Ce sa mai zici? Daca suprize n-au fost pe lista premiantilor, ceremonia a fost mai deosebita decat in anii trecut pentru ca a avut umor si a aratat bine, iar regia a fost supla – mai ales ca au disparut interventiile muzicale care anterior blocau discursurile prea lungi. Sau am putea comenta rochiile.

Alfonso Cuaron, Oscar pentru GravityFoto: Agerpres/Xinhua

Ca dovada ca toata lumea se astepta sa iasa “12 ani de sclavie” cel mai bun film, cel care a fost antamat sa anunte premiul a fost Will Smith. Regizorul filmului, britanicul Steve McQueen, a marcat acest moment istoric – primul film realizat de un cineast de culoare care ia Oscarul pentru Cel mai bun film, dedicandu-l celor care au suferit si celor care inca sufera in lume din pricina sclaviei.

“Oamenii trebuie sa traiasca, nu sa supravietuiasca”, a spus McQueen care, dupa acest discurs sobru, a topait ca un copil alaturi de membrii echipei, inclusiv Lupita Nyong’o, devenita celebra in doar cateva luni si care a primit Oscarul pentru rol secundar feminin (actrita kenyana care anul trecut a absolvit Actoria la Yale e la primul rol important).

Ca sa faca istorie pana la capat, Academy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS) a dat filmului lui Steve McQueen si premiul pentru scenariu adaptare, furnizand una dintre putinele surprize ale serii – pentru ca filmul britanic “Philomena” era dat ca favorit la aceasta categorie.

Cele mai multe premii le-a luat, insa, “Gravity” care, pe langa asteptatul premiu pentru regie, a bagat in buzunar premiile tehnice – imagine, montaj, montaj sunet, mixaj sunet, coloana sonora, efecte vizuale.

Asta-i viata! Sandra Bullock avea lacrimi in ochi cand s-a anuntat Oscarul pentru actrita rol principal. “Gravity” e construit in jurul ei a si fost premiat unde se putea, mai putin pentru rol principal feminin. Dar Cate Blanchett era de neevitat la aceasta categorie.

Unul dintre marii favoriti, “American Hustle”/”Teapa in stil american”, a plecat acasa fluierand a paguba, in vreme ce “Dallas Buyers Club” nu a furnizat vreo surpriza, fiind distins pentru rol principal masculin – Matthew McConaughey si rol secundar masculin – Jared Leto.

Dupa ce a constatat ca n-a detectat nici o nota falsa in jocul impecabil al rivalilor sai, McConaughey a continuat la fel de modest povestind in cel mai lung discurs de acceptare al serii cat de mult a asteptat sa ajunga propriul sau erou. Mai avea putin si-si multumea lui insusi.

Discursuri reusite au avut Jared Leto (care si-a adus aminte nu doar de Ucraina si Venezuela, dar si de mama sa, care l-a nascut cand era eleva de liceu, lasandu-l sa viseze), Kristen Anderson-Lopez si Robert Lopez (premiati pentru melodie originala) care au multumit in versuri, si Lupita Nyong’o, care a inceput prin a spune ca in ultimele luni n-a uitat nici o clipa ca bucuria i se datoreaza suferintei personajului sau, si terminand cu: ”atunci cand un copil viseaza, visele lui conteaza indiferent din ce tara e".

O mica surpriza a fost ca la melodie originala nu a fost premiata melodia trupei U2, “Ordinary Love”, de pe coloana sonora a filmului “Mandela: Long Walk to Freedom”, ci melodia din “Frozen”, “Let It Go”. Probabil ca irlandezii se asteptasera sa castige asa cum se intamplase si la Globurile de Aur. Halal corectitudine politica, intr-adevar!...

O alta mica surpriza ar fi ca la documentar de lungmetraj a invins pana la urma “20 Feet from Stardom”, care era mult mai vesel si mai cu scai la public fata de “The Act of Killing”. Intre un film despre cei care fac backing vocals, sustinand vedetele din fata reflectoarelor, si un film grav despre crimele din Indonezia, AMPAS a ales prima varianta.

Mare mirare ca la categoria film strain a premiat pretentiosul film italian “La grande bellezza” si nu melodramaticul film belgian “The Broken Circle Breakdown”, care parea facut pentru Oscar (mai ales ca vorbeste frumos despre America si e imbibat cu bluegrass).

Faptul ca a 86-a ceremonie a premiilor Academiei American de Film nu a fost una cu mari surprize i-a facut pe organizatori – AMPAS are din 2013 un nou presedinte in persoana lui Cheryl Boone Isaacs, primul presedinte de culoare din istoria ei, sa se straduiasca sa compenseze printr-o festivitate relaxata.

