Autoritățile germane rețin de peste trei săptămâni un cargo rusesc, în portul Rostock. La bord se află bunuri de pe lista de sancțiuni a UE, dar destinația finală a acestora sunt Statele Unite, unde marfa nu e prohibită. Valoarea totală a transportului este cca. 40 de milioane euro.

CargoFoto: Arthur Franklin | Dreamstime.com

Un cargo rusesc zace în Portul Rostock de cel puțin trei săptămâni, a fost reținut de vama germană din cauza sancțiunilor UE și nu are voie să continue navigația, potrivit radiodifuzorului și TV german, NDR.de.

Lemn și uraniu

La bordul navei Atlantic Navigator II se află bunuri de pe lista mărfurilor sancționate de Occident, care însă nu sunt pe listele de sancțiuni ale SUA. Potrivit presei germane, se află inclusiv uraniu îmbogățit, care însă nu e sancționat de UE.

„Nava a primit un ordin de reținere de la vamă, din cauza mărfurilor de la bord, sancționate de UE. Părăsirea portului este, prin urmare, interzisă”, au transmis Portul Rostock și Oficiul Marinei, pentru Ostsee-Zeitung (OZ), care relatase marți despre reținerea navei.

Publicația menționează că nu ar fi pentru prima dată când nava transportă astfel de mărfuri.

Potrivit informațiilor OZ, cargoul de 193 de metri lungime, care arborează pavilionul Insulelor Marshall, a intrat în portul Rostock pentru reparații, pe 4 martie, din cauza unor probleme tehnice la elice. Prejudiciul a fost probabil cauzat de conducerea pe gheață, au spus autoritățile.

Biroul vamal responsabil, din Stralsund, a subliniat că încărcătura navei, ca toate mărfurile aduse în UE, era supusă supravegherii vamale. În acest context, respectarea restricțiilor privind comerțul exterior, inclusiv sancțiunile împotriva Rusiei, va fi examinată în special. În acest caz concret, ancheta e încă în derulare.

Potrivit cercetărilor Ostsee-Zeitung, nava era în drum spre SUA și era încărcată, printre altele, cu lemn de mesteacăn și uraniu îmbogățit, pentru centralele nucleare din SUA. Această informație a fost confirmată de mai multe surse, a scris ziarul german. Valoarea totală a transportului este de aproximativ 40 de milioane de euro.

Nava afectată este listată în flota unei companii de transport maritim care operează sucursale și birouri în Canada, SUA, Rusia (Sankt Petersburg) și Ucraina (Odesa).

În timp ce UE a sancționat produsele din lemn din Rusia, de la atacul asupra Ucrainei SUA a continuat importul acestor bunuri, în valoare de 2 miliarde de dolari.

Uraniul, însă, nu este sancționat de UE, cu toate că, acum un an, în UE a fost o aprinsă dezbatere pe tema aceasta, după cum relata televiziunea germană ARD.

Expertul economic al partidului liberal FDP, Reinhard Houben, a explicat această situație pentru Bild: „În special centralele nucleare din Europa de Est, care datează din epoca sovietică, se bazează pe bare de combustibil din Rusia - doar acestea sunt potrivite. Din acest motiv, sancționarea uraniului din Rusia nu a fost niciodată posibilă”.

Problema navei sechestrate la Rostock a fost inclusiv pe ordinea de zi a guvernului german, din 3 aprilie, în care s-a anunțat și vizita de sâmbătă a cancelarului Olaf Scholz, în România. Răspunsurile Ministerelor Finanțelor, Economiei și Mediului la întrebările presei sunt mai mult decât evazive.

„Trebuie să vă rog să înțelegeți că nu pot comenta probleme individuale, de aici. Pot doar să subliniez că toate autoritățile responsabile examinează în prezent această problemă individuală pe care ați ridicat-o și iau deciziile necesare. Practic, despre vamă: verifică și monitorizează respectarea sancțiunilor UE în domeniul importului, exportului și tranzitului, precum și al transferului de mărfuri”, a declarat un reprezentant al Ministerului de Finanțe. (Foto: Dreamstime.com)