Rusia a transmis că Premiul Nobel pentru Chimie de anul acesta „arată încă” o dată că școala sa națională de chimie științifică este una dintre cele mai importante din lume, după ce Academia Regală de Științe a Suediei l-a premiat pe cercetătorul Alexei Ekimov, relatează TASS.

Portrete de medaliați NobelFoto: DreamsTime / Wwphoto

„Un om de știință cu rădăcini sovietice și rusești primește Premiul Nobel pentru Chimie pentru prima dată de la mijlocul secolului al XX-lea, când academicianul sovietic Nikolai Nikolaevici Semenov a devenit laureat în 1956. Premiul din acest an indică încă o dată că școala națională de chimie științifică este un lider mondial”, a declarat pentru TASS Stepan Kalmikov, vicepreședinte al Academiei Ruse de Științe.

El a subliniat că premierea lui Ekimov „confirmă cel mai înalt nivel la nivel global al științei chimice autohtone”.

Comentariile sale pentru presa de stat rusă au venit la scurt timp după ce Academia Regală Suedeză de Ştiinţe a anunțat că Ekimov este unul dintre cei 3 laureați ai Premiului Nobel pentru Chimie de anul acesta, alături de cercetătorii Moungi G. Bawendi și Louis E. Brus din Statele Unite.

Premiul a fost acordat pentru „descoperirea și sinteza punctelor cuantice". Nanoparticulele și punctele cuantice sunt utilizate în luminile LED și în ecranele TV și pot fi folosite și pentru a ghida chirurgii în timp ce îndepărtează țesuturile canceroase.

„Independent unul de celălalt, Ekimov și Brus au reușit să creeze puncte cuantice, iar Bawendi a revoluționat producția chimică, a declarat Academia Suedeză.

Acordarea Premiului Nobel pentru Chimie de anul acesta a fost marcată de o greșeală stânjenitoare a Academiei Regale de Științe din Suedia, care a dezvăluit accidental numele laureaților înainte de anunțul oficial.

Cine este Alexei Ekimov

Cercetătorul s-a născut pe 28 februarie 1945 în Uniunea Sovietică iar în 1967 a absolvit Facultatea de Fizică a Universității de Stat din Leningrad (acum Universitatea de Stat din Sankt Petersburg).

Doctor în Științe Fizice și Matematice, el a lucrat din 1977 la Institutul Optic de Stat din Leningrad.

În 1999 el a devenit un cercetător de top la Nanocrystals Technology, o companie privată din New York. A fost profesor invitat la Ecole Polytechnique din Paris și la Universitatea Claude Bernard din Lyon, la Institutul Max Planck din München și la Universitatea Osaka (Japonia).

Ekimov este laureat al Premiului de Stat al URSS din 1976 pentru o serie de lucrări privind „detecția și studiul noilor fenomene asociate cu orientarea optică a spinurilor electronilor și nucleelor ​​în semiconductori”.

În 2006, Societatea de Optică a Statelor Unite i-a acordat lui Ekimov, alături de cercetătorii Alexander Efros și Louis Bruce, Premiul R. W. Wood pentru „descoperirea punctelor cuantice nanocristaline și studiile de pionierat ale proprietăților lor electronice și optice”.