu taxa asta daca banii ar fi marcati sa se duca direct la protejarea mediului asa cum este in tara in care stau eu.Nu la bugetul primariei.
  • +6 (12 voturi)    
    Brain fart marca Dna Firea (Luni, 28 octombrie 2019, 19:22)

    tudor74 [utilizator]

    Vrei sa reduci poluarea? Stimuleaza folosirea transportului in comun simultan cu descurajarea folosirii masinii personale cand se incalca legea, in mod special cele legate de parcarea ilegala!

    In plus, parcarile de la statiile de metrou IMGB, Berceni și Piața Sudului sunt pline, pt ca sunt gratis si toti locuitorii din zona, mai ales cei din Popesti Leordeni parcheaza acolo si nu misca masina cu zilele ! Shit, e o furgoneta de vandut inghetata (FRAKING ICE CREAM TRUCK) parcat acolo si nemiscat de cand a fost data in folosinta parcarea anul trecut!

    TLDR: amenzi pt parcarea neregulamentara (mii de amenzi pe zi, nu 12 ca acum), banda speciala pt autobuze, mai multe autobuze si tramvaie pe traseu si parcari contracost! Asa reduci poluarea, nu cu aberatia asta de vigneta (oricum 90 din masini nu or sa o cumpere pt ca sansele sa iei amenda sunt aproape nule).
  • -13 (13 voturi)    
    The greater good (Luni, 28 octombrie 2019, 19:50)

    benicio [utilizator]

    Sunt nenumarate exemple in istorie cu masuri total nepopulare si chiar nedrepte (aparent si in contextul acela) dar care s-au dovedit bune. The Greater Good in acest caz este reducerea poluarii, care a devenit insuportabila pe tot mai multe sosele din Bucuresti. Plus reducerea aglomeratiei.

    Da, trebuie alternativa, adica un transport in comun eficient. Dar in rest e nevoie de o masura nepopulara, ca reactie la lipsa de educatie a oamenilor.

    Eu de exemplu as mai supra-taxa si cea de-a doua masina a familiei. Comunism? Nu chiar.
    • +2 (2 voturi)    
      Prostie ? (Marţi, 29 octombrie 2019, 10:37)

      Kecske [utilizator] i-a raspuns lui benicio

      Sigur.
  • +10 (10 voturi)    
    sunt mai multe... (Luni, 28 octombrie 2019, 20:46)

    gica_ultra [utilizator]

    locuiesc in Buc., sector 6. astept de peste 8 ani finalizarea magistralei 5 de metrou .. dna primar imi zice ca daca in weekend merg 2 km la supermarket , tot sect 6 (logic... 2 km) trebuie sa platesc. am un logan eur 4 . care e logica: da-mi alternative si 1. nu mai parechez pe trotuar (la primarie mi s-a spus ca nu mai sunt locuri de parcare) ; 2. as folosi transporul public dar , cum a scris cineva, in afara de tramvaie cu gardulete/borduri sau metrou ce naiba sa folosesc?! troleibuze pline de aurolaci care nu au mai fost spalate in interior de cand au fost "lansate" sau autobuze care stau mai mult in trafic (si polueaza, btw) decat stau eu in masina mea ?
    bottom line: ideea nu e rea : aplicarea ei mioritica o va costa pe dna primar . ii urez bafta la primaria din voluntari !
  • -5 (7 voturi)    
    Euro 6 diesel, 200g/km? (Luni, 28 octombrie 2019, 21:40)

    Fuscusi [utilizator]

