Acuzată de lipsă de imparţialitate, BBC își vede finanțarea amenințată

de I.B.     HotNews.ro
Vineri, 20 decembrie 2019, 2:30 Actualitate | Internaţional


BBC
Foto: Wikimedia Commons
Prim-ministrul britanic, Boris Johnson, acuză BBC că a luat poziție împotriva conservatorilor cu ocazia alegerilor legislative. El l-a însărcinat deja pe secretarul trezoreriei să revizuiască finanțarea grupului audiovizual public. Uimitor, și laburiștii au atacat-o pe “Mătușica”, potrivit Le Temps, citat de Rador.

Abia confirmat în funcția de prim-ministru, Boris Johnson atacă emblematicul grup audiovizual public BBC, pe care îl acuză că a luat poziție împotriva conservatorilor la alegerile legislative, amenințând să-i reducă subvențiile.

Liderul conservator i-a cerut secretarului Trezoreriei, Rishi Sunak, să revizuiască finanțarea grupului public, a confirmat el în această duminică. Ținta: țaxa pentru radioteleviziune, principala sursă de venit a instituției, care are peste 2.000 de jurnaliști în toată lumea.

Renegocierea taxei în 2022


Boris Johnson, care dispune de acum de o largă majoritate în parlament, ar putea să determine scăderea sumei – actualmente de 154,50 lire pe an (adică 198 de franci) – cu ocazia următoarei renegocieri a acordului cu BBC, prevăzută în 2022. Până atunci, prim-ministrul a mai dorit și ca neplata acestei taxe, până acum considerată delict pasibil de o amendă de 1.000 de lire (1.285 de franci), să fie recalificată ca infracțiune, atrăgând amenzi mai puțin ridicate.

Cu 6% din familiile britanice aflate în ilegalitate, acest lucru ar constitui o lipsă de 200 de milioane de lire (257 milioane de franci), estimează cotidianul “The Guardian”. Dar ar permite să se ușureze munca tribunalelor supraîncărcate, circa 130.000 de persoane fiind cercetate pentru acest capăt de acuzare.

”Acoperire exagerată” a anumitor evenimente

Foarte remontat, prim-ministrul reproșează în special instituției britanice cum a fost tratat în campania electorală, estimând că a fost lipsită de obiectivitate și a arătat clare preferințe editoriale, prin intermediul anumitor “acoperiri exagerate” a unor evenimente defavorabile conservatorilor.

Dar potrivit expertului în media Ivor Gaber, de la Universitatea Sussex, această șarjă contra BBC este în realitate o “răzbunare”, în special pentru “atacul ad hominem” lansat de jurnalistul politic vedetă al BBC Andrew Neil contra prim-ministrului, care s-a derobat de la un interviu cu acest redutabil realizator de interviuri, spre deosebire de ceilalți șefi de partid. De atunci, Boris Johnson le-ar fi interzis miniștrilor săi să meargă la emisiunea “Today”, emisiune matinală emblematică a BBC Radio 4.

Între două focuri

Adesea poreclită cu afecțiune “Auntie” (“Mătușica”) de britanici, BBC este o adevărată instituție în țară, ceea ce a făcut să fie adesea atacată.

“De pe vremea dnei Thatcher, guvernele conservatoare au încercat cu regularitate să taie finanțările”, a confirmat pentru AFP Jean Seaton, profesoară de istorie a media la Universitatea Westminster, “Dar ceea ce este periculos în acest moment este că Partidul Laburist atacă și el BBC”, adaugă ea, ceea ce ea consideră neobișnuit.

Deputatul laburist Andy McDonald nu a ezitat de exemplu să acuze BBC că “a jucat un rol” în mod “deliberat” în greaua înfrângere a partidului său. “Dacă BBC crede că s-a comportat într-un mod imparțial, cred într-adevăr că trebuie să se uite în oglindă”, a afirmat el luni, în emisiunea matinală a unuia din radiourile sale.

Aceste acuzații sunt respinse de un prezentator, Huw Edwards, care a avertizat împotriva acestor “atacuri cu vitriol”, al căror “scop real (ar fi) să submineze încrederea” față de grupul audiovizual.

Războiul dezinformării

În vreme ce 20% dintre britanici cred că jurnaliștii BBC nu spun adevărul, potrivit unui sondaj Yougov apărut luni, atitudinea prim-ministrului este “periculoasă” în opinia lui Jean Seaton. “Suntem indiscutabil în centrul unui război de dezinformare, atunci de ce să ataci unul din instrumentele care permit să se lupte împotriva lui?”, întreabă cercetătoarea, care se teme că acest lucru servește interesele unor lobby-uri sau unor concurenți.

Cele 3,7 miliarde de lire (4,7 miliarde de franci) primite anul trecut de BBC constituie un venit de invidiat. “BBC nu poate justifica plata obligatorie a acestei taxe față de cei care folosesc rareori serviciile sale”, a atacat marți cotidianul conservator “The Times”, estimând că instituția, care se străduie să atragă ascultători mai tineri, ar trebui să se îndrepte spre un sistem de abonamente după 2027.

Subliniind că modelul financiar al instituției “nu este perfect”, Jean Seaton avertizează totuși împotriva unei asemenea idei, estimând că promotorii ei “având în vedere toți banii aflați în joc, sunt mai puțin interesați de creșterea BBC decât de diminuarea sa”.







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















2089 vizualizari

  • -3 (9 voturi)    
    Realitatatea e că BBC face politică de stânga (Vineri, 20 decembrie 2019, 6:59)

    Amerlocu [utilizator]

    E nefiresc ca un grup media ce trăiește din abonamente obligatorii și de la bugetul de stat să fie atât de părtinitor politic cum e BBC. Normal ar trebui privatizați și a atunci e OK să facă ce politcă vor.

    E exact aceeași chwstie care se întmplă la TVR. Postul e profund PSD-ist. BBC e la fel de socialist


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by