Daca tot e printre putinii din clasa care au citit romanul clasic al lui Nathaniel Hawthorne "Litera stacojie" (restul au vazut filmul cu Demi Moore!), Olive va ajunge sa testeze puritanismul mediului mintindu-i pe toti in legatura cu palpitanta ei viata sexuala. Aceasta comedie simpatica pentru adolescenti ar putea fi urmata de alte doua filme inspirate din "Cyrano de Bergerac" si "Misterul lui Edwin Drood". Asta in loc de mai multe ore de literatura...

Stanley Tucci si Emma Stone in "Pacatoasa"/"Easy A"Foto: InterComFilm Distribution

Vinovat de ideea de a adapta trei romane clasice la viata liceenilor din ziua de azi e scenaristul Bert V. Royal. Daca si celelalte doua filme vor avea tot atata umor, e in regula. Royal ofera o interpretare ingenioasa temei care ii preocupa atata pe adolescenti - sexul.

Daca tot traim intr-o lume in care fiecare pretinde ca e ceea ce nu e, de ce nu s-ar gasi niste adolescenti sa se laude ca fac sex fara sa-si piarda virginitatea? (Nu sugera si vampirul Edward din "Twilight" ca sexul nu e o idee buna cat timp esti minor?)

Eroina filmului duce minciuna si mai departe, pana la a face din ea o virtute si transformandu-se aproape intr-o martira. Dupa ce a mintit - din plictiseala - fata de cea mai buna prietena a ei ca si-a pierdut virginitatea, Olive are surpriza sa vada ca prietena a distribuit vestea in tot liceul. Nu va mai putea retracta. Un coleg homosexual (cam cat de convins gay poti fi in adolescenta?), care se simte la fel de izolat ca ea, o roaga pe urma sa distribuie zvonul ca au facut sex, ca sa para heterosexual in ochii colegilor.

Transformata peste noapte in "tarfa liceului", ce-ar mai avea Olive de pierdut, cand poate face o fapta buna? Si pe urma inca una, pana cand incepe sa ceara sa fie platita in schimb si pana cand ajunge s-o acopere pe consiliera scolii, o femeie de doua ori varsta ei, care a avut o aventura cu un elev? Poate orice urma de respect din partea baietilor din liceu. Sau de respect pentru sine.

Lucrul cel mai revigorant la acest film pentru adolescenti este faptul ca maturii sunt dusi cu sorcova si mai rau. Din fericire, ei sunt interpretati de actori unul si unul, ceea ce transforma secventele in care apar in mini-regaluri. Stanley Tucci si Patricia Clarkson ii joaca pe parintii lui Olive, un cuplu de oameni destepti, amuzanti si relaxati care, cand nu i-au mai putut face lui Olive un fratior, au infiat un baietel de culoare.

"Tu de unde esti?", il mai tachineaza Stanley Tucci pe copil, printr-o fraza care pare improvizata. Parintii lui Olive nu se vara in sufletul ei, o lasa sa ia singura deciziile, dar stiu sa-i fie alaturi, sustinand-o printr-un element pe care nu-l gasesti in orice casa: umorul. Fiecare aparitie a celor doi actori e ca un tort cu artificii. Ti-ai dori o asemenea familie. In orice caz, ti-ai dori un film numai cu ei.

Thomas Haden Church il interpreteaza pe profesorul preferat al lui Olive, cel care o familiarizeaza cu romanul lui Nathaniel Hawthorne, sugerandu-i si paralela. Model de matur sobru si delicat, care se stie face respectat fara sa-si arate muschii, profesorul Griffith e insurat cu consilierul psihologic al liceului - pe care o joaca Lisa Kudrow, pe cat de psiholog, pe atat de isterica si de nefericita sexual - motiv pentru care se culca cu un elev (major, caci repetent).

Mai era cineva? Aha! Directorul scolii, un personaj mai mult dur jucat decat dur pur-sange, care in mainile lui Malcolm McDowell (nu poti sa nu ti-l aduci aminte din "Portocala mecanica", mai ales in acest context) devine si mai histrionic. Te mai miri ca asa sunt si elevii?

Scenaristul Bert V. Royal vine cu poante in cascada si enchaine-uri de replici spumoase. Poate ca nu te tavalesti pe jos de-atata ras, dar vei baga de seama ca filmul e cu doua clase peste comediile romantice de pluton. Daca e adevarat ce se spune, atunci regizorul Will Gluck a tras duble fara injuraturi (pentru marele ecran) si duble cu injuraturi (pentru DVD).

In curand, probabil ca acest lucru va deveni o optiune pe DVD, asa cum alegi subtitrarea. Interpreta principala, Emma Stone, de care n-a auzit multa lume pana acum (a debutat in 2007 intr-o alta comedie, "Super-rai"/"Superbad") e si talentata, si fotogenica, si simpatica (seamana putin cu Marion Cotillard). Poate duce un film pe umeri si, daca are si noroc, va ajunge departe.

Cu exceptia eroinei si a echipei oamenilor mari, celelalte personaje, inclusiv baiatul bun si frumos care se ofera la final, ca un premiu, par niste cantitati neglijabile. Sigur ca realizatorii nu i-au dorit asa, dar dintre foile scenariului si pana pe ecran cliseele s-au lipit de ei ca niste hartii ude. Mai e si faptul ca adolescentii de pe ecran - inclusiv eroina - vorbesc in fraze mult prea destepte pentru varsta lor, cum nici adultii n-ar vorbi. Dar se iarta!

"Pacatoasa"/"Easy A", regia Will Gluck, cu: Emma Stone, Aly Michalka, Amanda Bynes, Thomas Hayden Church, Patricia Clarkson, Stanley Tucci, Lisa Kudrow, Malcolm McDowell. Premiera romaneasca 12 noiembrie 2010