Ellen DeGeneres, invitata sa fie din nou dupa sapte ani gazda serii a facut glume bune, inclusiv cand a comandat pizza pe care a servit-o catorva invitati.

Jared Leto, Jennifer Lawrence (care anul trecut se plangea pe covorul rosu ca e rupta de foame) sau Meryl Streep si-au varat cate o felie in gura, pentru ca in alta interventie DeGeneres sa mearga cu palaria, facand cheta pentru pizza. Harvey Weinstein a dat 200 de dolari, Brad Pitt si Kevin Spacey numai 20.

Un moment special a fost consacrat clasicului “Vrajitorul din Oz”, de la premiera caruia se implinesc in acest an 75 de ani (Liza Minnelli, fiica lui Judy Garland, a fost in sala, de nerecunoscut din pricina operatiilor estetice), iar ultimul cadru al traditionalei rubrici In Memoriam a ramas un timp mai lung pe fotografia lui Philip Seymour Hoffman.

Ambele momente au fost marcate muzical de Pink (interpretand excelent “Somewhere Over the Rainbow”), respectiv Bette Midler (care s-a straduit sa nu falseze pe “The Wind Beneath My Wings”).

Lista prezentatorilor a cuprins nume mai consistente decat in anii trecuti – Harrison Ford, Kim Novak, Sally Field, Kevin Spacey, Glenn Close, Robert De Niro, Penelope Cruz, Daniel-Day Lewis, Goldie Hawn, Whoopie Goldberg, Bill Murray sau Sidney Poitier care la 87 de ani nu putea lipsi de la acest moment istoric.

Glantul de bun gust si bun-simt al ceremoniei – jocuri inteligente de reflectoare pe scena, scenografie reusita, glume bune, atmosfera relaxata (ca la Globurile de Aur) chiar daca prompterul a facut figuri -, a dat un aer profesionist celei de-a 86-a editii marcate de politic si cu absente notabile de pe lista nominalizarilor.

Editia ramane discutabila pentru ca sub poleiala corectitudinii politice a ignorat realizari de exceptie. Dar, fireste toata lumea stie ca aceste premii nu recompenseaza neaparat valoarea. Cu toate astea, toti cinefilii si ne-cinefilii sunt interesati an de an de Oscaruri, si toti actorii sau regizorii isi doresc sa castige macar o data in viata. Maestre Botgros, muzica!

Cateva dintre discursurile castigatorilor:

Palmares complet:

CEL MAI BUN FILM: „12 ani de sclavie”/”12 Years a Slave”

REGIZOR: Alfonso Cuarón (“Gravity”/ Gravity 3D: Misiune in spatiu")

ACTOR ROL PRINCIPAL: Matthew McConaughey („Dallas Buyers Club”)

ACTRITA ROL PRINCIPAL: Cate Blanchett („Blue Jasmine”)

ACTOR ROL SECUNDAR: Jared Leto („Dallas Buyers Club”)

ACTRITA ROL SECUNDAR: Lupita Nyong’o („12 ani de sclavie”/”12 Years a Slave”)

SCENARIU ORIGINAL: „Her” - Spike Jonze

SCENARIU ADAPTARE: „12 ani de sclavie”/”12 Years a Slave” – John Ridley

IMAGINE: „Gravity” – Emmanuel Lubezki

MONTAJ: „Gravity” - Alfonso Cuarón, Mark Sanger

FILM STRAIN: „The Great Beauty” de Paolo Sorrentino (Italia)

SCENOGRAFIE: Marele Gatsby”/”The Great Gatsby” - Catherine Martin, Beverly Dunn

COSTUME: „Marele Gatsby”/”The Great Gatsby” - Catherine Martin

MACHIAJ SI COAFURA: „Dallas Buyers Club” - Adruitha Lee, Robin Mathews

COLOANA SONORA: „Gravity”– Steven Price

MELODIE ORIGINALA: „Frozen” - Kristen Anderson-Lopez, Robert Lopez („Let It Go”)

MIXAJ SUNET: „Gravity” - Skip Lievsay, Niv Adiri, Christopher Benstead, Chris Munro

MONTAJ SUNET: „Gravity” – Glenn Freemantle

EFECTE VIZUALE: „Gravity” - Timothy Webber, Chris Lawrence, David Shirk, Neil Corbould

DOCUMENTAR LUNGMETRAJ: „20 Feet from Stardom” – Morgan Neville

DOCUMENTAR SCURTMETRAJ: „The Lady in Number 6 – Malcolm Clarke, Carl Freed

ANIMATIE: „Frozen”

ANIMATIE SCURTMETRAJ: „Mr.Hublot” - Laurent Witz, Alexandre Espigares

SCURTMETRAJ FICTIUNE: „Helium” – Anders Walter