Cele doua cutii negre ale avionului A320 AirAsia care s-a prabusit in Marea Java, la sfarsitul lui decembrie au fost recuperate marti, ceea ce va permite intelegerea circumstantelor exacte ale tragediei, petrecute in conditii meteorologice nefavorabile, scrie Mediafax.

Experti de la Airbus din Jakarta vor ajuta anchetatorii sa analizeze datele stocate in cutiile negre ale zborului QZ8501, care a cazut in mare, pe 28 decembrie, la putin timp dupa ce a decolat din orasul indonezian Surabaya cu destinatia Singapore.

La doua saptamani de la tragedie, inregistratorul fonic sau CVR (Cockpit Voice Recorder), o cutie dreptunghiuara de culoarea portocalie, in care sunt stocate comunicatiile verbale dintre piloti si controlorii aerieni, a fost urcat la bordul navei indoneziene de razboi KRI Banda Aceh.

Inregistratorul de date de zbor sau FDR (Flight Data Recorder) a fost gasit sub o bucata de aripa si recuperat luni.

Seful armatei, generalul Moeldoko, s-a declarat increzator in faptul ca a doua cutie neagra va fi recuperata, dupa ce a fost localizata la aproximativ 20 de metri de inregistratorul datelor de zbor, emitand semnale sonore puternice.

Cutiile negre sunt indispensabile pentru stabilirea circumstantelor exacte ale dramei. Un inregistrator contine discutiile din carlinga, atat intre piloti, cat si cu controlul aerian, iar celalalt contine parametrii avionului (viteza, altitudine, etc.).

Scafandri au localizat duminica aceste dispozitive la aproximativ 30 de metri adancime, in Marea Java, sun fragmente din fuzelajul avionului.

In plus, scafandri au reperat marti unul dintre cele doua motoare. Acestea sunt echipate cu dispozitive care le inregistreaza performantele. In acest sens, ele constituie un element-cheie al anchetei, a declarat Nurcahyo Utomo de la Comitetul National pentru Securitatea Transporturilor (KNKT).

Potrivit autoritatilor indoneziene, pilotul avionului a cerut sa ia altitudine, pentru a evita nori foarte amenintatori, dar nu a primit aprobare de la controlul aerian, din cauza traficului prea mare din acest sector foarte frecventat. Contactul intre aeronava si controlul aerian s-a pierdut imediat dupa aceea.

Agentia de meteorologie indoneziana a anuntat intr-un raport preliminar publicat pe site ca vremea a fost "factorul declansator" al accidentului. Gheata ar putea sa fi provocat prabusirea avionului, confruntat cu nori cu temperaturi de minus 80 pana la minus 85 de grade Celsius.

Insa unii experti au afirmat ca se indoiesc de ipoteza, apreciind ca informatiile disponibile sunt insuficiente pentru a stabili cu preciezie cauzele catastrofei si ca pentru aceasta este necesar sa se astepte analiza informatiilor continute de cutiile negre.

Prabusirea in mare a zborului QZ8501 este prima tragedie cu care se confrunta AirAsia, o comapnie malaysiana.

CEO-ul companiei, Tony Fernandes, s-a angajat marti sa "revada si imbunatateasca produsele si serviciile" companiei de transport, pentru a continua sa fie "cea mai buna (companie low cost) din lume", un titlu pe care i l-a acordat, incepand din 2009, firma londoneza specializata Skytrax.

Primele elemente ale anchetei, stabilite in baza examinarii fragmentelor avionului, par sa arate ca aeronava s-a dislocat la percutarea suprafetei marii, potrivit S.B. Supriyadi, un reprezentant al Agentiei pentru cautare si salvare.

"Cabina era presurizata, iar inainte ca presiunea sa poata fi ajustata, a cazut - si bum. Aceasta explozie a fost auzita" de martori, in zona, a declarat acest oficial.

Printre cele 162 de persoane de la bord se aflau 155 de indonezieni, copilotul francez Remi Plesel, un britanic, trei sud-coreeni si cate un cetatean din Malaysia si Singapore.

Doar 48 de cadavre au fost recuperate pana in prezent. Nu a existat niciun supravietuitor. Cadavre ar fi blocate, in continuare, in epava.

Prioritatea autoritatilor este de-acum sa gaseasca fuzelajul, in care probabil se afla zeci de cadavre, a anuntat S.B. Supriyadi.

"Trebuie sa gasim fuzelajul si cadavrele celorlalte victime" pentru a le "preda familiilor", a declarat el.

Filialei AirAsia Indonesia a companiei malaysiene AirAsia i s-a interzis sa utilizeze culoarul de zbor Surabaya-Singapore pana la finalizarea anchetei cu privire la catastrofa aeriana, dupa ce l-a folosit fara autorizatie in ziua zborului, potrivit autoritatilor indoneziene.