Intentia acestui tratat este de a disciplina autoritatile fiscale din statele membre cu obiectivul de a genera, in timp, stabilitatea fiscala pe termen lung a intregii zone euro. Pe langa conditiile impuse, care vor limita deficitul bugetar si datoria publica, va exista un mecanism de verificare/validare a acestora la nivelul Uniunii. Daca in teorie acest tratat este o solutie buna, in practica aspectele sunt mult mai nuantate datorita diferentelor marcante existente intre economiile statelor membre. Efortul fiscal pe care unele tari membre vor trebui sa-l faca pentru a atinge acesti parametri va fi major si va ramane de vazut in ce masura vor reusi acest lucru.

Laurian LunguFoto: HotNews.ro

Unul din efectele aderarii Romaniei la acest pact va fi o scadere a cresterii economice potentiale pe termen mediu si posibil si lung. Data fiind structura curenta a cheltuielilor bugetare, in ipoteza unui soc negativ persistent in economie, nu vad cum deficitul bugetar va putea fi mentinut la nivelul impus fara adancirea severa a recesiunii.

Acest tratat genereaza efecte prociclice in economie. Pentru Romania solutia optima ar fi fost sa-si mentina controlul asupra deficitului bugetar cu imbunatatirea substantiala a capacitatii de analiza, diagnostic si implementare a politicii fiscale. Adica, cresterea remarcabila a nivelului de expertiza precum si implementarea unor mecanisme de control si penalizare pentru devierile de la tintele asumate. Asa cum stau lucrurile insa, cea mai comoda solutie din punct de vedere politic este asumarea tratatului in detrimentul obtinerii unei optimalitati a mix-ului de politici economice.

N.red. Laurian Lungu este doctor in economie, in prezent conducand din postura de Managing Partener compania Macroanalitica. A absolvit Cardiff Business School. Vezi aici CV-ul lui Laurian Lungu.