Precipitatiile reduse din bazinul sau de afluenti si schimbarile climatice ar putea sa fie cauza din spatele imaginii dezolante a Rinului de astazi, care ar putea chiar sa se inrautateasca. Apele fluviului au atins cel mai scazut nivel din ultimii 40 de ani, iar navele intampina dificultati la traversarea sa, relateaza The Guardian.

Valea RinuluiFoto: Cristian Oproiu

Rinul se confrunta cu cea mai lunga perioada de seceta din ultimii 40 de ani, care a dus deja la majorarea preturilor transporturilor spre interiorul continentului, dar si la aparitia riscului unei coliziuni pe rutele fluviale europene supraaglomerate, asa cum sustine un oficial olandez.

"Olanda se confrunta momentan cu cel mai scazut nivel al Rinului din 1976 incoace. Recordul din 1976, de 120 de zile, a fost deja depasit si se asteapta ca situatia curenta sa continue", au sustinut reprezentantii Rijikswaterstaat, departamentul de stat insarcinat cu infrastructura fluviala.

Albia Rinului s-a micsorat cu peste o treime doar in ultimele luni, iar nave mult mai mici sunt necesare pentru transportul fluvial. Ceea ce creste riscul aparitiei unei coliziuni, in timp ce fluviul - care serveste drept artera fluviala pentru Olanda, Franta, Germania si Elvetia - se ingusteaza din ce in ce mai mult.

"Situatia din Germania este in special ingrijoratoare. Incepand cu aceasta saptamana, navele mari nu mai pot sa circule pe Rin", a declarat Rijikswaterstaat.

Rinul este una dintre cele mai aglomerate artere fluviale din lume, cu peste 600 de nave care traverseaza granita olandezo-germana in fiecare zi. In fiecare an, peste 310 milioane de tone sunt transportate de navele fluviale. In total, aproape 6.900 de nave circula de-a lungul a 1.000 de kilometri din cursul Rinului.

Un nivel scazut al precipitatiilor in bazinul hidrologic al Rinului, precum si instaurarea conditiilor de iarna, ar putea sa insemne ca situatia actuala se poate inrautati pana in primavara.