Le Point: "Uniunea Europeană are nevoie de un Trump"

de G.S.     HotNews.ro
Joi, 8 noiembrie 2018, 8:13 Actualitate | Internaţional


Uniunea Europeana
Foto: pixabay.com
Instituțiile europene au trei președinți, dar cine știe numele lor? Pentru a face lucrurile să se mişte, UE are nevoie de un lider ales al poporului, scrie în ziarul Le Point Stéphane Osmont, fost oficial de rang înalt al Ministerului Economiei și Finanțelor și scriitor, potrivit Rador.

Să lămurim mai întâi o posibilă neînțelegere: nu voi pleda aici în favoarea numirii omului Donald Trump în fruntea Uniunii Europene. Să ne ferească Dumnezeu! Unul singur din această specie este suficient pentru a popula planeta pământ. Pe de altă parte, instituția pe care el o întruchipează - un președinte al Statelor Unite ales prin vot universal - ar merită să fie transpusă cât mai curând posibil pe această parte a Atlanticului. 

Îmi veți spune: președinții nu reprezintă ceva ce îi lipsește Europei. Există Sebastian Kurz, președintele Consiliului Uniunii Europene, Donald Tusk, președintele Consiliului European, și Jean-Claude Juncker, președintele Comisiei Europene. Sunt deja prea mulţi. Dar există o mică problemă: câți dintre noi i-ar putea recunoaște pe stradă pentru a le cere un selfie? Mai dureros: cine ar putea spune cum sunt desemnaţi aceştia și ce fac ei mai exact? Aproape nimeni. 

Concluzia: abundența președinților este în detrimentul prestigiului funcției. De la nașterea sa, Europa a semănat cu un Leviatan birocratic fără chip. Tentaculara administrație a Bruxelles-ului a provocat, uneori, indiferență și batjocură datorită limbajului intraductibil folosit. Ea este atât de puțin personificată încât, pe 1 noiembrie, cea de-a 25-a aniversare a intrării în vigoare a Tratatului de la Maastricht, care a fondat totuși Uniunea Europeană, nu a impresionat mulțimile.

Nimeni nu şi-a amintit de ea mai mult decât o face în cazul zilei de naștere a unui unchi îndepărtat pe care îl întâlnim numai la nunțile sau înmormântările din familie. Odată cu apariția populismului guvernamental, lucrurile s-au întărit. Europa a devenit inamicul care trebuie învins, iar Comisia, figura dispreţuită a elitei apatride care încearcă să martirizeze popoarele. 

Nişte mini-Trump însetaţi de putere au prosperat și înflorit ici-colo proclamând cu mândrie "Moarte Europei!" Cu ei la putere - se laudă aceştia -, doar peste cadavrele lor vor fi acceptate dictatele de la Bruxelles și totul va merge mai bine. Aceasta este şi cazul coaliției care deține acum puterea în Italia. Ce au în comun post-fasciștii Ligii cu cei din Mișcarea 5 Stele? Între liberalismul unora și intervenționismul celorlalţi? Între conservatorismul moral al unora și minţile deschise ale celorlalţi? Între indiferența ecologică a unora și voluntarismul celorlalţi? Nimic, absolut nimic, cu excepția aversiunii față de un dușman comun - instituțiile europene - unicul vinovat de toate nenorocirile din Italia.

Deci da, să încercăm provocarea de a alege un președinte al Uniunii Europene ales prin vot universal. Mai degrabă, în loc să excite mândria națională, care se afirmă mereu în detrimentul vecinului, candidații vor fi obligați să ne spună ce cred ei despre marile subiecte ale momentului: politica bugetară și fiscală, deschiderea granițelor pentru migranți, tranziția ecologică, respectul pentru statul de drept, relațiile comerciale cu restul lumii, însuşi viitorul Uniunii Europene. 

Ar fi o luptă loială între tabere: dreapta împotriva stângii, progresiştii împotriva conservatorilor, populiștii împotriva globaliștilor, ecologiștii împotriva productiviștilor, xenofobii împotriva anti-rasiştilor ... Și fie ca cel mai bun să câştige! În ce parte s-ar înclina balanţa la sfârşitul unei asemenea confruntări? Astăzi, cele patru guverne populiste din Europa (Italia, Polonia, Cehia și Ungaria) reprezintă 23% din populația Uniunii. 

Dacă adăugăm cele trei guverne în care participă în timp ce se află în minoritate (Austria, Bulgaria și Slovacia), ajungem la 27%. Este mult, dar nu este încă o majoritate. Cu ocazia alegerilor europene din mai 2019, este foarte posibil ca raportul de forţe să evolueze. Atât de mult încât un mini-Trump ar putea triumfa dacă am organiza o alegere a președintelui Uniunii Europene prin vot universal. 

