Rusia a interzis miercuri importul de tomate din Azerbaidjan, vizând al doilea cel mai important produs de export al statului caspic, după hidrocarburi, după războiul de 44 de zile dintre Azerbaidjan şi Armenia, aliatul Moscovei, relatează Bloomberg și Agerpres.

HotNews.roFoto: Hotnews

De asemenea, Serviciul Federal de Supraveghere Veterinară şi Fitosanitară din Federaţia Rusă (Rosselkhoznadzor) a informat că analizează posibilitatea extinderii unui embargou anterior asupra importurilor de tomate şi ardei din unele părţi ale Turciei, ţară care a sprijinit militar Azerbaidjanul în ofensiva sa împotriva autoproclamatei republici Nagorno-Karabah, populată majoritar de armeni.

Tot miercuri, Rusia, unul dintre cei mai mari importatori mondiali de tomate, a decis să oprească importurile de tomate şi ardei dintr-o regiune a Armeniei aflată la graniţa cu Turcia, precum şi dintr-o regiune din Uzbekistan.

În toate cazurile, Rosselkhoznadzor a citat îngrijorări cu privire la siguranţa consumatorilor. Aproape toate exporturile de tomate ale Azerbaidjanului au ca destinaţie Rusia.

Embargoul anunţat de Moscova, care acoperă şi merele din Azerbaidjan, ameninţă eforturile autorităţilor de la Baku de a diversifica economia dincolo de petrol şi gaze naturale, care în prezent reprezintă 90% din exporturi.

Acordul de încetare a focului, negociat luna trecută de Rusia, semnat într-un moment în care situaţia militară era catastrofală pentru Armenia, a consacrat victoria Azerbaidjanului şi i-a acordat importante câştiguri teritoriale.

Implicarea Turciei în conflictul dintre Azerbaidjan şi Armenia a reprezentat o înfrângere simbolică pentru Rusia, care a considerat mult timp regiunea Caucazului drept sfera sa de influenţă tradiţională.

În 2015, Rusia a interzis importurile de tomate din Turcia, după ce aviaţia turcă a doborât un avion rusesc de vânătoare la graniţa cu Siria. Ulterior, autorităţile ruseşti au ridicat embargoul, dar au menţinut un sistem de cote de import care limita livrările.

Între timp, producătorii ruşi s-au reorientat spre alte pieţe pentru a-şi vinde produsele.

Citește și: