Într-un templu antic parțial în ruine, Faiza Fouad depune jurământul, în fața preoților. Ca și ea, din ce în ce mai mulți kurzi din Irak se convertesc la zoroastrism, o religie pe care o văd ca pe o revenire la surse, pentru a-și afirma identitatea, scrie AFP.

HotNews.roFoto: Hotnews

După ce au văzut "ferocitatea" grupării Stat Islamic (SI), care încerca să impună o viziune ultra-dură a islamului, numeroși musulmani kurzi au început să-și pună întrebări asupra credinței lor, spune Asrawan Qadrok, cel mai înalt demnitar zoroastrian din Kurdistanul irakian.

"Mulți cred că valorile SI merg împotriva valorilor și tradițiilor kurde", asigură el.

Dincolo de chestiunile legate de valori, în această regiune autonomă din nordul muntos, abandonarea islamului sunit reprezintă și o modalitate de afirmare a deferenței față de Bagdad, în provincii care au reclamat masiv independența la sfârșitul lui 2017, într-un referendum care s-a terminat cu un fiasco.

Deoarece, spune Asrawan Qadrok, dacă "zoroatrismul a fost împrăștiat în toată lumea, Zarathustra este un profet kurd pe care perșii ni l-au furat".

Născut în Iran în urmă cu circa 3.500 de ani, zoroatrismul a fost timp de un mileniu una dintre cele mai importante religii din lume, ajungând până în India. Acest monoteism a fost chiar religia oficială a Persiei antice până la asasinarea, în 650, a ultimului rege zoroastrian.

"În secret"

Fazia Fouad, 40 de ani, s-a convertit în templul Darbandikhan, în nord-estul situat la granița cu Iranul. Ea a fost sedusă de această filosofie "care face viața mai simplă".

"E vorba de înțelepciune și filosofie pentru a servi umanitatea și natura", a declarat ea, imediat după ieșirea de la ceremonie, în timpul căreia preoții i-au înnodat de trei ori în jurul pieptului o pânză albă, simbol al purității, recitând pasaje din Avesta, textele religioase zoroastriene.

Aceste noduri reprezintă "cuvintele bune, gândurile bune și acțiunile bune", principiile fondatoare ale zoroastrismului, religie cu circa 200.000 de credincioși în întreaga lume, în special în India și Iran.

În perioada lui Saddam Hussein, dictatorul alungat în 2003 de invazia condusă de Statele Unite, simbolurile acestei credințe nu puteau fi arborate în afara locuințelor.

În Kurdistan, autonom din 1991, zoroastrismul nu a intrat decât în 2015 pe listele confesiunilor oficial recunoscute și protejate de autoritățile locale. De atunci, au fost deschise trei temple, fără fonduri publice.

Asrawan Qadrok spune - nu există nicio cifră oficială - că numărul adepților va continua să crească, într-o regiune care s-a confruntat în 2014 cu asaltul jihadiștilor, un posibil genocid împotriva unei alte minorități, Yazidi, și lupta pentru alungarea oamenilor "califatului" autoproclamat până în 2017.

Fie că sunt musulmani sau zoroastrieni, kruzii au un crez comun: protecția și unitatea poporului lor, chiar dincolo de granițe.

Într-o vineri de la jumătatea lunii octombrie, zi a marii rugăciuni săptămânale musulmane, Asrawan Qadrok a asistat la slujba șeicului Mollah Saman pentru a condamna împreună ofensiva lansată în 9 octombrie de Ankara împotriva kurzilor din Siria.

"Zoroastrienii sunt frații noștri, nu dușmanii noștri. Dușmanii noștri sunt cei care ne ucid, cum este președintele turc Recep Tayyip Erdogan", a afirmat șeicul musulman, la sosirea delegației zoroastriene.

Kurzii, poporul fără stat, spun că trăiesc într-o amenințare permanentă, fie că e vorba de Turcia, Irak, Siria sau Iran.