    Pt inteligentul care a scris ca un diesel euro 6 nou polueaza 200g/km- vezi ca au undeva 96-98 g/km. [editat de moderator]
    • +3 (3 voturi)    
      depinde de marimea motorului (Marţi, 29 octombrie 2019, 0:52)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui Fuscusi

      un mic citat relevant: "Elementul central al modelului Audi SQ7 TDI este motorul TDI de 4,0 litri (Consum combustibil mixt*: 7,6-7,4 l/100 km; emisii de CO₂ mixte*: 200 - 194 g/km). "
      • +3 (3 voturi)    
        Depinde și de masa autovehiculului (Marţi, 29 octombrie 2019, 1:24)

        jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        Și de profilul de accelerație. Am dubii serioase că reușește vreunul sa consume doar cât scrie în carte în conditii de trafic a la București
        Dar co2 e o problema globala, nu e toxic local precum NOx-ele sau PM , dar CO
  • +8 (8 voturi)    
    Da banii astia unde se duc? (Marţi, 29 octombrie 2019, 0:01)

    renzor [utilizator]

    Se imbraca catedrala aia noua in foitza de haur sau mai facem una noua?
    • +3 (5 voturi)    
      cum unde? (Marţi, 29 octombrie 2019, 6:29)

      45alex [utilizator] i-a raspuns lui renzor

      Cum unde? scrie in hotarare; cu prioritate in infrastructura si proiecte de mediu! Adica ce sunt obligati sa faca, fara a impune o taxa de acest tip. Acum, daca prioritatile sunt altele, gen pomeni electorale, asta e...ca doar suntem 2 tabere; hotii si prostii!
      • 0 (0 voturi)    
        Prioritate? (Marţi, 29 octombrie 2019, 12:07)

        AdrianBorza [utilizator] i-a raspuns lui 45alex

        Prioritate nu inseamna o obligatie. Daca in hotarare scria "exclusiv pentru ..." era ceva, asa pot merge 51% in proiecte de infrastructura si 49% in donatii catre catedrala, conditia prioritatii e indeplinita.
  • +5 (5 voturi)    
    a aprobat bineinteles (Marţi, 29 octombrie 2019, 3:22)

    Coco Whistle [utilizator]

    dupa consultarea cetatenilor, a unor organizatii nonguvernemantale, si dupa un inventoriu f bine pus la punct. as vrea sa vad si eu analiza, altfel e o decizie din vf de pix, cum li se flutura tuturor alesilor.
  • +3 (5 voturi)    
    articol slabut (Marţi, 29 octombrie 2019, 6:26)

    45alex [utilizator]

    Cu parere de rau, sunteti informata gresit.
    Afirmati ca este o taxa fireasca si acesta e trendul in Europa? Cu cateva foarte mici exceptii (desteptii de englezi), va inselati amarnic.
    In Viena circuli cu orice. In Germania nu platesti nimic pt a circula cu dieselul. Pur si simplu e interzis in centrele unor orase care au fost date in judecata pt a lua masuri antipoluare. Acolo circuli cu vinieta (plakatte) albastra care se obtine doar de masinile fabricate dupa 2016, benzina. Daca totusi esti prins ca nu respecti interdictia, amenda 50euro. (!)
    In Atena, dieselul interzis in centru si vor sa interzica total dieselul si in periferii in 2 ani.
    In Franta/Paris, populatia a fost instiintata cu ani buni inainte de a se ajunge la restrictii. Acum ai dreptul sa circuli cu euro 2 benzina si euro 4 diesel (norme intrate din oct 2019 in viguare, etapa a3-a de masuri antipoluare...a treia, nu prima!)
    Ideea generala e ca nu circuli si atat. Nu e nicio taxa. La noi, se pare ca daca platesti, nu mai poluezi, care e treaba?
    Dieselul e bagat in aceeasi oala ca banzina. Daca ati citi directivele UE catre trateaza normele euro, ati observa ca dieselul polueaza cu noxe de cca 3-4 ori mai mult decat benzina. de aceea si interdictia dieselului sau diferentierea mare in Paris intre benzina si diesel..Exista poluare cu particule (gen autoturisme diesel fara acel filtru de particule sau...praful, de ex, care si el intra tot aici, praful care masoara 5 cm pe liniile de tramvai protejate de gardurile lui Firea) si poluare cu noxe. Presupun ca s-a facut o masuratoare in baza careia s-a aflat ca doar in centru e po9luare, si din care, nu? Sa dai o lege ca e poluare ca asa zici tu, suna a abuz (in serviciu).
    Nu mai spun de faptul ca in zone protejate istoric se dau aut de constructie si funct pt blocuri de birouri. Adica omori o zona rezidentiala, desi legea nu iti da voie teoretic (alta discutie aici..), o supraaglomerezi si dupa aceea, vai..cum de e poluarea asta si aglomeratia asta?Taxam!
  • +2 (2 voturi)    
    VAG? legislatie? Aparatura de masura? (Marţi, 29 octombrie 2019, 6:33)