Dar victoria unui aprig anti-Trump aprig este departe de a fi exclusă. În ambele cazuri, vom ști cel puțin la ce să ne așteptăm. Europa va câștiga o față identificabilă și nimeni nu ar mai putea pretinde că vocea poporului este disprețuită.




















1306 vizualizari

  • -6 (18 voturi)    
    E tentant si pare logi logic, dar nu sunt de acord (Joi, 8 noiembrie 2018, 8:58)

    Habermas [utilizator]

    cu ideea. De ce? Pentru ca ideea asta mascheaza intentia gresita a francezilor, sau a unor francezi, de a crea o armata Europeana care sa iasa din NATO.

    Este simplu: Presedintele ales de UE nu poate discuta de la egal la egal cu Presedintele SUA pentru ca SUA este garantul securitatii Europene prin NATO. Prin urmare, ideea de presedinte ales popular al UE este o smecherie care sa impinga inainte ideea de armata europeana care sa se opuna SUA.

    Deci nu sunt de acord cu aceasta perversiune politica franceza. Cultura politica franceza nu aduce decat nenorociri in Europa.

    As fi de acord cu altceva: NATO sa devina o federatie de state, asa cum este SUA, sa se numeasca eventual Statele Unite ale Atlanticului de Nord (SUAn), sau ceva in sensul asta, si sa alegem noi toti presedintele.
  • +5 (21 voturi)    
    O idee buna (Joi, 8 noiembrie 2018, 8:59)

    seby19 [utilizator]

    Ar mai taia din elanul populistilor care ataca legitimitatea liderilor europeni. Asa a fost si la Referendum, habotnicii se credeau pe cai mari, se laudau cu sustinrea populara si apoi s-au dezumflat.

    Daca pierd la vot populistii nu mai pot ataca liderii alesi si influenta lor se va diminua. Totusi nu trebuie facuta greseala din SUA unde sistemul electoral invechit permite ca un candidat cu mai putine voturi sa ajunga presedinte, ceea ce ar arunca in aer un principiu democratic fundamental: majoritatea alege.
    • 0 (8 voturi)    
      Cealalta perspectiva (Joi, 8 noiembrie 2018, 11:38)

      Gicutzu [utilizator] i-a raspuns lui seby19

      Citat "sistemul electoral invechit permite ca un candidat cu mai putine voturi sa ajunga presedinte". Asta esti si ideea la americani, nu ai vrea ca un stat cu populatie mare cum este California sa dicteze stilul de viata a mai multor state mici.

      Revenind la Europa cum ar fi ca ce voteaza Germanii si Francezii sa fie lege pentru ceilalti.

      Hai sa renuntam la descentralizare, pentru ca asta vor populistii si sa luam de bun tot ce decid niste elite de la Bruxelles. Elitele de care am vorbit au cam pierdut contactul cu poporul, si ajung sa fie numiti prin multe layere de decizie nefiind responsabili in fata votantilor.
      • +3 (5 voturi)    
        Și oamenii? (Joi, 8 noiembrie 2018, 13:11)

        aqualung [utilizator] i-a raspuns lui Gicutzu

        Sistemul electoral american are problema că dă prea multe drepturi statelor în detrimentul cetățenilor. Nu e așa o catastrofă ca un _stat_ mare (gen California, Texas) să se impună cumva altuia mic (Wyoming, Vermont), ci că un vot dat de un cetățean dintr-un stat mic valorează de trei ori mai mult ca al unui cetățean dintr-un stat mare; iar în final al alegătorilor în minoritate din toate statele nu valorează NIMIC! Asta e nedrept acolo: inegalitatea dreptului la vot. Este un sistem depășit pentru că a fost gândit să trateze niște probleme existente la vremea Revoluției Americane, dar care după Războiul Civil au dispărut și au fost înlocuite de altele: deci schimbarea sistemului de vot în SUA e o datorie tehnică veche de 150 de ani.

        Chiar și la noi în Europa, europenii se aseamănă între ei mai mult decât ai crede; simplul exercițiu al unui astfel de vot ar putea releva că diviziunile între alegători ar fi mai degrabă perpendiculare pe vechile granițe decât aliniate la ele.

        Ca prim pas, ar trebui crescute atribuțiile Parlamentului European, care este un organism ales de cetățeni. Cel puțin, legiferarea predominant prin directive (pe care țările trebuie apoi să le transpună cam după cum le interpretează ele) ar trebui redusă și mers și spre alte instrumente mai directe.

