VIDEO Cronica de film: "Sete", de Park Chan-wook - un horror care ii trimite pe vampirii din "Amurg" la gradinita

Vineri, 30 aprilie 2010, 17:50

Imagine din "Sete"
In "Sete"/"Thirst"/"Bakjwi", sud-coreeanul Park Chan-wook construieste povestea indrazneata a unui preot devenit vampir. Lista pacatelor e completata de faptul ca e luat drept vindecator si ca se indragosteste de sotia prietenului - pe care o si seduce. Pe alt plan, acest frumos "Bonnie si Clyde" recompensat cu Premiul Juriului ex-aequo in 2009 la Cannes e una dintre primele pelicule sud-coreene "serioase" cu scene fatise de nuditate masculina. La noi, filmul e interzis minorilor, desi e inspirat dintr-un roman clasic, "Thérèse  Raquin", de Emile Zola (!).

“You think I don’t watch your movies? You always come back”, ii spunea Buffy lui Dracula intr-un episod din serialul "Buffy, spaima vampirilor". Si totusi, eroii filmului de fata nu sunt nemuritori. Park Chan-wook, autorul unor pelicule deja clasice - "Joint Security Area", "Sympathy for Mr Vengeance", "Sympathy for Lady Vengeance", "Oldboy" (cineastul a venit si la Bucuresti acum cativa ani) - face un fel "Bonnie si Clyde" sangeros, povestea unei iubiri care sfideaza totul.

Lui Park Chan-wook ii reuseste unul dintre cele mai senzuale filme cu vampiri de pana acum. Mitul vampirului a pus dintotdeauna in ecuatie moartea cu instinctul erotic. Dar Park Chan-wook n-are treaba aici cu incubii sau sucubii, pentru ca el vede iubirea dintre un barbat si o femeie ca pe un sentiment care - atunci cand functioneaza cu motoarele in plin - il "vampirizeaza" pe om si-l distruge.

Relatia dintre preotul Sang-hyeon si Tae-ju te poate trimite, pastrand proportiile, si la "Pasarea-spin", dar si la "True Romance" ori "Natural Born Killers" si la orice poveste de dragoste infaptuita in dispretul normelor (sociale sau morale) si consumata pana la capat, cu orice riscuri.

Cineastul coreean - care pare sa aiba cultura nu doar cinematografica - pare, desigur, la curent cu teoriile nici ele noi despre faptul ca vampirii ar simboliza elemente subconstiente - frica de moarte e unul dintre ele  - si ca ar aduce la lumina aspecte sexuale reprimate. Sexul, moartea si sangele au vandut si vand in continuare foarte bine, iar simbolul vampirilor n-are cum sa dispara atata timp cat a fost si e un echivalent al autodistrugerii fiintei umane.

Ca filmele cu vampiri au revenit azi in forta poate fi un indiciu nu doar ca societatea trece la nivel mental printr-o criza de adaptare, dar si ca vampirul inca n-a fost inteles pe deplin si epuizat. Un exemplu e ca il luam cu noi in viata de zi cu zi si ca spunem despre un coleg obositor ca ne "vampirizeaza". (De altfel, si cinemaul vampirizeaza viata si o imortalizeaza pe ecran.).

Filmul lui Park Chan-wook e o mostra de cinema de calitate, care innoieste horrorul, altoindu-i crengute metafizice, impanandu-l cu umor negru si cu referinte. El are toata imaginatia si indrazneala la care te poti astepta intr-un horror asiatic, dar totul pe o structura livresca,  dar una care e de pilda gata sa reinterpreteze simbolul sangelui intr-un mod cu totul provocator.

De fapt, "Sete" nici nu e un horror pur-sange, detenta lui e mult mai mare. Este, mai degraba, o drama despre iluzia omului ca poate face ca iubirea lui sau alt cadou momentan sa dureze o vesnicie.

Citit in alta cheie, acest film despre un preot care ajunge sa se hraneasca cu sange echivaleaza de asemenea cu incercarea unui om sortit pacatului si mortii de a-si masura fortele cu Dumnezeu. Sa nu uitam totusi un amanunt: preotul ajunge vampir dupa ce a murit incercand sa-si ajute semenii.

Park Chan-wook ecranizeaza de fapt  - o si spune  - romanul lui Emile Zola "Thérèse  Raquin", in care este vorba despre un cuplu de amanti, Thérèse  si Laurent, care pun la cale asasinarea sotului femeii dar care, chinuiti de remuscari (si de ceea ce ei numesc spiritul celui ucis care le apare prin casa) ajung sa se auto-pedepseasca si sa isi puna capat zilelor.

Mediul cu totul neobisnuit in care cineastul coreean plaseaza intriga acestui roman clasic da o savoare noua genului horror, dar face si mai vizibila problema morala, subliniind ideea ca omul, prin natura lui, nu se poate sustrage greselii.

"Sete"/"Thirst"/"Bakjwi", de Park Chan-wook, cu: Song Kang-ho, Kim Ok-bin, Shin Ha-kyun. Interzis minorilor. Pe ecrane din 30 aprilie. Interzis  spectatorilor sub 18 ani.

3971 vizualizari

apusul lui Twilight e departe (Vineri, 30 aprilie 2010, 20:22)

catalin olaru [anonim]

Mie mi-a adus aminte mai mult de "The Hunger" cu Catherine Deneuve, David Bowie si Susan Sarandon decat de "Pasarea spin", care e o dramoleta de cu totul alt gabarit. Iar succesul "Twilight" as zice ca e sinonim cu cresterea in popularitate a lenei intelectuale, nu cred sa aiba ceva de-a face cu criza.
    Chan-wook Park... (Vineri, 30 aprilie 2010, 22:12)

gigi.marga [anonim]

... este un regizor de exceptie.
    Trilogia lui despre "razbunare" este o realizare deosebita, cel putin dupa parerea mea.
    Da.. (Duminică, 2 mai 2010, 0:57)

Rin Tin Tin [anonim]

Trilogia e buna, mai putin Lady Vengeance care e cam fara directie.
      Sympathy for Lady Vengeance (Duminică, 2 mai 2010, 7:53)

touretul [utilizator] i-a raspuns lui Rin Tin Tin

e cel mai slab dintre cele trei din cauza scenariului, dar realizarea cinematografica o depaseste poate chiar si pe cea din Old Boy.
    he he (Duminică, 2 mai 2010, 7:50)

touretul [utilizator]

ma mir ca acest film are parte de atentia domniilor voastre. Chan - Wook Park face parte din elita cinematografiei mondiale care nu se vede, fiind complet rupt din mainstream, chiar daca acest film este unul cu vampiri. acest film nu e un horror, nu ca segmentul din Three Extremes. dar ca si acela, e un film de o mare profunzime si valoare filozofica. si o bijuterie cinematografica. recomand toate filmele acestui regizor din trilogia razbunarii ca o creatie aflata in totala opozitie cu ternul asa zis minimalist si stangaci al cinematografului romanesc de balta premiat de te mir si unde.