    45alex [utilizator]

    Dar cu masinile euro 5, pardon, dovedite euro 3, ce facem? ne facem ca ploua?
    Dar cu acele masini cu filtru de particule indepartat (e plin netul de anunturi "dpf off"), ce facem? lefislatie ca afara nu e, daca se indeparteaza doar filtrul de particule si ramane catalizatorul (cum se face), nu detecteaza nimeniu si nimic la rar sau itp neavand aparatura specifica de masurare!!
  • -3 (5 voturi)    
    o masura extraordinara (Marţi, 29 octombrie 2019, 7:37)

    Cezar Georgescu [anonim]

    Scopul acestei masuri mi se pare unul corect si pertinent pentru anul 2019, menit sa ne indrepte catre o capitala civilizata din Europa;
    Voi chiar nu vedeti ce se intampla in jurul vostru ca ne indreptam catre un trafic cum este cel din tarile de mana a treia cand nimeni nu mai respecta nimic si nu mai avem loc de unii de altii si suntem gata a ne omoram intre noi pentru cea mai mica raca in trafic; o masura ca asta ar tb sa aduca beneficii daca este si aplicata cum trebuie ar trebui sa scada numarul de masini din orasul asta ca o sa ajungem sa avem masini mai multe decat locuitori; evident ca nu aveti unde sa le parcati daca aveti cate 2, 3 masini fiecare familie, se inmatriculeaza in prostie toate mizeriile pe care tarile civilizate le arunca la gunoi ; vi se pare normal asa ceva? trebuie sa existe limite , fara limite nu ajungem nicaieri si fiecare trage in partea lui
  • -5 (5 voturi)    
    Solutia: interzicerea masinilor in Capitala (Marţi, 29 octombrie 2019, 10:06)

    mmagic [utilizator]

    Pentru ca sunt suficienti marlani in Bucuresti care nu se vor sui in transportul in comun nici daca ii platesti sa faca asta, ci prefera sa isi taraie hoitul gras si puturos in sicriul de 1000kg pe care il numesc masina personala in care de obicei calatoresc singuri.

    Singura solutie este interzicerea definitiva tuturor masinilor personale in bucuresti si dezvoltarea transportului in comun prin autobuze.

    Solutiile de car sharing gen uber si altele, taxiurile, masini inteligente shared care te duc singure dintr-un punct in altul sa ramanat singurele prin care masina personala mai poate fii vazuta in capitala.

    Visez ... dar e u vis frumos.
  • 0 (0 voturi)    
    ILEGAL (Miercuri, 30 octombrie 2019, 9:22)

    TipTop [utilizator]

    Complet ilegal,incalca grav dreptul la proprietate si libera circulatie mai ales ptr bucuresteni.Oxigen trebuia sa avem de la padurile defrisate ilegal de 30 ani ,de la praful si mizeria groaznica din bucuresti,de la lacurile si groapa de gunoi ! Primarul nu a facut nimic,zero,dar a dat ajutata de acoliti aceasta lege manata de interese personale si de grup,netinand cont de nici un fel de studiu pe aceasta tema,exemplu euro 2 benzina polueaza cu 10 % mai mult decat un euro 6.Unii au investit f.multi bani in masini vechi de top pregatindu-le ptr.istorice.Cine va da acesti bani inapoi ?? probabil tot primaria dupa ceva timp.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by