        Sunt însă de acord și să avem un înalt oficial european, cu puteri limitate, dar relevante, ales prin vot de cetățenii Uniunii. Putem proteja și interesele țărilor mici, menținând Consiliul actual ca parte a procesului decizional. Dar per total trebuie să avem o voce, nu 27 (sau câte bisericuțe se formează între state), și asemănarea cu Trump nu e greșită: cuvântul de ordine trebuie să fie „Europe first” (adică înaintea intereselor meschine ale statelor și bisericuțelor de state), pentru că doar împreună avem o voce relevantă în lume. Altfel ne pierdem în politica asta măruntă și puterile care gândesc global o să ne sufoce cu modelele lor iliberale.
      • +2 (2 voturi)    
        Nedemocratic (Joi, 8 noiembrie 2018, 15:13)

        seby19 [utilizator] i-a raspuns lui Gicutzu

        La Senat democratii au avut mai mult de 8 milioane de voturi peste republicani si totusi au pierdut. Asta nu e normal. Voturile nu sunt egale, vointa poporului nu este respectata.
  • +11 (13 voturi)    
    De ce?! (Joi, 8 noiembrie 2018, 9:21)

    John M. [utilizator]

    N-aveti idioti destui ?! Vi-i dam noi pe ai nostri: Vasilica, Iordache, Nicolicea, Serban Nicolae, Codrin, Rovana. Vi i-am da si pe Dragnea si Tariceanu, dar astia nu sunt idioti, ci numai talhari de rang inalt.
  • +13 (13 voturi)    
    Politca la firul ierbii (Joi, 8 noiembrie 2018, 9:52)

    aramos [utilizator]

    daca politicienii se retrag in turnul de fildes al politicii si se pierd in hatisul birocratic, cetatenii nu se mai simt reprezentati. Reintoarcerea la originea democratiei, adica consultarea populatiei este solutia.
  • +9 (11 voturi)    
    avantaje si dezavantaje (Joi, 8 noiembrie 2018, 10:42)

    sanex [utilizator]

    avantaj, stii cine e responsabil, stii pe cine sa tragi de maneca, stii pe cine sa votezi daca a facut lucruri bune.
    Dezavantaj, poate aparea unu ca Trump. Trebuie sa existe mecanisme care sa impiedice abuzul de putere si sa limiteze actiunea unuia care vrea sa faca rau.
    • -2 (8 voturi)    
      Corect, pana la Trump :) (Joi, 8 noiembrie 2018, 11:46)

      Gicutzu [utilizator] i-a raspuns lui sanex

      Daca am avea unul ca Trump, si cu parghiile pe care le are uin US am fii mult mai bine.
      Daca ar fii Trump atat de rau precum spune presa acum era de mult pe faras. Dar este f bun, in ciuda criticilor permanente.
      Presa in USA urmeaza ciclul doliului: au trecut prin denial, se apropie de finalul anger, mai au putin si ajung la acceptance.
      • +1 (5 voturi)    
        Wow ! (Joi, 8 noiembrie 2018, 13:06)

        John M. [utilizator] i-a raspuns lui Gicutzu

        Vad ca ai trecut de Freud 101 (denial, final anger, acceptance). Acum, ce-ar fi sa iei un curs intensiv de Romanian 101 si sa incepi cu subtilitatile verbului "a fi" ("am fii mult mai bine").
      • +3 (5 voturi)    
        N-ar fi chiar rău (Joi, 8 noiembrie 2018, 13:14)

        aqualung [utilizator] i-a raspuns lui Gicutzu

        N-ar fi rău să începem să spunem și noi „Europe first”. Măcar ca formulă unificatoare. Nu atât un Trump, cât un Andrew Jackson (istoricește vorbind, a fost un personaj relativ toxic, dar care a avut meritul că a fost parcă primul președinte al americanilor, și nu doar al câtorva electori sau al câtorva state).
  • -1 (7 voturi)    
    Ganditi-va la toate consecintele (Joi, 8 noiembrie 2018, 11:42)

    Habermas [utilizator]

    si la motivele pentru care apare propunerea din Franta.
    Sigur ca sunt begate in fata avantajele. depinde daca vrei sa te lasi manipulat sau nu. Unii vor sa se lase prostiti. Le place showul si nu se mai gandesc la altceva. Sau au impresia ca asta este singura solutia la problema lui.

    Vor fi intodeauna oameni care sa puna botul la momeli. De asta vor avea in pururi manipulaorii sucess.


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version